Hoi bert, ik wou je nog even een bedankje sturen, de 2e router was idd wat het probleem gaf, nadat ik ook IP triggering had aangezet wat werd aangegeven in de thread die je me stuurde. gaf mijn apparaat aan dat de NAT poorten open stonden. Top dus. maar naar nog wat meer te gelezen te hebben over iets dat Double NAT heet en dat ook voor problemen kan zorgen heb ik toch maar besloten om een extra internet kabel naar boven te trekken. want de modem in bridge mode zetten was geen optie omdat dat de wifi beneden zou uitschakelen.
Mochten andere ziggo gebruikers met het zelfde probleem zijn met een relayed status op hun helium miner. Je moet sws ziggo eerst hier op het forum of in de chat vragen je modem in IPv4 only Modus te zetten voordat je je poorten kan open zetten. als er bij DHCP opties in je router niks staat over IPv6 dan zit je goed.
Ga bij advanced settings de DHCP opties en zoek daar je miner (of je router als die er tussen zit) bij attached devices. selecteer die en druk op: Add rule.
Dat IP adress is nu gereserveerd.
Ga dan bij Advanced naar security en dan portwarding. vul overal het IP adres in die je net reserveerd hebt en vul bij alle port velden 44158 in. selecteer alleen TCP en dan enable.
ga dan bij advanced>security>port triggering de zelfde porten invullen en dan ben je klaar als je je miner direcht met de modem hebt verbonden.
Als er een router tussen zit wat dus niet aanbevolen is, moet je ook nog ff in de instellingen van je router port 44158 open zetten voor het IP adres van je miner.
Heliums website is heel traag met updaten of de relay weg is en dat kan tot het daar veranderd voor verminderde inkomsten zorgen. maar als je via de app met bluetooth je miner connect en een diagnostic report generate. moet je even kijken of je NAT op None staat. dan is het gelukt en hoeft je alleen nog te wachten tot het update op de helium explorer.