1
Vraag
2
Reageer en help mee
RPB73

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IPv6 uitschakelen

Kan een moderator zorgen dat mijn CB ingesteld wordt op IPv4 Only? Alvast bedankt. 

32 Reacties 32
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dit is inderdaad een normale configuratie van de modemrouter, maar daarmee lukt verbinden met VPN dus ook niet?

 

Zie je een bepaalde foutmelding in de VPN-applicatie?

RPB73
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

RPB73_0-1663776759967.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Op het 4G-netwerk van Vodafone is geen IPv6 actief. Lukt verbinden via Vodafone 4G dus ook niet, dan is IPv6 definitief niet de oorzaak.

 

Een Windows-update kan de oorzaak zijn geweest, als er niets is aangepast op de PC. Heb je de PC al eens opnieuw opgestart en daarna opnieuw proberen te verbinden?

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@RPB73 @tobiastheebe 

Ik wi me er niet mee bemoeien (intern Ziggo probleem), maar een VPN probeert toch een connectie te leggen naar een IP-adres of een domeinnaam?

Het IP-adres zou IPv4 moeten zijn.

De domeinnaam kan zowel een IPv4 als een IPv6 adres hebben.

Als de domeinnaam niet reageert op IPv6, dan zou de VPN server vervolgens wel op IPv4 moeten reageren.

 

Tenzij DNS (Pi-hole). Zet deze eens uit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik weet niet of de VPN-server van VodafoneZiggo alleen op IPv4 of ook op IPv6 luistert. Eerder werd aangegeven, dat Pi-hole al uitgesloten is en dat verbinden via (4G/5G-)hotspot ook niet lukt.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@tobiastheebe 

Ben ik met je eens, maar .....

1 - proberen met hotspot, als werkt, dan

2 - proberen met nieuw opgestarte PC

 

In de Connectbox Giga kan DNS-IPv6 eventueel worden "uitgezet". [bij DNS servers "gebruik een andere DNS server" aanvinken en IPv6 DNS-servers leeg laten (kan dit wel?)]

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Aangegeven werd dat 1 niet lukte (waarschijnlijk waren dit de eerste ipconfig-gegevens, zonder IPv6), 2 is nog te proberen.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Waarom op het modem IPv6 uitzetten. De computer met de VPN client heeft problemen, niet het modem.

Op onderstaande pagina wordt uitgelegd hoe je eventueel ipv6 uit kan zetten op je computer zelf https://proprivacy.com/vpn/guides/disable-ipv6 . Dan hoeft het op het modem en LAN niet.

 

Via een mobiele hotspot krijg je hoogstwaarschijnlijk ook een IPv4 en IPv6 adres (KPN).

Test maar eens op http://www.watzijnmijnips.nl/ als je een verbinding heb via de mobiele hotspot. Als IPv6 de oorzaak is dan zal je verwachten dat het via een mobiele hotspot ook niet lukt.

 

Uiteraard kan de Connectbox/SmartWifi modem een rol spelen. Een mogelijke oplossing is om je firewall settings aan te passen. Login op je Connectbox en ga naar “Geavanceerde instellingen -> Beveiliging -> Firewall”. Op de pagina Firewall-instellingen laat alleen de groene vinkjes bij “Firewall beveiliging” staan zowel bij de IPv4-firewall als de IPv6-firewall, verwijder alle andere vinkjes en daarna “Instellingen opslaan”.

 

Als je met Wifi verbinding maakt, doe het dan op het normale Wifi. Op de Gast Wifi en/of Ziggo hotspot kunnen misschien beperkingen van toepassing zijn.

 

De IT’ers op je werk met name die verantwoordelijk zijn voor de VPN, zouden je moeten kunnen helpen aan een oplossing. De IT’ers zullen in de connections logs van je VPN applicatie en logs van hun VPN server moet na pluizen wat de reden kan zijn waarom een verbinding geweigerd wordt.

 

Het opvragen van de ipconfig is een stap, maar doe ook een nslookup <VPNServer.domein> Die geeft antwoord met mogelijke IP adressen van de VPN server. Dat geeft veel meer duidelijkheid waarmee de VPN client verbinding wil of kan maken, een IPv6 of IPv4 adres. 

 

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@Karel. 

Het betreft een "werk-PC" van Vodafone-Ziggo waarop de TS geen admin rechten heeft.

4G/5G van Vodafone heeft geen IPv6, alleen IPv4.

 

Verder 200% met je eens dat de IT-ers van de werkgever hier aan zet zijn. 

RPB73
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Karel: De Ipv6 uitzetten was niet zozeer voor de VPN maar voor problemen met de pihole (blocken van reclame).

 

Inmiddels ben ik een klein stapje verder. Ik heb nu de VPN aan de praat via een interne sim in de laptop. Zowel via mijn reguliere WIFI als via een hotspot van mijn mobiel weigert de VPN echter wakker te worden.

RPB73
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik moet zo de deur uit dus ik zal even niet meer reageren vanavond maar alvast bedankt voor alle ondersteuning tot zover!

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Precies dan moeten de interne IT’ers van Vodafone-Ziggo dit oplossen en niet aan ons mede klanten zelfs zonder gebruikers rechten overlaten.

En helemaal als de PC en het modem van en door Ziggo is geleverd.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Zelf heb ik een Fritzbox als modem en een pihole ook voor het blocken van reclame.

Het heeft totaal geen effect op de VPN van mijn werkgever. Dus het moet prima kunnen functioneren met IPv6 en IPv4. Een enkele keer heb ik alleen een probleempje door IPv6 binnen mijn LAN tussen IoT, Linux, iPad en Windows machines maar naar en van Internet geen probleem.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic