Vraag
Reacties
PTKenselaar
Level 3

IPv6 werkt niet op Connectbox in bridge-modus

Beste,

Als het goed is zou het mogelijk moeten zijn om IPv6 in te schakelen met de connectbox die wij hebben.
Echter krijgt onze router die achter de modem zit maar geen IPv6 adres, het lijkt erop dat er dus iets mis gaat met de modem. Wij zitten nog in het oude fUPC gebied, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Alvast bedankt!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
52 Reacties 52
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Welk merk en type router gebruik je en zijn de instellingen correct? Belangrijkste is dat DHCPv6/PD (Prefix Delegation) is ingeschakeld op de WAN-interface. In voormalig UPC-gebied wordt t.o.v. voormalig Ziggo-gebied (nog) een afwijkende prefix size gebruikt, /57 i.p.v. /56.

In voormalig UPC-gebied was IPv4 Only in de oude situatie voorwaardelijk om bridge mode in te kunnen schakelen. Indien deze 'regel' nu actief is op jouw account, dan moet dit worden omgezet naar Full Dual-Stack.

0 Kudos
PTKenselaar
Level 3
Topicstarter

Hoi Tobias,

Wij gebruiken een Asus RT-AC87U, onderstaande de IPv6 instellingen:

PTKenselaar_0-1660049859084.png

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De instellingen zien er goed uit, Asus-routers bepalen automatisch de te gebruiken PD size.

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan IPv4 Only omzetten naar Full Dual-Stack en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

PTKenselaar
Level 3
Topicstarter

Dank voor je hulp!
Ik wacht het bezoek af 😉

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Nog niet in heel oud-UPC gebied kan Full Dual Stack gebruikt worden in bridge, het komt er wel aan, maar stap voor stap.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De berichten hierover zijn tegenstrijdig, hieronder een gedeelte van een reactie van moderator Vincent:

PrimeTime was het project om alle provisioning via 1 weg te laten verlopen. Dit liep voor fUPC anders dan voor fZiggo. Per 27 juni is dat voor alle klanten gelijk. Daarmee hebben onze klanten de volgende voordelen:
- Ons hele netwerk is Full Dual Stack. We ondersteunen dus voor alle klanten IPv4 en IPv6. Ook in bridge modus.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@tobiastheebe Einde PrimeTime is niet gelijk met alles beschikbaar voor iedereen.

Full Dual Stack wordt nu stap voor stap uitgerold over oud-UPC.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Zo had ik het eerder ook begrepen inderdaad, waarschijnlijk is het dan een kwestie van afwachten.

Jeff
Level 9

Dit klopt niet. Full DS is technisch nu overal beschikbaar. Ziggo zet alleen niet iedereen in één keer over. Op basis van een vriendelijk verzoek kan een moderator wel IPv4 only alvast overzetten naar full DS indien je alvast wil experimenteren met IPv6

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Goedemiddag @PTKenselaar,

Je vraagt doet wat stof opwaaien zo te te zien 😉 Tijd voor wat duidelijkheid en een helpende hand.

Full Dual Stack wordt momenteel stap voor stap uitgerold over het oud-UPC gebied. Dat gaat gefaseerd.

Om je toch eerder naar IPV6 Full DS te zetten, heb ik wat voor je aangepast. Reset het modem even als je dit onverhoopt niet binnen 24 uur merkt 🙂

PTKenselaar
Level 3
Topicstarter

Hoi @Erik P ,

De afgelopen dagen meerdere malen de modem gereset en de router herstart, echter werk het helaas nog steeds niet. De router krijgt namelijk geen IPv6 adres van de modem.
Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Groetjes.

0 Kudos
PTKenselaar
Level 3
Topicstarter

Als toevoeging voor mijn vorige bericht:
Zou het anders een idee zijn om de modem uit de bridge modus te halen?
Op die manier kan er uitgesloten worden dat daar het probleem ligt.

0 Kudos
Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Goedemorgen @PTKenselaar, dat is zeker het proberen waard. Vind je het goed als ik hem vandaag uit Bridge modus haal? 

0 Kudos
PTKenselaar
Level 3
Topicstarter

Hoi @Lotte ,

Zodra de modem uit de bridge modus is, blijft het dan wel werken zoals hoe het nu staat?
Of moet ik bepaalde dingen in mijn router/netwerk wijzigen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Er ontstaat dubbele NAT, daardoor functioneren eventuele port forwarding-regels niet meer. Verder ontvang je een nieuw IP-adres. In de basis blijft het thuisnetwerk wel normaal functioneren.

0 Kudos
PTKenselaar
Level 3
Topicstarter

@tobiastheebeAls dat het enige is dan is dat tijdelijk prima.
Op die manier kan er in ieder geval uitgesloten worden dat de modem het probleem is.
Enig idee hoeveel tijd het weer kost om de modem in bridge modus te zetten?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Gebruikelijk is dat binnen een uur geregeld.

Met het modem in router mode zou de eigen router overigens ook een delegated prefix moeten ontvangen, maar dan van de eRouter van het modem i.p.v. de DHCPv6-server bij Ziggo.

PTKenselaar
Level 3
Topicstarter

@LotteDe modem/router mag uit de bridge modus gehaald worden, alvast bedankt.

0 Kudos
Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@PTKenselaar Dat is geregeld 🙂 Het modem is nu uit bridge modus.