1
Vraag
2
Reacties
SEV

Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik kan geen mail meer verzenden met mijn Eudora e-mail programma op de PC

Sinds 22 april 2022 krijg ik de volgende melding als ik mail probeer te verzenden.

 

<Dominant> Contacting smtp.ziggo.nl (212.54.42.9) [04:39:15 PM]

Could not connect to "smtp.ziggo.nl" Cause: connection timed out (10060)

 

Dit verschijnt na ongeveer een  minuut proberen.

De ontvangst van mail via de pop-mail server werkt prima.

Het lijkt erop dat mijn uitgaande mail geblokkeerd wordt.

 

Een aantal jaren geleden deed ziggo dat ook. Toen werd me verteld dat mijn e-mail account gehackt was en dat mijn account gebruikt werd om spam te verzenden. Maar daar kwam ik ook pas achter na verschillende niet ter zake doende antwoorden van de helpdesk en doorgestuurd worden naar de discussiegroep.

Blijkbaar lost ziggo zo zijn problemen op.

Deze keer heb ik ook al twee keer een niet werkend advies gehad. Ik moest naar IMAP en dan zou het over zijn. Maar IMAP is voor inkomende mail, niet voor de uitgaande. (inkomend en uitgaand van mij uit gezien)

Na overgeschakeld te zijn naar IMAP ontving ik ook geen mail meer. Dat heb ik dus weer teruggezet op  POP en dat werkt prima.

Mijn e-mailprogramma is Eudora, oud maar nog altijd prima werkend. De instellingen van de servers in mijn programma ( pop.ziggo.nl voor inkomende mail en smtp.ziggo.nl voor uitgaande mail) zijn conform wat er op de site van Ziggo wordt aangegeven.

Met web-mail van ziggo werkt zowel de inkomende als de uitgaande mail goed op mijn PC.

Kan iemand dit probleem oplossen zodat ik weer gewoon mail kan verzenden met mijn mail programma.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
SEV
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb Thunderbird geïnstalleerd. Die werkt wel. Helaas is de koppeling met mijn e-mail bestanden uit het verleden nu weg en moet ik switchen tussen e-mail programma's als ik die wil raadplegen.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Gebruik je de laatste instellingen van de SMTP server?

 

Uitgaande serverinstellingen

  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord
SEV
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ja.

De instellingen zijn precies zo als ze op de ziggo site staan vermeld.

SEV
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb niets aan die instellingen gewijzigd en ineens wordt sinds 22 april de mail niet meer verzonden. Dat geeft mij de indruk dat er bij ziggo iets gewijzigd is en niet bij mij.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het kan ook zijn dat Eudora niet de laatste veiligheid-verbinding-updates heeft gehad, gezien het feit dat de laatste versie in 2010 uitgekomen is.

SEV
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik geloof niet dat er zo rond 22 april iets aan mijn Eudora gewijzigd is.

Het enige dat ik dan kan verzinnen is dat er iets aan de smtp-server van Ziggo is gewijzigd.

Weet iemand of dat ook zo is?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Aan Eudora wijzigt inderdaad niets en dat is meteen de oorzaak van het probleem, Eudora krijgt de nieuwste updates en nieuwste veiligheidscertificaten niet meer, die wel in de mailservers worden geïnstalleerd.

Ik zie dit nu vaker gemeld worden op het forum, zo ook met Outlook 2007 en andere oude mailprogramma's.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Bert Kan best eens gelijk hebben. Ik weet het niet zeker, maar misschien heeft een verouderde TLS versie uitgefaseerd. Dat is terecht. Verouderde software ondersteunt de nieuwere TLS niet. Ziggo zal geen verouderde versleuteling herintroduceren . Dat betekent dat je over moet op bv thunderbird. Als dit zo is met die TLS versies had Zoggo dat wel even kunnen melden.

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

probeer eens met de webmail  een mail te versturen.. werkt dat wel?  Zoja dan lijkt het toch iets met je mail client te zijn. Misschien een firewall instelling?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om mail te versturen hoeft er nooit een firewall instelling aangepast te worden.

Via de webmail kun je altijd een mail verzenden, behalve als je volledig geblokt bent, maar dat gebeurt maar zeer zelden.

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

goedzo bert.... je bent nog vergeten om fotos te vragen van zijn aansluiting 🙄

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@pox-ie Waarom een persoonlijke sarcastische reactie?

Ik reageer alleen feitelijk inhoudelijk en informatief.

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

haha sorry kon het niet laten 😋

SEV
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb ondertussen een wat nieuwere versie (versie 8.0 Beta9,  wel een Beta versie) van Eudora geinstalleerd. Ik kan nu weer mail verzenden en ontvangen. Wel moet ik nog wat schipperen om mijn mailarchief, dat ik in de jaren heb opgebouwd in Eudora, weer wat overzichtelijk te krijgen. Het handhaven, toegankelijk blijven en steeds kunnen aanvullen van dat mailarchief is ook mijn grootste bezwaar om over te stappen op een ander e-mail programma.

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken. De oplossing heb ik niet echt kunnen vinden, maar het heeft vast iets te maken met vernieuwde beveiligingsupdates bij de smtp-server van Ziggo.

SEV
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Sinds vandaag 12 augustus heb ik hetzelfde probleem weer maar nu met deze nieuwere versie van Eudora (versie 8.0 Beta9).

Ik ontvang wel mail via de POP server, maar kan geen mail verzenden via de SMTP server.

Moet ik elk half jaar een nieuw e-mail programma installeren?

Is er weer iets gewijzigd aan die SMTP server?

Welke zou dat dan nu moet zijn, zodat ik mijn e-mails ook kan beantwoorden?

SEV
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb Thunderbird geïnstalleerd. Die werkt wel. Helaas is de koppeling met mijn e-mail bestanden uit het verleden nu weg en moet ik switchen tussen e-mail programma's als ik die wil raadplegen.

derkhrl

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ikzelf heb een Eudora mailprogramma en had gelijksoortige problemen: ik kon wel mails binnenhalen met ziggo, maar verzenden lukte een paar dagen geleden niet.

Ik vond via Google een oplossing bestaande uit enige bestanden om in je Eudora directory te vervangen De tekst waarop ik acteerde is als volgt:


HERMES Mail is a Source Forge project to update Eudora. The developer has a fix to patch TSLv.1.2 onto Eudora - download the HermSSL.zip file here:

https://sourceforge.net/projects/hermesmail/files/

To unzip, right click and open the file. Read the readme.txt file. Run the executable to install Microsoft Visual C++ Visual 2015 ver. 14.0.24123.0. Rename one DLL in your Eudora folder to .old (see readme.txt). Then copy the files (not the readme.txt or the .exe) into your Eudora folder and you're up and running!!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic