@Paul en @tobiastheebe
Ik heb zo te zien een oud probleempje aan de hand, sinds een paar dagen heb ik spontane uitval van Internet op mijn Asus87U.
Voorop gesteld, er is niets aan de router veranderd, geen nieuwe firmware, niets, en ik heb eerdere meldingen hierover gevonde op de community, maar ook elders.
Zoals gezegd, het is al een paar keer eerder voorgekomen, alleen nu gebeurd het steeds vaker.
Vanochtend om 00:05 ongeveer, en vanmiddag weer.
Het lijkt er op dat de Asus de Wan verbinding kwijt raakt, maar dat zullen jullie ook uit de logs op kunnen maken.
Ik heb dit niet eerder kunnen tackelen (wellicht dat jullie je dit nog herinneren) omdat ik dacht dat er voor 5 mei niets meer stond, maar bij nader inzien is dit een standaard datum/tijd van de Asus.
Ben dus even terug gaan spitten en heb alle log gegevens in
WAN Connection ISPs DHCP did not function properly.txt gezet.
De aansluitingen zoals binnenkomst punt zijn in het korte verleden al getest en aangepast, het lijkt echt in de modem te zitten, zag wel dat ik met de kabel naar de AC87U op port 4 zat, geen flauw idee waarom, heb deze gelijk op port 1 gezet om een kapotte port uit te sluiten.
Viel me op in Downstream dat kanaal 25-27 lager zijn dan de rest.
Alle overige info ook als tekstbestanden toegevoegd, jullie 2 centen ajb ?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De event log gaat helaas niet tot 0:05 terug, maar laat wel zien dat de router vandaag om 0:36, 9:40 en 16:42 volledig uitgeschakeld (mogelijk stroomloos) is geweest en aan het opstarten was. Voor die momenten is het logisch dat de ethernet link op de WAN-interface naar het modem 'down' ging en weer 'up' kwam. Bij dit type router is 5 mei blijkbaar de default fallback date zolang NTP niet gesynchroniseerd is, ik ben zelf gewend aan 1-1-1970 (UNIX epoch) voor apparaten zonder RTC. Om 13:35 is een nieuwe WAN DHCP lease ontvangen die maar een uur geldig was, terwijl een week gebruikelijk is. Voor de uitval van 16:47 zie ik geen directe oorzaak, maar de lease die vervolgens om 16:48 is toegewezen was weer maar een uur geldig. Hoe is de 'DHCP query frequency' op WAN ingesteld? De 'disk_monitor: Got SIGALRM...' events zouden mij wat zorgen baren, maar ik lees hier en daar dat ze normaal zouden zijn.
De historie van het modem laat uitval in de upstream zien op 22-1 om 11:24, maar verder geen bijzonderheden.
@tobiastheebe en @Paul
Alle keren dat dit gebeurde was de AC87U gewoon aan, zodra ik merk (1 box van een gekoppeld paar valt uit 🙂 ) dat de verbinding mogelijk verbroken is loop ik naar de Router en zie dat die gewoon aan staat.
DHCP query frequency' op WAN ingesteld= Agresieve modus, kan voor Normal en Continue kiezen, heeft volgens mij altijd zo gestaan.
Heb nu een log die terug gaat t/m 20-01-2025, mogelijk dat je daar meer uit kan lepelen ?
Dit gedrag is overigens een paar dagen geleden ontstaan.
Wat dan wel weer fijn is, is dat sinds ik de UTP van de modem naar de router op port1 heb gezet ik geen reboot heb gehad van de router!
@tobiastheebe Vond deze link trouwens nog https://www.asus.com/support/faq/1043591/ maar er staat niet echt te lezen waarom dit veranderd moeten worden, zal ik dit proberen? Zoals gezegd, geen echte verklaring, zegt het @Paul of @Anne B wat? kunnen jullie dit navragen bij de netwerk experts bij jullie ?
De event log laat zien dat de router is uitgevallen (tenminste, daar lijkt het op omdat er geen events direct aan vooraf gingen) en daarna aan het opstarten was. Je kunt query frequency: normal proberen. Mijn router vraagt steeds op de helft van de leasetijd (dus elke 3,5 dag) een nieuwe lease op.
Het modem en de router laten op 24-1, 0:05 beide geen events zien, dus geen idee waarom je toen uitval ervaarde zonder verdere details. Wel zie ik dat de router op 23-1, 8:15 en 21-1, 1:19 ook opnieuw opgestart is.
@tobiastheebe Ja raar, hij is mogelijk een aantal dagen geleden door mij uitgezet, gewoon even een schone restart, doe ik 1 x in de zoveel tijd.
Tijdens alle verstoringen is hij gewoon aangebleven, zag toen ook aan de Leds dat er geen verbinding was.
Ik wacht nog heel even, want het heeft per slot van rekening zo gewerkt, maar houd deze in gedachten mocht het weer gebeuren.
Intussen wel gezien op andere fora dat continue feitelijk nog agressiever is dan agresieve modus zelf 🙂
Het is niet helemaal klip en klaar wat beter is, heeft iig te maken met het feit dat op het moment van vragen de modem dit nog niet zou kunnen, wat op zich ook weer raar is want die staat gewoon te wachten op commando's althans dat vermoed ik.
Zoals gezegd geen uitval sinds gisteren, snap ook nog steeds niet waarom de UTP in port 4 zat.
We wachten af, bedankt weer Tobias
@tobiastheebe en @Paul Nu 2 dagen verder geen reboot meer gehad, logging ziet er ook stukken beter uit.
Kunnen we nu aannemen dat port 4 op de modem niet in orde is, en is dat op afstand uit te lezen Paul ?
Wat mij betreft kunnen we gewoon door op deze manier, heb toch maar 1 port nodig, maar omwille van het uitzoeken, als jullie dat willen ?
Poort 4 (2.5 GbE) op de Sagemcom F3896 lijkt niet met alle apparatuur volledig compatibel te zijn en kan dan stabiliteitsproblemen veroorzaken. Dit staat echter los van het herhaaldelijk opnieuw opstarten van de eigen router.
Port 4 is de 2.5GbE port en naar het schijnt kan die nog weleens compatibiliteits problemen hebben met aangesloten apparatuur. Het kan een 802.3az Energy Efficient Ethernet probleem zijn.
Op mijn Fritz!Box modem, als ik er problemen mee zou hebben, kan ik er een 1GbE poort van maken.
EEE is uitgezet in de laatste firmware update dus dat zou het probleem niet mogen zijn
@tobiastheebe e.a. helaas, nu op port 1 en dhcp freq op normal weer een reboot.
Plak de textfile er weer aan, snap niet wat er aan de hand is...
Ik ook nog niet, maar het is wel iets wat bij de router gezocht moet worden. Mijn eerdere suggestie om de DHCP query frequency aan te passen staat hier los van.
@tobiastheebe Na tig keer door de WAN instellingen heen gefietst te hebben zag ik ineens dat mijn instelling Automatisch verbinden met DNS-server op JA stond, raar, want dat had ik veranderd naar OpenDns en Google (ja, ik weet ook van Cloudflare) en heb dit net terug veranderd.
Mogelijk dat de DNS server van Ziggo zelf moeilijk doet ofzo, trouwens geen idee wanneer en hoe dit is veranderd...
Ikzelf heb ooit een Asus router gehad en soms wat stabiliteit issues dit was toen met asuswrt-merlin versie opgelost
Je router is een al wat ouder type. Kan het zijn dat de voeding niet meer helemaal goed en stabiel functioneert. Als dat niet het probleem is kan je ook als onderzoek of workaround eens een unmanaged 1GbE switch tussen router en modem plaatsen.
Ik heb sinds april 2024 een nieuwe thuisserver en aanvankelijk ook last van spontane resets elke paar dagen. Aanvankelijk dacht ik ook aan voedingsprobleem, maar later ging ik een slechte DDR5 DIMM vermoeden. Met MemTest86 kon ik het probleem na 30 minuten al reproduceren. Na het vervangen van de DIMM (Crucial → Kingston) geen enkel probleem meer, inmiddels 208 dagen uptime.
@tobiastheebe Ik neem aan dat je het hier niet over het geheugen van de router hebt maar de server, ik werk vnl op mijn PC maar zie niet helemaal de relatie tussen mijn probleem en mijn geheugen ?
Ook krijg ik de reboots als mijn PC niet aan staat.
Dank, maar ik wil die sprong nog niet wagen, veel is hetzelfde weet ik uit eerdere info, maar ik kan redelijk uit de voeten met deze router.
Dan overweeg ik mogelijk liever een wat nieuwere Asus of andere, even aankijken of recentelijke aanpassingen mogelijk wat doen.
Klopt, maar was al die jaren rock solid en aangezien ik veel links zie naar mijn probleem zie ik eigenlijk nergens hier iets over.
Wil toch even door met deze tot ik mogelijk genoeg centen heb voor een wat nieuwere, dus nog maar even wat verder troubleshooten.
Heb intussen ook de log naar Asus gestuurd in de hoop dat zijn me een bepaalde kant op kunnen sturen, dank...
Ik noemde mijn server als voorbeeld en doelde op het geheugen van de router.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.