1
Vraag
2
Reacties
penbvdhorst

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ikea hub Dirigera niet zichtbaar in Ikea app

Ik heb een Ziggo Connectbox en daarop aangesloten een Deco TP Link M4 mesh netwerk.

Nu wil ik een Ikea Dirigera hub aansluiten.

 

Ik volg de Ikea instructies maar de hub laat zich niet zien in de Ikea app.

Router staat niet in bridge mode (alle poorten werken dus, zowel de M4 als mijn alarm installatie functioneren prima), de wifi van de Ziggo router staat uit.

 

Als ik de router bekijk zie ik de Ikea hub, deze krijgt wel een IP adres, maar ik kan de hub niet vinden met de Ikea app. Meldt zich dus niet op het mesh netwerk.

Zowel 2.4G als 5G staan aan, en ik heb het al geprobeerd met alleen het 2.4G netwerk.

 

Wat te doen?? Suggesties, iemand?

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 8738Posts
  • 466Oplossingen
  • 4815Likes

@penbvdhorst  schreef:

Ik heb een Ziggo Connectbox en daarop aangesloten een Deco TP Link M4 mesh netwerk.

Nu wil ik een Ikea Dirigera hub aansluiten.

 

Ik volg de Ikea instructies maar de hub laat zich niet zien in de Ikea app.

Router staat niet in bridge mode (alle poorten werken dus, zowel de M4 als mijn alarm installatie functioneren prima), de wifi van de Ziggo router staat uit.

 

Als ik de router bekijk zie ik de Ikea hub, deze krijgt wel een IP adres, maar ik kan de hub niet vinden met de Ikea app. Meldt zich dus niet op het mesh netwerk.

Zowel 2.4G als 5G staan aan, en ik heb het al geprobeerd met alleen het 2.4G netwerk.

 

Wat te doen?? Suggesties, iemand?

 

Hallo,

in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Random

Level 16
  • 2066Posts
  • 99Oplossingen
  • 1067Likes

Ik ken deze hub niet ik gebruik Philips HUE maar dit is wat ik denk dat je moet doen.

 

De hub op je router aansluiten met de netwerk kabel en de stroom adapter erin zodat hij aangaat.

Vervolgens zorgen dat je telefoon op je wifi netwerk is verbonden en verbinding heeft met diezelfde router en dan vervolgens de app die bij de Dirigera hub hoort installeren.

 

Als het goed is moet de app op je mobiel dan de hub die je op je router hebt aangesloten zien.

 

Hier misschien nog een handige video waar je wat aan kan hebben:

https://www.youtube.com/watch?v=3ix-JdVBtnM

 

Als de hub niet automatisch gevonden word kijk dan eens in de APP instellingen of je het IP adres van de hub handmatig erin kan toevoegen. Dat heb ik bij mijn HUE bridge ook moeten doen toen werkte ie meteen.

 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4128Posts
  • 545Oplossingen
  • 1908Likes

Dank voor je mooie suggestie @Random! Welkom op de Community @penbvdhorst, kun je uit de voeten met de gegeven reactie? Heb je wellicht positief nieuws?

Pasi

Level 18
  • 8738Posts
  • 466Oplossingen
  • 4815Likes

@penbvdhorst  schreef:

Ik heb een Ziggo Connectbox en daarop aangesloten een Deco TP Link M4 mesh netwerk.

Nu wil ik een Ikea Dirigera hub aansluiten.

 

Ik volg de Ikea instructies maar de hub laat zich niet zien in de Ikea app.

Router staat niet in bridge mode (alle poorten werken dus, zowel de M4 als mijn alarm installatie functioneren prima), de wifi van de Ziggo router staat uit.

 

Als ik de router bekijk zie ik de Ikea hub, deze krijgt wel een IP adres, maar ik kan de hub niet vinden met de Ikea app. Meldt zich dus niet op het mesh netwerk.

Zowel 2.4G als 5G staan aan, en ik heb het al geprobeerd met alleen het 2.4G netwerk.

 

Wat te doen?? Suggesties, iemand?

 

Hallo,

in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

penbvdhorst
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de uitgebreide informatie

 

ik heb de hub aan de praat gekregen door deze bedraad aan een van de slave Decos te connecten en het gastnetwerk tijdelijk uit te schakelen. Bedraad aan sluiten aan de hoofd Deco werkte (blijkbaar) niet.

 

ik kan verder 😉

 

dank @Pasi 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic