Vraag
Reacties
Oplossing
nphusion
Level 4

Iemand evaring met TP-Link Omada gateways en ipv6?

Ik heb nu mijn Ziggo modem in bridge modus staan en gebruik mijn eigen OPNsense router en daar achter nog een TP-Link switch en accesspoint. Nu heb ik laatst ook nog een Omada controller aangeschaft en beheer ik mij TP-Link aparaten vanaf die controller. Nu heb ik gekeken naar TP-Link routers omdat het mij wel mooi lijkt om de hele setup dan maar in Omada te hebben, maar van wat ik kan lezen lijkt het te zijn dat het ipv6 support op TP-Link routers niet echt goed is en dat de ipv6 firewall op die routers standaard al het verkeer naar je interne ipv6 netten toe laat.

Ze hebben zelfs recente documentatie hoe je verkeer vanaf het internet moet blokkeren in je firewall:

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/4117/#_Toc171579275

Internet verkeer toe staan naar je interne netten als default klinkt niet fijn in de oren voor de beveiliging van je netwerk. Heeft iemand hier ervaring met een TP-Link router met ipv6, ik zou graag je ervaringen hierover horen? En vroeg mij af hoe op andere gebieden de vlan ondersteuning is i.c.m ipv6 op TP-Link routers?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
27 Reacties 27
nphusion
Level 4
Topicstarter

Klinkt als een mooie setup thuis! Ik verwacht ook zo'n mooie setup te hebben wanneer ik eenmaal een volledige TP-Link Omada setup heb, als ik tevreden ben dan hou ik die setup, zo niet kan ik altijd nog wel een keer naar Ubiquiti kijken of weer OPNsense als router gebruiken.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Wat wellicht ook een rol speelt is dat ik in juni 2021 een zakelijk modem (Ubee UBC1318) heb ontvangen als vervanging voor de Compal CH7465 die ik destijds gebruikte. Inmiddels wordt dit modem niet meer toegestuurd aan particuliere klanten, maar is het nog steeds de standaard voor Zakelijk Internet Pro.

nphusion
Level 4
Topicstarter

Heb wel even gekeken naar een Ubiquiti UniFi setup, is totaal wel wat duurder. Zou het nog de moeite waard zijn om voor een Ubiquiti UniFi setup te gaan ipv een TP-Link Omada setup?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik zou zelf zonder twijfel UniFi kiezen boven Omada, maar met UniFi heb ik inmiddels bijna 10 jaar praktijkervaring en met Omada geen. Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen: "if it ain't broke, don't fix it".

0 Kudos
nphusion
Level 4
Topicstarter

Vind je het goed als ik je even een prive bericht stuur om wat te vragen hierover?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat is prima.

efok
Level 17

Ik vind ubiquiti een stuk prettiger in gebruik dan omada. Omada is min of meer "de kopie", maar werkt minder, vind ik. 

nphusion
Level 4
Topicstarter

Ik heb besloten toch maar voor Ubiquiti te gaan omdat ik toch wel nieuwsgierig ben geraakt hoe het is in vergelijking met TP-Link Omada. En vond het wel leuk om weer wat nieuw speelgoed te kopen. Dus heb wat advies van @tobiastheebe gekregen en heb nu wat leuke spulleltjes besteld 😎.

0 Kudos