1
Vraag
2
Reageer en help mee
PTKenselaar

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

IPv6 werkt niet op Connectbox in bridge-modus

Beste,

Als het goed is zou het mogelijk moeten zijn om IPv6 in te schakelen met de connectbox die wij hebben.
Echter krijgt onze router die achter de modem zit maar geen IPv6 adres, het lijkt erop dat er dus iets mis gaat met de modem. Wij zitten nog in het oude fUPC gebied, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Alvast bedankt!

37 Reacties 37
PTKenselaar
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@LotteIk had al een vermoeden.
Ik ga even kijken of IPv6 nu wel/niet werkt, en dan laat ik van mij horen 😉

PTKenselaar
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Lotte ,

IPv6 lijkt nu te werken, mijn eigen router krijgt een IPv6 adres, en ipv6-test.com geeft een goed resultaat.
Echter, weet je heel zeker dat de modem niet nog steeds in de bridge modus staat?

Het lampje op de connectbox is namelijk nog steeds groen (bridge modus) en de webinterface is exact hetzelfde (geen instellingen bijgekomen).

Groetjes.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Als er geen routerinstellingen worden getoond, dan is bridge mode (inderdaad) nog steeds actief. Bij de Connectbox 'non-Giga' is dit ook herkenbaar aan de groene status-LED.

PTKenselaar
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe

Bijzonder...
Zojuist heb ik voor de zekerheid de box nog even gereset, echter nog steeds een groenlampje (bridge modus).
Echter is dit vreemd, want @Lotte aangaf dat de modem uit de bridge modus is gehaald.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Zou je de event log ('Netwerk historie') van het modem willen plaatsen? Misschien heeft het modem alleen een reset-opdracht (docsDevResetNow) ontvangen, waarna de boot file/config opnieuw ingeladen wordt.

 

Echter, als IPv6 nu naar behoren functioneert in bridge mode, dan is dat toch precies de gewenste situatie?

PTKenselaar
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

In de logs kom ik geen reset opdracht tegen.

Onderstaand de logs van vandaag, de IP/mac adressen heb ik verborgen:

PTKenselaar_0-1660747130623.png

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Zijn er nog meer events beschikbaar? Lotte gaf namelijk om 12:42 aan dat bridge mode uitgeschakeld was (wat dus niet het geval is) en om 12:44 is er een reset geweest.

PTKenselaar
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebeExcuses, er waren blijkbaar nog twee eerdere logs.
Voor de rest zie ik geen logs Zie onderstaande screeenshot:

PTKenselaar_0-1660748532109.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Dat is de docsDevResetNow, n.a.v. de actie van Lotte. Het opnieuw ophalen van de boot file blijkt dus IPv6 mogelijk te hebben gemaakt, zonder dat bridge mode uitgeschakeld (en daarna weer ingeschakeld) hoefde te worden.

Asro

Level 7
  • 145Posts
  • 3Oplossingen
  • 53Likes

Ik heb nog een (extra) vraag hierover. Een tijd geleden stond mijn modem in bridge mode en had toen ook IPV6 (oud upc gebied). Ik heb deze uit bridge laten halen omdat mijn eigen router niet goed werkte. Nu de modem ook weer de routerfunctie heeft, heb ik alleen IPV4 en geen IPV6 meer. Ik heb hierover al eerder gepost en kreeg toen een antwoord dat dit niet anders kon. Kan iemand mij beter/uitgebreider uitleggen hoe dit zit? Bedankt alvast. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

@Asro Worden er nog wel IPv6-adressen getoond in de interface van de Connectbox (onder Beheer, Informatie)?

 

Full Dual-Stack IPv4 + IPv6 is in het gehele verzorgingsgebied van Ziggo beschikbaar. Het is echter nog niet op alle modems in voormalig UPC-gebied ingeschakeld c.q. wordt nog uitgerold. Dit neemt nog enige tijd in beslag.

Asro

Level 7
  • 145Posts
  • 3Oplossingen
  • 53Likes

Nee alleen IPV4 adressen. Dit sinds de modem uit bridge is gehaald door de klantenservice. Toen hij in bridge stond zowel IPV4 als IPV6. 

Ik heb nooit verzocht om IPV4 only, alleen om de modem uit bridge te halen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

@Asro In voormalig UPC-gebied was IPv4 Only voorwaardelijk voor het kunnen inschakelen van bridge mode, dat kon je als klant destijds nog zelf doen in dat gebied. De enige andere beschikbare IP-configuratie was toen Dual-Stack Lite.

 

Gezien je al Full Dual-Stack gebruikte in bridge mode, is het vreemd dat dit is teruggevallen op IPv4 Only. Mogelijk helpt in jouw geval ook een SNMP-reset (zodat de boot file opnieuw ingeladen wordt), anders moet de voorkeursregel voor IPv4 worden verwijderd.

Asro

Level 7
  • 145Posts
  • 3Oplossingen
  • 53Likes

Kan een moderator hier wat mee?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Ik heb het zojuist bij de moderators neergelegd. IPv4 Only wordt op alle modemrouters in fUPC stapsgewijs automatisch omgezet naar Full Dual-Stack, maar het zou ook handmatig omgezet moeten kunnen worden.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Daar was ik al! Ik heb een reset uitgevoerd op het internet @Asro! Check je straks hoe het gaat?

Asro

Level 7
  • 145Posts
  • 3Oplossingen
  • 53Likes

Net op dat moment viel (weer) mijn wifi uit. Ik wist niet dat je dit gepost had. De klantenservice, waar ik toen mee belde, heeft mij geadviseerd om de modem in bridge te zetten omdat ik ook mijn eigen router als router gebruik (ondanks het reserveren van een Ip adres). Dat is dus nu gebeurd.

 

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Dat kan kloppen doordat ik een reset uitvoerde! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic