1
Vraag
2
Reacties
LuPing

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik kan vanuit een applicatie de SMTP server niet meer benaderen

Hallo,

 

Klopt het dat Ziggo op 1 of andere manier de beveiliging heeft opgeschroefd, waardoor het niet meer is toegestaan, om vanuit een applicatie de SMTP server te benaderen.

 

Is hier een oplossing voor?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

Hier staat ook een stukje dat mijndomein op een andere mail client is overgestapt per 28 oktober.

En daarbij zouden andere instellingen van toepassing zijn, misschien kun je hier nog wat mee, betreft hier als voorbeeld instellingen voor outlook?

Instellingen aanpassen in Outlook voor Windows – Helpdesk (zendesk.com)

 

Het is absoluut geen Ziggo probleem!

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De beveiliging is inderdaad aangescherpt. Je moet nu inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord op poort 587 met TLS 1.2 als versleuteling. Inloggen met poort 25 en/of zonder authenticatie is niet meer mogelijk. Zie ook deze pagina. De oplossing hiervoor hangt af van jouw applicatie, kun je daar meer informatie over geven?

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dit is geheel afhankelijk van de instellingen van die applicatie en welke smtp server.

LuPing
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Al vele jaren heb ik een facturatieprogramma welke automatisch PDF facturen mailt naar mijn klanten.

Dit gaat via poort 587 en SMTP server mail.mijndomein.nl. Sinds 2 november krijg ik de volgende foutmelding:

1429 OLE IDispatch exception code 0 from ?: De server heeft het adres van de afzender geweigerd. Reactie van server: 530 5.7.0 Must issue a STARTTLS command first

..

 

Mijn software leverancier zegt dat dit aan het opgeschroefde beveiligingsniveau ligt van Ziggo.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Dit ligt niet aan Ziggo.

Je maakt met een SMTP server verbinding van mijndomein.nl. Daar gaat het fout.

De software bakker snapt het wss zelf ook  niet en legt de bal maar bij Ziggo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Waarschijnlijk was de leverancier niet op de hoogte dat je de SMTP-server van Mijndomein gebruikt en gingen zij er van uit dat je de SMTP-server van de provider gebruikt. De applicatie gebruikt niet de juiste authenticatiemethode.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Exact, je kunt vast in de applicatie wel instellen dat er STARTTLS moet worden gebruikt, dat is de gangbare methode anno 2022.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Dat hadden ze dus gewoon kunnen controleren ipv aannames uitgaan.

LuPing
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dit systeem heeft met de aangegeven instellingen meer dan 10 jaar perfect gewerkt TOT 2 november 2022!

Ook collega dealerbedrijven die bij Ziggo zitten hebben hetzelfde probleem. Anderen niet! Allen werken met mijndomein! 

Maak nu gebruik van Windows Powershell. Dat is recentelijk in de applicatie ingebouwd, maar nog weinig ervaring mee. 1 van de nadelen is, dat er geen controle meer is op de mailverzending (zenden via SMTP controleert nog of het een geldig emailadres is). Windows Powershell gooit de mail gewoon in de cloud.

 

Misschien dat het zo wat duidelijker is.

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ziggo heeft niets te maken met de SMTP-server van een derde partij. De foutmelding 'Must issue a STARTTLS command first' geeft aan dat de oorzaak in de mailconfiguratie van de applicatie ligt.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Mail die in cloud wordt gegooid zou zich toch moeten aanmelden bij een SMTP server. Zonder aanmelding werkt al heel lang geen SMTP server meer. Dat is namelijk om Relay te voorkomen (misbruik van de SMTP server).

 

 

LuPing
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de reacties. Via Windows Powershell en smtp server mijndomein werkt voor nu. PDF facturen komen gelukkig nu wel aan, maar heeft dat eerder aangegeven nadeel. Het wordt denk ik eerst verzending van de mail via SMTP server via de bypass van een bedrijf (€ 3,- per maand) en vervolgens maar over op glasvezel.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Als het via PowerShell werkt, dan ligt het dus niet aan Ziggo.

Je doet niks anders dan SMTP poort 578 of 465 aanroepen.

LuPing
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het ligt overduidelijk wel aan het feit dat de beveiliging bij Ziggo in de nacht van 1 naar 2 november is opgeschroefd. Ik heb daar inmiddels genoeg bewijs van. Het wordt denk ik overstappen naar een andere provider.

S4R

Level 16
  • 2032Posts
  • 71Oplossingen
  • 1270Likes

Succes ermee.

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

Hier staat ook een stukje dat mijndomein op een andere mail client is overgestapt per 28 oktober.

En daarbij zouden andere instellingen van toepassing zijn, misschien kun je hier nog wat mee, betreft hier als voorbeeld instellingen voor outlook?

Instellingen aanpassen in Outlook voor Windows – Helpdesk (zendesk.com)

 

Het is absoluut geen Ziggo probleem!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic