Waarom op het modem IPv6 uitzetten. De computer met de VPN client heeft problemen, niet het modem.
Op onderstaande pagina wordt uitgelegd hoe je eventueel ipv6 uit kan zetten op je computer zelf https://proprivacy.com/vpn/guides/disable-ipv6 . Dan hoeft het op het modem en LAN niet.
Via een mobiele hotspot krijg je hoogstwaarschijnlijk ook een IPv4 en IPv6 adres (KPN).
Test maar eens op http://www.watzijnmijnips.nl/ als je een verbinding heb via de mobiele hotspot. Als IPv6 de oorzaak is dan zal je verwachten dat het via een mobiele hotspot ook niet lukt.
Uiteraard kan de Connectbox/SmartWifi modem een rol spelen. Een mogelijke oplossing is om je firewall settings aan te passen. Login op je Connectbox en ga naar “Geavanceerde instellingen -> Beveiliging -> Firewall”. Op de pagina Firewall-instellingen laat alleen de groene vinkjes bij “Firewall beveiliging” staan zowel bij de IPv4-firewall als de IPv6-firewall, verwijder alle andere vinkjes en daarna “Instellingen opslaan”.
Als je met Wifi verbinding maakt, doe het dan op het normale Wifi. Op de Gast Wifi en/of Ziggo hotspot kunnen misschien beperkingen van toepassing zijn.
De IT’ers op je werk met name die verantwoordelijk zijn voor de VPN, zouden je moeten kunnen helpen aan een oplossing. De IT’ers zullen in de connections logs van je VPN applicatie en logs van hun VPN server moet na pluizen wat de reden kan zijn waarom een verbinding geweigerd wordt.
Het opvragen van de ipconfig is een stap, maar doe ook een nslookup <VPNServer.domein> Die geeft antwoord met mogelijke IP adressen van de VPN server. Dat geeft veel meer duidelijkheid waarmee de VPN client verbinding wil of kan maken, een IPv6 of IPv4 adres.