1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
penbvdhorst

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ikea hub Dirigera niet zichtbaar in Ikea app

Ik heb een Ziggo Connectbox en daarop aangesloten een Deco TP Link M4 mesh netwerk.

Nu wil ik een Ikea Dirigera hub aansluiten.

Ik volg de Ikea instructies maar de hub laat zich niet zien in de Ikea app.

Router staat niet in bridge mode (alle poorten werken dus, zowel de M4 als mijn alarm installatie functioneren prima), de wifi van de Ziggo router staat uit.

Als ik de router bekijk zie ik de Ikea hub, deze krijgt wel een IP adres, maar ik kan de hub niet vinden met de Ikea app. Meldt zich dus niet op het mesh netwerk.

Zowel 2.4G als 5G staan aan, en ik heb het al geprobeerd met alleen het 2.4G netwerk.

Wat te doen?? Suggesties, iemand?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 19
  • 10618Posts
  • 508Oplossingen
  • 5874Likes

@penbvdhorst  schreef:

Ik heb een Ziggo Connectbox en daarop aangesloten een Deco TP Link M4 mesh netwerk.

Router staat niet in bridge mode (alle poorten werken dus, zowel de M4 als mijn alarm installatie functioneren prima), de wifi van de Ziggo router staat uit.

Als ik de router bekijk zie ik de Ikea hub, deze krijgt wel een IP adres, maar ik kan de hub niet vinden met de Ikea app. Meldt zich dus niet op het mesh netwerk.

Zowel 2.4G als 5G staan aan, en ik heb het al geprobeerd met alleen het 2.4G netwerk.

Hallo,

in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Meldingen
Aan Uit
Random

Level 16
  • 2168Posts
  • 102Oplossingen
  • 1114Likes

Ik ken deze hub niet ik gebruik Philips HUE maar dit is wat ik denk dat je moet doen.

De hub op je router aansluiten met de netwerk kabel en de stroom adapter erin zodat hij aangaat.

Vervolgens zorgen dat je telefoon op je wifi netwerk is verbonden en verbinding heeft met diezelfde router en dan vervolgens de app die bij de Dirigera hub hoort installeren.

Als het goed is moet de app op je mobiel dan de hub die je op je router hebt aangesloten zien.

Hier misschien nog een handige video waar je wat aan kan hebben:

https://www.youtube.com/watch?v=3ix-JdVBtnM

Als de hub niet automatisch gevonden word kijk dan eens in de APP instellingen of je het IP adres van de hub handmatig erin kan toevoegen. Dat heb ik bij mijn HUE bridge ook moeten doen toen werkte ie meteen.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4651Posts
  • 613Oplossingen
  • 2384Likes

Dank voor je mooie suggestie @Random! Welkom op de Community @penbvdhorst, kun je uit de voeten met de gegeven reactie? Heb je wellicht positief nieuws?

Pasi

Level 19
  • 10618Posts
  • 508Oplossingen
  • 5874Likes

@penbvdhorst  schreef:

Hallo,

in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

penbvdhorst
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de uitgebreide informatie

ik heb de hub aan de praat gekregen door deze bedraad aan een van de slave Decos te connecten en het gastnetwerk tijdelijk uit te schakelen. Bedraad aan sluiten aan de hoofd Deco werkte (blijkbaar) niet.

ik kan verder 😉

dank @Pasi 

Mevrantje

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heel fijn die video ..ik heb ziggo ook en de hub van Ikea met lampen maar hij vindt inderdaad de hub niet ..niks. Altijd wat hier

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4648Posts
  • 390Oplossingen
  • 1896Likes

@Mevrantje oei, dat klinkt niet best. 

Maar dit is ook de plek waar het op te lossen is. Ik weet haast wel zeker dat @anoniemforum en/of @horizonfreak een handige tip voor je hebben!

horizonfreak

Level 13
  • 826Posts
  • 15Oplossingen
  • 150Likes

Je moet de hub via utp aansluiten op je tplink deco en kijk dan even of dat wel werkt

en niet via de ziggo modem. 

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10431Posts
  • 597Oplossingen
  • 2990Likes

heb je de Deco in router is access point mode ingesteld ?

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 2174Posts
  • 200Oplossingen
  • 1519Likes

Hi @Mevrantje, ik zie dat je nog een tip hebt gekregen van @horizonfreak en een vraag @anoniemforum. Ik ben benieuwd naar je antwoorden, laat je het ons weten? 🙂 

michkoopt

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ook Ik heb exact dezelfde storing, is er een oplossing? 

Benieuwd naar een oplossing.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2861Posts
  • 306Oplossingen
  • 1382Likes

Heb je de reacties van @anoniemforum en @horizonfreak gezien toevallig? @michkoopt 

michkoopt

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ja beide opmerkingen gelezen en ja rechtstreeks via utp op Router. Deco Link is mij onbekend en ik geloof ook niet van toepassing. Aangezien ik daar geen gebruik van maak.

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10431Posts
  • 597Oplossingen
  • 2990Likes

@michkoopt 

als je geen gebruik maakt van een TP-LINK Deco kun je het beste een eigen topic aanmaken zo houden we de community overzichtelijk