1
Vraag
2
Reacties
jbsmulders

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb sinds kort de laatste nieuwe (zwarte) modem van Ziggo en ik loop tegen het vHaperend internet

Ik heb sinds kort de laatste nieuwe (zwarte) modem van Ziggo en ik loop tegen het volgende probleem aan.

Ik heb 2 internetradio's beide bekabeld en deze lopen nu niet meer soepel, ze haperen iedere keer merk je dat ze een korte pauze hebben, dus er valt een gat in de gegevens.

Ook heb ik een streamingsdienst via mijn tv (bekabeld) en hier zie ik hetzelfde terug, je merkt dat het niet soepel verloopt. 

Intussen heb ik de modem laten vervangen, dit werkte niet. Ikzelf dacht dat het aan de buffer lag (MTU) deze al kleiner gezet maar ook dit werkt niet. 

Waar kan dit aan liggen.

36 Reacties 36
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34831Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes
  • Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?
  • Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
  • Kun je alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
  • Waar heb je de MTU aangepast? Deze dient op 1500 ingesteld te blijven.
  • Gebruik je andere netwerkapparatuur naast het modem?
jbsmulders
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zoals ik al aangaf is er een ervaren monteur geweest die de gehele aansluiting heeft gecontroleerd, een nieuwe modem geinstalleerd heeft en zelf met die standaard instellingen blijft het systeem haperen. Ik heb verder niets gewijzigd aan de standaard instellingen. Bij de eerste modem is op telefonisch verzoek van de monteur de MTU gewijzigd. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34831Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Zonder de gevraagde foto('s) + gegevens kan ik als medeklant niet verder helpen. In je openingsbericht heb je niets over een monteursafspraak geschreven.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78713Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23503Likes

@jbsmulders Alles kan aangesloten zijn door een ervaren monteur die de aansluiting heeft gecontroleerd, maar heeft die ook het signaal gemeten op de verschillende frequenties met grote koffer met meetapparatuur en groot beeldscherm waar je alle storing vormen op kunt zien van iedere signaal frequentie?

Ik vermoed van niet, hooguit het standaard complete signaal met een klein meetapparaat en meer is in 1e instantie ook niet nodig, omdat dan 99,99% van alle aansluitingen in orde is.

Er kan wel altijd een storing op het signaal zijn, op een bepaalde frequentie, die veroorzaakt wordt door een probleem in de wijkkast / straatkast / AOP en de kabels en contactpunten die ertussen aangesloten zijn of een coax aansluiting binnen die toch 4G en/of 5G frequenties doorlaat op je coax netwerk, dus meer dan mogelijke oorzaken genoeg om je van een storing te voorzien, die van buiten kunnen komen en dat kun je alleen zien in de downstream en upstream waarden en Netwerk historie die @tobiastheebe en zijn adviezen zijn ook zeker van belang voor een stabiel internet.

jbsmulders
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Signaal is doorgemeten door de monteur, alles was correct.

Hierbij de gevraagde foto's

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34831Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

De foto's zijn erg verkleind en slecht leesbaar. Het was helemaal niet nodig om al deze foto's te maken, dit is veel te omslachtig. Kun je de gegevens kopiëren naar een tekstdocument (Kladblok is prima) en dat in het topic plaatsen? Verder ben ik nog benieuwd naar een of meerdere foto's van de coaxinstallatie.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78713Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23503Likes

Ik zie in ieder geval al T2 en T3 fouten die er niet horen.

Een Ziggo forum medewerker komt hier binnen afzienbare tijd langs om naar je probleem te kijken en de nodige stappen te zetten.

jbsmulders
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier het TXT bestand waar tobiastheebe om gevraagd heeft

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34831Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Bedankt, zo is het perfect leesbaar. De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. Gelet op de regelmatige DRW violations moet de oorzaak van de instabiliteit mogelijk in de upstream gezocht worden. Zeker de T2 timeouts mogen alleen tijdens werkzaamheden of een bekende storing voorkomen, de T3 timeouts komen idealiter ook (nagenoeg) niet voor. Op enkele downstream-kanalen zijn uncorrectable codeword errors ('Fouten na RS') voorgekomen, maar de hoeveelheden zijn gering.

Kun je voor de zekerheid nog een of meerdere foto's van de coaxinstallatie plaatsen? Verder vroeg ik mij nog af of je andere netwerkapparatuur gebruikt naast het modem.

Ik zag op een van je eerder geplaatste foto's dat je 'Firewall beveiliging' had uitgeschakeld voor zowel IPv4 + IPv6, maar ik vroeg juist om de andere opties uit te schakelen en 'Firewall beveiliging' ingeschakeld te laten.

jbsmulders
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

foto van de coax aansluiting

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78713Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23503Likes

Mogelijk helpt het volgende:

jbsmulders
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat is het doel om het kapje te verwijderen?

jbsmulders
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij mijn vorige modem werkte alles perfect dit is de reden waarom ik twijfel of dit soort zaken de oplossing geven

CobusR

Level 10
  • 389Posts
  • 4Oplossingen
  • 142Likes

Kan de splitter beter contact maken (er verder ingestoken worden) met de AOP

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34831Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Het AOP (btv 1 IEC-NL of btv 01-SET) is prima en up-to-date. De POA-3IEC-NL is verouderd en zou vervangen moeten worden door een POA-254/POA-550/TPS-258. De kabels naar modem + TV/decoder zijn ook up-to-date, maar bij de eerder genoemde typen splitters hoort een F/F-kabel rood/rood als modemkabel.

Verwijderen van het kapje en opnieuw plaatsen van de splitter kan het probleem al oplossen.

jbsmulders
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Aangepast, nu afwachten of hij nog met haperingen komt.

Mijn vraag is waarom de monteur dat niet heeft aangepast, dit is volgens mij goedkoper dan een nieuwe modem.

jbsmulders
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Eerste storing is al een feit, dus aanpassing heeft niet geholpen.

is het mogelijk dat de IP-flood detectie uitgezet moet worden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34831Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Je kunt het beste alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6.

jbsmulders
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Brengt geen oplossing. 

Binnen werk ik met een switch van Cisco 24 port.

Het blijft voor mij een raadsel en Ziggo laat mij tot nu toe in de kou staan.