Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik heb al langere tijd kortstondige Internet storing

Ik heb al langere tijd heel kort Internet storingen.

 

Als ik bv online radio, tv of andere video streams beluister of bekijk dan heb ik steeds heel korte onderbrekingen heel hinderlijk als je iets aan het volgen bent en dan opeens 2 seconden niets.

 

Ik dacht eerst dat het aan mijn pfSense router lag en dus heb ik eens een laptop rechtstreeks aan het modem gehangen dan is de storing er ook.

 

In pfSense word constant de verbinding getest door een ping te zenden naar de Ziggo gateway

*Bijlagen verwijderd door moderator op verzoek TopicStarter*

dat heb ik voor IPv4 en IPv6 ik heb er ook een pinger bij gemaakt die constant naar 9.9.9.9 een ping zend.

 

Daar zie ik ook dat er een percentage packet verlies is mij lijkt het niet normaal wat ik zie.

689 Reacties 689
JeroenWinkel

Level 9
  • 420Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

@Random  Jammer dat er niks te zien is in het event log. Heeft u al eens een winmtr laten lopen gedurende langere tijd om te kijken of er packetloss is en zo ja hoeveel.

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@JeroenWinkel 

 

Ik ken het programma niet zal er eens naar kijken wat het voor een programma is.

 

Ik heb een drietal ping daemons lopen 24/7/365:

- naar de IPv4 CMTS.

- naar de IPv6 CMTS.

- naar 9.9.9.9 (dns9.quad9.net).

 

Dit is een screenshot van een week van de ping daemon naar de IPv6 CMTS.

Guido64_1-1675515884134.png

 

 

JeroenWinkel

Level 9
  • 420Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

@Random als ik hier kijk zie ik maar op 1 moment packet loss dus ik kan aannemen dat de momenten waar u problemen ervaart niet overeen komen met de packet loss ? De ping tijden zien er ook erg goed uit hier. Heeft u recent al eens geprobeerd met alleen het modem van ziggo te kijken hoe dat gaat? 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@JeroenWinkel 

dat heb ik al vaker getest inderdaad zelfs met een ziggo monteur hier thuis heb ik hem live laten zien dat dan nog steeds video streams wegvallen terwijl je aan het kijken bent.

Dit gaat zo al sinds ~ augustus 2022.

Ik merk dat het vooral optreed op momenten dat ik vermoed dat het druk is online dat valt me echt op telkens.

 

@Paul  heeft ook al eens een ping laten lopen een week lang dat was ook niet helemaal storingvrij.

We hebben in de afgelopen maanden wel vast kunnen stellen dat het niet in mijn intern netwerk ligt helaas anders was het stuk simpeler op te lossen.

JeroenWinkel

Level 9
  • 420Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

@Random  Ik las voorheen dat u liever niet heeft dat u gebeld zou worden door het ziggo team, heeft u al wel een email hierover gehad ? Ze hebben mij namelijk vorige week gesproken

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Nee na laatste bericht van Paul hier niets meer gehoord of gelezen.

Kan me voorstellen dat als ze niet kunnen bellen dat dat lastig voor hen is.

Ik heb geen zin het verder toe te lichten maar ik zou het ook zelf graag anders zien dat zou e.e.a. stuk simpeler maken.

JeroenWinkel

Level 9
  • 420Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

@Random  Ik word aanstaande dinsdag weer gebeld, ik zou kunnen vragen of hij ook uw probleem in behandeling heeft en of daar nog nieuws over is als u dat wilt ?

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@JeroenWinkel 

Ja hoor fijn geen probleem.

Bedankt alvast 👍

 

Ik begrijp dat jij iets vergelijkbaars aan de hand hebt?

 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@JeroenWinkel 

 

Ik zie het al jij hebt, rond dezelfde tijd als ik mij gemeld heb, met een vergelijkbare klacht je gemeld.

 

 

JeroenWinkel

Level 9
  • 420Posts
  • 5Oplossingen
  • 65Likes

@Random  Ik had al langere tijd last van packet loss en ping spikes maar er kon maar niks gevonden worden. Daarna kreeg ik ook volledige uitval van het modem regelmatig en toen hebben ze maar weer monteurs gestuurd. Dit bleek een rotte connector te zijn en dit heeft de packet loss en ping spikes zo goed als opgelost. Alleen de uitval van het modem is er zo nu en dan nog maar dit is een bekend probleem bij ziggo en wordt momenteel hard aan gewerkt. Uw problemen klinken inderdaad meer als een capaciteit probleem maar ik neem aan dat hier al naar gekeken is. 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Dat is mooi dat ze die rotte connector hebben gevonden en hebben gefikst nu nog even dat laatste probleem.

 

Ik heb geen idee van de details van mijn probleem je krijgt geen details.

Ik kan alleen zelf een beetje gissen op basis van wat er gebeurd en wat de anderen weten hier op het forum.

 

Ik denk dat de specialisten waar de Ziggo medewerkers hier contact mee hebben wel meer weten maar daar heb je dus geen direct contact mee tenminste ik niet misschien wel als je met ze belt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Random Dank voor je aanvullende reactie! Helaas heb ik geen status update voor je van onze netwerkspecialisten. Ik heb in iedergeval wel je laatste bevindingen gedeeld in de interne werkbon die hiervoor openstaat. We laten het uiteraard weten als er een terugkoppeling is. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan je er niet wat meer urgentie achter zetten dit duurt nu al maanden 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@MR_CHIP We zijn hier al heel druk mee doende en achter de schermen zijn hier diverse netwerkspecialisten mee bezig. 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Bedankt @Paul en @MR_CHIP,

Ik zal uitvallende video streams hier blijven melden.

Dat is namelijk nu op dit moment (06-02-2023 / 20:34) wéér het geval.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Random Dank voor het bijhouden v.d. storingsdata. Ik heb dit direct doorgegeven aan de netwerkspecialisten die dit in onderzoek hebben. Daarnaast kan ik alvast melden dat er op 9 februari 2023 werkzaamheden gepland staan aan het netwerk. Op de achtergrond blijven mijn collega's in tussen monitoren op de modems (Docsis 3.0 en 3.1) die zijn aangesloten op dit segment om te monitoren of de aanpassingen aan netwerkzijde het probleem verhelpen. 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Hoi @Paul 

Daar heb ik inderdaad een mail over gehad. Daarin staat dat vanwege bouwwerkzaamheden in de buurt kasten verplaatst moeten worden. Dus of dat betekend dat er ook iets veranderd of verbeterd gaat worden aan het netwerk gaan we zien.

 

Guido64_0-1675764490131.png

 

 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@Paul 

 

De Ziggo werkzaamheden zijn achter de rug.
Ik was maar kort offline van ~ 01:30u tot ~ 02:00u.

 

Vandaag ping test gedaan en bufferbloat test.

Ik kan niet zeggen dat het beter is geworden.

 

Dus de werkzaamheden hebben niets aan de situatie hier veranderd buiten dat we weer paar dagen verder zijn.

 

Guido64_0-1675933579461.png

 

Guido64_1-1675933598312.png

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Random Dank voor het opnieuw delen van je bevindingen. Heb je afgezien van de constateringen m.b.t. de pingtijden ook na het onderhoud nog gemerkt dat je tijdens het gebruik van de internetverbinding (gamen, streamen, surfen op het web etc.) de verbinding wegviel of verstoord werd? Daarnaast krijg ik van onze netwerkspecialisten de volgende vragen:

> Ervaar je ook problemen wanneer je op 1 device rechtstreeks bekabeld op het modem test?

> Haperen de streams ook wanneer je dit test op andere devices? 

Random
Topicstarter
Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@Paul 

Ik zal dat komende tijd testen of daar verandering in is gekomen en het hier laten weten.

 

Uitgelicht topic