Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik heb al langere tijd kortstondige Internet storing

Ik heb al langere tijd heel kort Internet storingen.

 

Als ik bv online radio, tv of andere video streams beluister of bekijk dan heb ik steeds heel korte onderbrekingen heel hinderlijk als je iets aan het volgen bent en dan opeens 2 seconden niets.

 

Ik dacht eerst dat het aan mijn pfSense router lag en dus heb ik eens een laptop rechtstreeks aan het modem gehangen dan is de storing er ook.

 

In pfSense word constant de verbinding getest door een ping te zenden naar de Ziggo gateway

*Bijlagen verwijderd door moderator op verzoek TopicStarter*

dat heb ik voor IPv4 en IPv6 ik heb er ook een pinger bij gemaakt die constant naar 9.9.9.9 een ping zend.

 

Daar zie ik ook dat er een percentage packet verlies is mij lijkt het niet normaal wat ik zie.

689 Reacties 689
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt) 

 

en een printscreen van de down en upstream

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Hoi @anoniemforum,

 

Bedankt voor de tip en de link.

Hierbij de de screenshots van up, downstream en het AOP.

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Is het aansluitpunt op de foto het AOP? Is er in de meterkast misschien nog een aansluiting waar de groene kabel het huis binnenkomt?

Is het modem rechtstreeks aangesloten op het AOP?  Dit is n.l. niet duidelijk te zien.

Het modem achter een versterker kan eveneens problemen opleveren.

Gelet op het hoge aantal T3 errors op de upstream, is er waarschijnlijk sprake van ruis.

Kan je hier nog een schermopname plaatsen van de volledige netwerkhistorie van het modem?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

weet je zeker dat dit het eerste punt is waar de groene coax kabel het huis binnen komt?

 

kun je het plastic kapje van de splitter verwijderen en daarna de splitter stevig in het aop duwen en het modem opnieuw opstarten

 

https://youtu.be/IH7Wa-ugt4M

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Dit is inderdaad het AOP. De groene kabel komt op die plek het huis binnen. Ik zou willen dat hij in de meterkast zou binnenkomen dat is helaas niet zo.

 

Ik heb afgelopen maanden alle kabels al eens gecontroleerd op breuken. Netwerkkabels aan de kabel tester gehangen coax kabels met de ohm meter getest.

 

Het modem zit niet op de antenne versterker maar op de juiste aansluiting van de splitter.

 

Ik heb denk ik nu een betere foto gemaakt waar het beter op te zien is.

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik heb in de topic start moderators gevraagd de afbeeldingen te verwijderen omdat daar een public adres in voorkwam. Ik heb de screenshots eerder vandaag opnieuw toegevoegd zonder het publieke adres in beeld.

 

Ik ben blij dat je de T3 errors opgemerkt hebt want dat zou wel eens de de oorzaak kunnen zijn. En dus ook waar het probleem opgelost kan worden 👍

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Is, om uit te sluiten, inmiddels het witte kapje van de POA-01-UPC splitter verwijderd?

De diverse meldingen in het modemlog zijn meestal aan ruis gerelateerd.

B-INIT failure

MDD time out

SYNC failure.

RCS partial service, waarbij 1 of meer downstreamkanalen uitvallen.

Na verwijdering van het kapje graag het modem rechtstreeks (zonder splitter) aansluiten op het AOP en het modem stroomloos maken voor 1 minuut (stekker uit WCD).

Daarna opnieuw laten opstarten. Ben benieuwd of dat verbetering geeft.

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Bedankt voor de uitleg.

 

Ik zag die foutmeldingen inderdaad ook toen @anoniemforum me eraan hielp herinneren naar de modem waardes te kijken.

 

Ik heb de spitter er nu een dik uur tussenuit. De ping waardes lijken een stuk beter voor zover ik het kan beoordelen op zo'n korte tijd.

 

Ik heb ook nog een bufferbloat meting gedaan zie de plaatjes die ik bij dit bericht heb toegevoegd van de huidige up, down en netwerk geschiedenis heb ik ook de bufferbloat meting erbij gedaan.

 

Niet zo lang geleden heeft een Ziggo monteur de splitter ook al eens vervangen ik heb de oude nog bewaard. Gaan die dingen stuk of is het een splitter kwaliteit die mij hier parten speelt?

Lijkt me niet dat er halfgeleiders in zo'n splitter zitten dus wat kan er dan stuk gaan?

Misschien door statische elektriciteit op de buitenkabel dat een C kapot gaat of zo die erin zit?

 

Ik kan natuurlijk niet zonder die splitter anders krijg ik ruzie met mijn vrouw als ze geen tv kan kijken 😉

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het witte kapje van de splitter POA-01-B is iets anders dan de afdekplaat van het AOP slopen.😅

Geen ramp. Dit kan alsnog en daarna kan je de splitter weer gewoon gebruiken voordat moeders met de deegroller gaat dreigen.

https://community.ziggo.nl/t5/Support-Video-s/Hoe-haal-je-het-witte-kapje-van-de-splitter-Zo-dus/ba-...

Maak na opnieuw aansluiten opnieuw het modem even stroomloos en plaats dan morgen nogmaals de up- en downstream waarden, evenals de recente netwerkhistorie.

Druk de splitter bij herplaatsen goed stevig aan.

 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Haha okay komt voor de bakker 👍

Lezen ben ik ook geen held in zie ik 😉

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@KBX458  schreef:

Het witte kapje van de splitter POA-01-B is iets anders dan de afdekplaat van het AOP slopen.😅

Geen ramp. Dit kan alsnog en daarna kan je de splitter weer gewoon gebruiken voordat moeders met de deegroller gaat dreigen.

https://community.ziggo.nl/t5/Support-Video-s/Hoe-haal-je-het-witte-kapje-van-de-splitter-Zo-dus/ba-...

Maak na opnieuw aansluiten opnieuw het modem even stroomloos en plaats dan morgen nogmaals de up- en downstream waarden, evenals de recente netwerkhistorie.

Druk de splitter bij herplaatsen goed stevig aan.

 


Het afdekplaatje van het AOP viel er vanzelf af toen ik die splitter los schroefde en ik dacht dat ik de splitter ertussen uit moest halen dat laatste was niet de bedoeling. Ik dacht op dat moment dat dat wel een goed idee was om te testen.

 

De splitter zit er nu weer op zonder plastic kapje en heb hem er goed ingedrukt. We zijn nu paar uur verder en het ziet er nog steeds goed uit. De ping waardes zijn ook op acceptabele waardes ook als ik down/upload video streams luister en kijk.

 

Ik heb weer wat screenshots van de modem status waardes gemaakt. Mij lijkt dat het er goed uit ziet. In netwerk historie staan wat vreemde datums 1-1-1970 unix epoch time? Misschien heeft het modem problemen met een time server o.i.d. ?

 

Het lijkt dus de oplossing te zijn geweest.

Als het later toch nog niet de oplossing was dan meld ik me wel weer.

Voor nu ben ik weer happy.

 

Bedankt @anoniemforum en @KBX458 voor de hulp en de oplossing!

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

01-01-1970 met bijbehorende melding is het moment waarop het modem de interface herstart en zich opnieuw aanmeldt bij de CMTS.

De waarden downstream zien er goed uit.

De upstream echter vertoont afwijkende frequenties. Die behoren na de 1e drie cijfers, op nullen te eindigen. Een teken dat er iets nog niet helemaal goed verloopt. 

Zodra er zich opnieuw problemen voordoen, trek dan gerust weer hier aan de bel. Dan zoeken we verder.

De netwerkhistorie kan na wat langere tijd misschien meer informatie opleveren.

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik had bovenstaande nog niet als oplossing gedacht en geplaatst of de verbinding met de radio2 beeld en geluid begon weer te haperen waar ik naar zit te kijken. Ip waardes ook weer sky high. Dus inderdaad dit was nog niet de oplossing helaas.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ip waardes ook weer sky high.  Wat bedoel je hier mee?

Kan je nogmaals de netwerkhistorie plaatsen?

 

 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Aj ik bedoelde ping waardes.

Nog steeds af en toe stopt beeld en geluid als ik online tv kijken of radio luister.

Hierbij weer een paar screenshots van dit moment.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

kijk je draadloos online tv of via een utp kabel !

en haperen andere streamingdiensten zoals Netflix en Videoland Youtube etc ook ?

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Bedraad dus over een utp kabel.

 

Ik heb zowat de hele dag een radio1.nl/live of www.npostart.nl/live op staan op mijn tweede scherm als ik bezig ben.

Ik merk het gelijk als er weer storing is en dat gebeurd meermaals op een dag dat het beeld of geluid even paar seconden hapert.

 

Ik heb het nog niet met andere streaming diensten getest dat zal ik morgen even doen want ik zit nu wel via wifi vanuit bed.

 

Maar ik merk de storing ook geregeld tijdens het surfen.

Dat een website dan even niet wil laden en even later weer wel.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Als je in de gelegenheid bent, plaats dan morgen d.m.v. naar beneden scrollen, de volledige netwerkhistorie.

Tevens is gevraagd om morgen een meting op jouw verbinding te starten.

 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Dat ga ik morgen zeker doen.

Bedankt!

Uitgelicht topic