Beste,
Als het goed is zou het mogelijk moeten zijn om IPv6 in te schakelen met de connectbox die wij hebben.
Echter krijgt onze router die achter de modem zit maar geen IPv6 adres, het lijkt erop dat er dus iets mis gaat met de modem. Wij zitten nog in het oude fUPC gebied, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Alvast bedankt!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hi Jamyla,
**Bericht verwijderd door moderator ivm privacy**
Ik gebruik bij meerder klanten Asus routers op dezelfde manier met dezelfde IPV6 instellingen. Bij sommige werkt het bij anderen niet.
Ik word steeds naar de community verwezen door de helpdesk.
Het modem wat deze klant afneemt zou standaard al Full Dual stack moeten zijn. Op dit moment is het modem niet online en kan ik het modem zelf niet checken. @jdevrie
In dat geval kan de betreffende klant het beste contact met ons opnemen.
Zou je in het vervolg de gegevens in je profiel willen vermelden in plaats van in het topic? Een topic is openbaar/publiekelijk voor iedereen zichtbaar en vanwege privacy vriendelijk het verzoek om daar geen privegegevens in te delen 🙂
Het is inmiddels gelukt. Het bleek dat, ondanks dat dat beweerd wordt, niet alle modems in Full Dual Stack staan.
Het modem van mijn klant bleek gewoon in IPV4 only mode te staan. Na lang zoeken in de systemen vond de helpdeskmedewerker de optie om de FDS aan te zetten op het modem. Wel vervelend dat ik eerst helemaal de naar de locatie van de klant toe moest gaan en de eigen router moest uitsluiten en mijn laptop direct aan het modem in router mode moest aansluiten om te bewijzen dat het niet goed stond. Het steeds afschuiven op dit feit is bijzonder irritant en kostte mij heel veel tijd die ik bij niemand kan claimen. Ik heb nog een klant die geen IPV6 heeft dus er zijn waarschijnlijk nog heel veel modems die gewoon in IPV4 only mode staan.
@Jamyla hoe kan het dan dat het modem offline stond of checkte je het verkeerde modem
IPv4 Only kwam voornamelijk in voormalig UPC-gebied veel voor. Het was het alternatief voor Dual-Stack Lite, waarmee zelf bridge/router mode configureren en port forwarding niet mogelijk waren. In het voorjaar van 2022 zijn de provisioning backends van fZiggo en fUPC geconsolideerd, dit project is eind juni 2022 afgerond en sindsdien is Full Dual-Stack ook in fUPC beschikbaar voor zowel bridge als router mode. In fUPC maken modems nu van hetzelfde type boot file als modems in fZiggo gebruik en is zelf bridge/router mode configureren niet meer mogelijk. IPv4 Only wordt echter niet proactief omgezet naar Full Dual-Stack, i.t.t. wat ik in augustus 2022 aangaf in dit topic. In het topic IPV6 op Compal van december 2023 gaf een moderator aan dat het proces om IPv4 Only om te zetten naar Full Dual-Stack niet meer beschikbaar is en dit tegenwoordig een modem swap of abonnementswijziging vereist. De zin "Na lang zoeken in de systemen vond de helpdeskmedewerker de optie om de FDS aan te zetten op het modem." verbaast mij dus wel. In augustus 2024 heb ik in fUPC een Compal CH7465, die ook nog van IPv4 Only gebruik maakte, vervangen door een Sagemcom F3896 en daarop was automatisch Full Dual-Stack beschikbaar. Wat mij nooit helemaal duidelijk is geworden is of een modem dat in router mode van IPv4 Only gebruik maakt in bridge mode ook geen IPv6 kan doorgeven aan een eigen router, maar gelet op jouw ervaring lijkt dat er niet op.
Ik ben benieuwd naar uitleg vanuit ziggo vanwege wat Tobias al zegt
IK denk dat zij net keek op het moment dat ik het modem herstartte om te kijken of dat hielp.
Ik heb aan de helpdesk medewerker gevraagd hoe hij de optie om het aan te zetten heeft gevonden omdat ik nog een klant had waar ik dit aangezet wilde hebben. Ik heb dat net uitgeprobeerd met een andere medewerker en die instructie die werkt: Die is alsvolgt:
1). Zoeken in systeem van Ziggo naar "ipv4 activeren "
2). Klikken op oplossing "IPv4 activeren niet meer nodig"
3). Aan rechterkant van scherm bij "tools DS lite" staat "Full dual stack activeren" of "Full ds activeren". Daarmee kun je het aanzetten.
@tobiastheebe je antwoord bevat not 1 ding wat inmiddels wel zelf gedaan kan worden
zelf bridge/router mode configureren niet meer mogelijk
Is NVT geworden
Klopt, ik doelde echter specifiek op de mogelijkheid om dit in de webinterface van het modem aan te passen.
@tobiastheebe schreef:Klopt, ik doelde echter specifiek op de mogelijkheid om dit in de webinterface van het modem aan te passen.
I know het is een begin 😉 maar nog niet zoals het ooit was
Hoe kan ik dat dan zelf doen? Kan dat in de wifi smart app?
In de Vodafone & Ziggo app, echter alleen voor jouw eigen modem.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.