1
Vraag
2
Reageer en help mee
fancymushroom

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

IPv6 werkt niet door eigen router

Goedemiddag,

 

Ik zit in een oud UPC netwerk van ziggo (Regio Nissewaard) en wil graag met mijn Unifi Security Gateway (USG) verbinding maken met IPv6. Momenteel heb ik een connect box staan (typenummer weet ik zodra ik thuis ben) die IPv6 geactiveerd heeft. Ik zie ook in mijn USG dat ik een daadwerkelijk IPv6 adres krijg, maar mijn apparaten in het huis krijgen geen IPv6 adres door van buitenaf.

 

Ik heb voor het adres van mijn WAN op DHCPv6 staan en een /56 delegatie aan staan en dezelfde prefix ingevuld voor mijn lan. Echter krijg ik geen enkel adres door naar de rest van het netwerk. Ik zal hoogstwaarschijnlijk wat verkeerd doen, maar ik weet niet wat.

 

Ja: ik zit nog steeds te wachten op de dag dat ik de connectbox in bridge modus kan zetten met IPv6, maar dat is tot op heden nog niet mogelijk in UPC gebied.

 

graag hoor ik wat ik nog kan testen. Dank allen!

Uitgelicht
DennyW

Level 17
  • 3150Reacties
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Heb je dit topic al door genomen?

Ik heb full dual stack IPv4 / IPv6 in voormalig Ziggo-gebied.
Het Ziggo modem heeft een /56 IP-adres. De WAN van de eigen router in cascade is op automatisch IP-adres verkrijgen ingesteld en verkrijgt een /64 adres. PD is actief en er wordt (automatisch) /59 gebruikt voor PD.

6 Reacties 6
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Heb je dit topic al door genomen?

Ik heb full dual stack IPv4 / IPv6 in voormalig Ziggo-gebied.
Het Ziggo modem heeft een /56 IP-adres. De WAN van de eigen router in cascade is op automatisch IP-adres verkrijgen ingesteld en verkrijgt een /64 adres. PD is actief en er wordt (automatisch) /59 gebruikt voor PD.

fancymushroom
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi, dank je wel voor de suggestie.

Ik had dit bericht inderdaad nog niet gelezen, echter heb ik alles exact zo ingesteld zoals daar aangegeven was, en het werkt gewoon niet. Ik krijg gewoon geen verbinding voor elkaar. Ook als ik naar de posts kijk die uit het verleden gegeven waren, lijkt het erop dat ik vanaf het modem al cruciale informatie mis (zoals waarom er geen prefix delegation gegeven wordt). Ik heb elk mogelijke prefix tussen 32 en 64 geprobeerd en niets heeft gewerkt. Ik weet echt niet meer wat ik nu nog kan doen.

 

Je geeft ook aan dat ik automatisch een /64 adres hoor te krijgen, echter krijg ik alleen op de WAN zijde een /128 adres en niets anders. De Lan zijde ontvangt niks.

 

Elke suggestie is welkom! een screenshot van iemand die het in dualstack heeft werken op oud UPC netwerk, aub, meld u! Ik zit me al 3 avonden de haren uit mijn hoofd te trekken waarom ik zoiets "simpels" niet voor elkaar kan krijgen.

 

Dank jullie wel.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Ja, je hebt gelijk. Als ik naar het WAN-adres in mijn router kijk, staat daar wel /64 achter, maar dat wordt waarschijnlijk erbij gezet door de firmware van mijn router. Het totale adres is m.i. inderdaad een /128-adres, bestaande uit een prefixdeel (het /56-adres van de Ziggo-modem-router tw, daar genoemd als: IPv6 LAN delegated prefix) gevolgd door het IPv6 DHCP uitgeddeld door mijn Ziggo-modem-router. De prefix eindigt met twee dubbele puntjes en het LAN DHCP adres begint met een rits nul-blokjes. Achterelkaar gezet is dit zo iets als 2001:xxxx:xxxx:xx00::1234 geworden. Bij mij router lees ik hier /64 achter, maar een 2001:::-adres is een global adres en dus /128.

 

EDIT:

Bij mij staat bij PD  een /59 adres, maar op dit forum heb ik berichten gezien dat men /60 gebruikt.

fancymushroom
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Denny,

 

Ik heb een afbeelding toegevoegd van wat ik in mijn connectbox aan informatie zie. Ik heb het gevoel dat dit onvoldoende is voor daadwerkelijk met IPv6 te kunnen werken, aangezien ik op meerdere websites ziet dat ik een Prefix delegatie zou moeten zien, of in ieder geval een adres wat niet eindigt op /128 of niet begint met Fe80.

 

Komt deze informatie overeen met wat er bij jou in het modem staat? Dan ben ik alweer een stap dichterbij of het probleem in mijn modem zit, in mijn router zit of dat ik echt geen enkel idee heb hoe IPv6 werkt.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Hoi @fancymushroom ,

Ja komt goed overeen met wat ik heb. WAN heeft zowel een global (2xxx.:) adres als mede een link-local IPv6 adres (fe80:).

Het gateway-adres (is toch alleen bereikbaar van binnenuit mijn LAN) is ook een (fe80) link-local IPv6 adres.

 

In dit forum (afdeling Kennisgids) is een beknopte uitleg van / over IPv6, geschreven door @caesar .

Alleen over global-adressen is verkeer met "buiten" mogelijk. Voor intern zijn er een paar extra soorten. Die werken alleen intern / binnen het subnet. Elk device kan meer dan één IPv6-adres (soorten) hebben.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

De grote vraag is of je achter een connectbox in router mode wel een andere router kunt plaatsen. Ik heb in het verleden wel eens een reactie van een netwerkengineer gelezen die geen goed woord over had voor de IPv6 stack van de Connectbox. Als ik mij niet vergis was het plaatsen van een router achter de connectbox één van die dingen die niet goed ging.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic