Verwijderd account
Niet van toepassing

Ik haal nu 600 mbit met bedraadde pods, lukt 1000 mbit dan met deco XE75 versie AXE5400?

@MR_CHIP @Bert @tobiastheebe 

- kan ik eerst de WiFi op het modem uitzetten, daarna de deco werkend krijgen en dan bridgemodus aanvragen? (Dan is rollback mogelijk zonder alle settings gelijk te killen) Blijft de firewall werken in bridgemodus?

- kan ik dezelfde WiFi gegevens klonen? Dus dezelfde Sidd name en wachtwoord zodat ik niet alle devices opnieuw hoef in te stellen?

- Is 1000 mbit realistisch met de bedraad backhaul of kan ik beter juist volledig alles via WiFi laten lopen met de 6G backhaul (geen beperking van 1Gbit Ethernet-poort)

- Kan ik misschien met 2 units toe ipv drie pods wegens het grotere bereik met de WiFi 6 techniek? Huis is ongeveer 100m2 met grote woonkamer. Grootste uitdaging zijn de slaapkamers achter betonnen muren. Dat lukt me nu met de bedraadde pods best goed. 600 mbit in slaapkamer 1, 400 mbit in slaapkamer 2. Als se positie van het eigen netwerk met nieuwe WiFi 6 techniek hetzelfde is, mag ik wel een upgrade qua snelheid verwachten toch?

- Klopt het dat ik de thuiswerkplekken altijd prioriteit kan geven op het netwerk?

 

ps de 1000 mbit snelheid is leuk, niet nodig, wel leuk. Het belangrijkste is dat ieder device tegelijk een stabiele verbinding heeft (met die hoge snelheid)

 

Of is een Orbi krachtiger?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Verwijderd account Schreef: de master accespoint gaat echter nog steeds aan een Ethernet-poort van het modem. Als alles via die ene poort gaat dan is er 950mbit te verdelen. 

 

Klopt, ik vind het persoonlijk ook wel een heel groot gemis bij de XE75 set dat ze er geen 2.5 Gigabit poort in hebben gezet zoals bij de Deco X90. Je zal daardoor nooit hoger dan  950Mbit uitkomen via de WAN poort.

 

Als je wel hoger zou willen, dan kun je nog overwegen om twee of drie (net wat je nodig hebt voor je woning) Deco's X90 neer te zetten in plaats van de XE75 set. Dan kun je de 2.5 Gigabit poort van de master als WAN poort gebruiken. En als je dan aan Ziggo vraagt of ze je een Sagemcom F3896LG willen geven (die heeft namelijk ook een 2.5 Gigabit LAN poort) dan kun je wel die 1000Mbps via WiFi6 halen met je iPhone. En mocht Ziggo in de toekomst de snelheid nog meer omhoog zetten, dan kan je met deze X90 set en een Sagemcom mee tot 2.5 Gigabit op de WAN poort. 

 

Screenshot_20221231_082537_Edge.jpg

 

Ik vermoed zelf, als je nog een paar maanden geduld zou hebben, dat er dan een TP Link XE90 set op markt zal zijn, die net als de X90 set een 2.5 Gigabit poort zal hebben 😉

Bekijk in context

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@DON PAPA Goede tip! Dank je wel, ik wacht inderdaad nog even af. De X90 mist nog de E en ze zijn wel duurder. Anders had ik het misschien wel al gelijk gedaan. Of de XE75 met 2,5 GB poort is inderdaad ook prima

Bekijk in context

40 Reacties 40
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

- kan ik eerst de WiFi op het modem uitzetten, daarna de deco werkend krijgen en dan bridgemodus aanvragen? (Dan is rollback mogelijk zonder alle settings gelijk te killen) Blijft de firewall werken in bridgemodus?

Tenzij je gebruik wenst te maken van de routerfuncties (bijvoorbeeld QoS of parental controls) op de Deco's, kun je het beste AP mode gebruiken op de Deco's en het modem in router mode geconfigureerd laten. De SSID kun je inderdaad het beste uitgeschakeld laten voor zowel 2,4 als 5 GHz, om interferentie te voorkomen. Bij bridge mode is er geen sprake meer van een firewall (omdat de eRouter wordt uitgeschakeld) en wordt/worden er geen SSID('s) meer uitgezonden. De eigen router neemt de firewall-rol over.

 


- kan ik dezelfde WiFi gegevens klonen? Dus dezelfde Sidd name en wachtwoord zodat ik niet alle devices opnieuw hoef in te stellen?

Op de Deco's kun je inderdaad dezelfde SSID en hetzelfde wachtwoord (PSK) gebruiken als op de huidige AP's. Apparaten schakelen dan over het algemeen automatisch over, een enkel apparaat moet mogelijk opnieuw verbonden/opgestart worden.

 


- Is 1000 mbit realistisch met de bedraad backhaul of kan ik beter juist volledig alles via WiFi laten lopen met de 6G backhaul (geen beperking van 1Gbit Ethernet-poort)

Exact 1 Gbps is hoe dan ook niet haalbaar via gigabit ethernet, i.v.m. overhead is 940~950 Mbps het maximaal haalbare in praktijk. Internet Giga biedt om precies te zijn 1070 Mbps download, hogere downloadsnelheden zijn momenteel dus alleen haalbaar binnen het LAN. Ik zou altijd kiezen voor wired i.p.v. wireless backhaul. 802.11ax (Wi-Fi 6) is niet zozeer bedoeld voor hogere snelheden, maar vooral voor meer efficient spectrumgebruik, zeker bij een groter aantal apparaten.

 


- Kan ik misschien met 2 units to ipv drie pods wegens het grotere bereik met de WiFi 6 techniek?

Zie antwoord hierboven, 802.11ax (Wi-Fi 6) zorgt niet per definitie voor betere dekking.

 


- Klopt het dat ik de thuiswerkplekken altijd prioriteit kan geven op het netwerk?

Hoe bedoel je dat precies?

 


Of is een Orbi krachtiger?

Krachtiger in welk opzicht?

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@tobiastheebe Schreef: Zie antwoord hierboven, 802.11ax (Wi-Fi 6) zorgt niet per definitie voor betere dekking.

 

Hij heeft het over een 802.11axE (Wi-Fi 6E) 6GHz wireless backhaul systeem 😉

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Verwijderd account  schreef:

...lukt 1000 mbit dan met deco XE75 versie AXE5400?.... ?


Deco XE75 heeft o.a. 6 GHz wifi. Hebt u ook apparatuur wat o.a. die frequentie en snelheid aan kan?

 

Geen idee waarvoor u die snelheid nodig hebt, maar als u serieus met netwerk snelheid bezig bent, dan zou ik direct wifi laten vallen en voor een netwerkkabel gaan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met 6E is dit volgens mij niet anders. Er is een nieuw (voorheen ongebruikt) gedeelte frequentiespectrum geopend, wat interferentie opnieuw vermindert. Overigens lees ik wel dat met bredere kanalen hogere EIRP's (totaal uitgezonden vermogen) toegestaan zijn, wat voor een kleine verbetering in dekking kan zorgen, maar Wi-Fi 6(E) is dus niet specifiek voor betere dekking ontworpen. Met 802.11ax is 160 MHz kanaalbreedte algemeen beschikbaar en 320 MHz schijnt beschikbaar te komen in Wi-Fi 7 (802.11be).

 

Als TS geen apparatuur gebruikt die 6E ondersteunt, dan kan dit alsnog van pas komen als wireless backhaul, maar dit zou ik alleen gebruiken als het echt niet anders kan.

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Pasi Schreef: Hebt u ook apparatuur wat die frequentie en snelheid aan kan?

 

Dat maakt toch niet uit? De wireless backhaul werkt ook op 6GHz, dus alle apparaten op 2.4GHz en 5GHz die op de satelliet zitten hebben daarvook voordeel aan...

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@DON PAPA  schreef:

@Pasi Schreef: Hebt u ook apparatuur wat die frequentie en snelheid aan kan?

 

Dat maakt toch niet uit? De wireless backhaul werkt ook op 6GHz, dus alle apparaten op 2.4GHz en 5GHz die op de satelliet zitten hebben daarvook voordeel aan...


Hoe hoger de frequentie, des te meer data over die verbinding kan gaan. Als je eigen apparatuur geen 6GHz wifi ondersteund, dan heb je dus niets aan die extra frequentie en de data doorvoer snelheid die deze levert en is er grote kans, dan je het maximale van de set niet haalt. Wat misschien gevolgen heeft voor de verwachting van TS.

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Pasi Schreef: Als je eigen apparatuur geen 6GHz wifi ondersteund, dan heb je dus niets aan die extra frequentie

 

Wat is dat nou voor onzin, als het mesh netwerk ook op 6GHz (2402Mbps) werkt, dan hebben de apparaten die hier gebruik van maken toch ook voordeel aan. Hoe sneller de verbinding tussen de router en satelliet is, hoe sneller de apparatuur hun data krijgt/kwijt kan.

 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@DON PAPA  schreef:

@Pasi Schreef: Als je eigen apparatuur geen 6GHz wifi ondersteund, dan heb je dus niets aan die extra frequentie

 

Wat is dat nou voor onzin, als het mesh netwerk zelf op 6GHz werkt onderling, dan hebben de apparaten die hier gebruik van maken toch ook voordeel aan. Hoe sneller de verbinding tussen de router en satelliet is, hoe sneller de apparatuur hun data krijgt/kwijt kan.



De vraag is of die 6Ghz alleen voor de BackHaul gebruikt wordt. Waarschijnlijk niet, want de 6GHz band is ook voor 'normaal' wifi ( van/naar apparatuur ). Misschien zou die alleen maar voor de backhaul gebruikt kunnen worden, maar dat weet ik niet.

TP-Link : "...Echte tri-band snelheden – de drie wifi-banden werken samen om totale snelheden tot wel 5400 Mbps voor 200 apparaten† mogelijk te maken...".

 

Maar ik heb geen XE75 ( wie wel ? ), dus kan niets met zekerheid zeggen. Maar als ik zonder meer positief op de vraag van TS reageer en hij koopt een setje á €300+ en het blijkt toch niet goed te werken, dan....

Ik merk alleen maar op, dat als TS het maximale uit de set wil halen, zijn apparatuur ook minimaal aan dezelfde specificatie moet voldoen.

 

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Pasi Schreef: De vraag is of die 6Ghz alleen voor de BackHaul gebruikt wordt. Waarschijnlijk niet, want de 6GHz band is ook voor 'normaal' wifi ( van/naar apparatuur ).

 

Geen idee hoe dat bij TP-Link geregeld is, maar bij mijn eigen Orbi WiFi6E set zit de BackHaul op een ander kanaal dan 'normale' 6GHz wifi kanaal 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@DON PAPA  schreef:

...Geen idee hoe dat bij TP-Link geregeld is...


Dus, samenvattend ... jij kan ook niet zonder voorbehoud positief op de vraag reageren. De TP-link set waarschijnlijk wel, maar ik heb geen idee welke wifi apparatuur TS verder nog heeft en of die qua wifi 'snel' genoeg zijn.

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik geef alleen aan dat ook al heb je geen één apparaat wat WiFi6E heeft, je even goed voordeel hebt bij een wireless BackHaul 6E. Dat staat haaks op jouw opmerking "Als je eigen apparatuur geen 6GHz wifi ondersteund, dan heb je dus niets aan die extra frequentie". En mijn advies aan de TS is, als je de deco XE75 gaat gebruiken, probeer dan eerst of je een goeie wireless BackHaul kan maken in je huis, en als dat niet lukt (wat ik niet verwacht) stap dan pas over op een bekabeld BackHaul...

 

Edite: van de tplink site

Screenshot_20221230_214336_Edge.jpg

Screenshot_20221230_221421_Edge.jpg

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@DON PAPA @Pasi @tobiastheebe 

 

Bedankt voor het meedenken. Met access points in mesh moet het goed gaan werken. 

nu twijfel ik nog tussen Orbi en TP Link.

Gaat de setup met de Orbi even gemakkelijk? Vergelijkbaar, ook 6E

Of misschien Huawei?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het zijn beide systemen waarbij de gebruiksvriendelijk zo hoog mogelijk is gehouden, (vrijwel) zonder leercurve, dat geldt ook voor de installatie en configuratie.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@tobiastheebe Is de orbi SRK50+2x SXS50 misschien nog beter dan de TP Link oplossing? Of zijn ze uitwisselbaar. Met twee  stuks zou je al iets van 500m2 moeten kunnen dekken (dat bedoelde ik met krachtig, de dekking 😊) Ik weet even niet zeker of deze orbi ook de 6G backhaul heeft, ik zou het wel verwachten. Ik lees dat je er zoveel mee kunt, ook op zakelijk vlak, dat ik een beetje bang ben dat het ingewikkelder is dan de TP Link.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik zag onlangs deze claim van enorm bereikbaar dat kan toch nooit dan moet je super antennes gebruiken 

raxe500_779x536_2_NL_tcm170-138986.jpg

 

 

Screenshot_2022-12-30-23-13-31-649_eu.coolblue.shop.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De Orbi AP's beschikken niet over Wi-Fi 6E c.q. 6 GHz.

 

Of je nu voor Deco of Orbi kiest, je kunt de units hoe dan ook configureren in AP mode en puur gebruiken als access points. Dan hoef je je geen zorgen te maken over meer geavanceerde functies, die zijn in die modus toch niet beschikbaar.

 

@MR_CHIP Dit soort getallen zijn zuiver theoretisch en meer voor marketing.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

al krijg ik wel zien het ergens volgend jaar te proberen, maarja stevig prijskaartje 😅🥲

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Verwijderd account Schreef: nu twijfel ik nog tussen Orbi en TP Link. Gaat de setup met de Orbi even gemakkelijk? Vergelijkbaar, ook 6E

 

De Orbi 963 set AXE11000 die WiFi6 > E (6GHz-band) heeft, zit in een nog veel hogere prijsklasse dan de deco XE75 versie AXE5400. Maar dan heb je een Quad-band mesh WiFi 6E-systeem met een gecombineerde WiFi-snelheden tot 10,8 Gbps en een 10 Gigabit WAN poort & 1X 2,5 Gigabit & 3X 1 Gigabit LAN poorten. De prestaties zijn dus ook wel een stuk hoger dan de TP-Link set....

 

De setup van deze Orbi 963 set (en alle andere Orbi sets) gaat net als bij de TP-Link deco's met een app die je stap voor stap door de instalatie helpt. Daarna kun je via een webinterface de geavanseerde instellingen nog wijzigen/veranderen. Kortom daar zit heel weinig verschil in met de TP-Link set

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@DON PAPA Ja dat is wel een hele andere prijsklasse inderdaad, dan is de TP Link denk ik betere prijs kwaliteit verhouding.

 

@MR_CHIP @tobiastheebe 

 

Het wordt dus de TP link.

 

en het is dus eerst de normale stappen doorlopen waarbij de eerste eerst nog even router is, dan een voor een de satellieten aansluiten, dan als alles werkt via de instellingen in een keer de hele set als satelliet instellen? En klopt het dat ik voor elke sidd per 2,4;5;6Ghz exact dezelfde WiFinaam kan geven zodat devices altijd goed connetecten?

 

en eerst even via WiFi backhaul proberen? Stel dat dat 800 mbit oplevert, de kabels erin waarbij dat automatisch de backhaul wordt en misschien 950 mbit aantikt (door de ethernet poort beperking)?

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic