1
Vraag
2
Reacties
seeligJansen

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

IPv6 uitschakelen

Goedenavond,

Gisteren is bij een aanpassing in ons abonnement ook onze router her-geconfigureerd hierdoor is ineens IPv6 ingeschakeld.

Via de router instellingen zelf is het niet mogelijk om deze uit te zetten.

Weet iemand of er een manier is om IPv6 toch uit te zetten?

 

Groeten

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
seeligJansen
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Thijsvu Ja nog wel mee bezig geweest maar heb het voorlopig opgegeven. Ik kwam nog het volgende topic tegen en die was redelijk duidelijk. https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-en-Pihole/td-p/1014875 

Voor mij nu niet mogelijk omdat ik geen geld uit wil geven aan een eigen router.

 

Toch bedankt voor de hulp.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7509Likes

Ik ga het doorgeven aan een Ziggo medewerker die kan de IPv6 voor u uitzetten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Indien je in voormalig UPC-gebied woont en in het verleden IPv4 Only hebt aangevraagd, dan kan dit bij een wijziging in het abonnement automatisch naar Full Dual-Stack omgezet worden. Geldt dit ook voor jou? Indien er geen sprake is van Dual-Stack Lite (IPv4-adres in subnet 213.127.0.0/17), dan zou dit geen problemen mogen veroorzaken. Ik weet niet of het mogelijk is om de configuratie nog naar IPv4 Only te laten omzetten.

seeligJansen
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wauw bedankt voor de super snelle reacties.
Ik durf eigenlijk niet te zeggen of het voormalig UPC-gebied is geweest of niet.

 

IPv4 zit in 82.75.0.0 range.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is voormalig Ziggo-gebied en Full Dual-Stack.

seeligJansen
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Oke dus zou geen probleem moeten zijn dan als ik het goed begrijp?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Alles zou inderdaad naar behoren moeten werken. I.t.t. Dual-Stack Lite wordt het IPv4-adres niet gedeeld (CGNAT), dit levert bij bepaalde applicaties problemen op. In een enkel geval functioneert stateless DHCPv6 niet correct op een Android-apparaat, in dat geval kun je de DHCPv6-server omzetten naar stateful, zie daarvoor deze instructies. Het apparaat valt dan terug op IPv4.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7509Likes

@tobiastheebe  Ik kan in mijn Oud Ziggo gebied de IPv6 niet zelf uitschakelen. Hij staat vermeld bij de medewerkers.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

als je full dual stack heb zou ipv6 geen probleem mogen geven

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Klanten kunnen inderdaad IPv6 niet zelf globaal uitschakelen op de eRouter. Met een eigen router (of eRouter van eigen modem) bestaat deze mogelijkheid wel.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ter info 

op windows computers kan je wel ipv6 ondersteuning uitschakelen op de netwerk adapter

robinjoo19_0-1658523886870.png

 

seeligJansen
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@MR_CHIP  Klopt alleen wil ik het niet voor al mijn apparaten uit moeten schakelen.

 

Mijn setup was, dhcp server uitgeschakeld op de ziggo router, dhcp laten regelen door NAS. Hierbij de PiHole als DNS mee geven. Dit werkte perfect.

 

Maar door de inschakeling van dual stack werkt het niet meer en gebruiken mijn apparaten de DNS (PiHole) niet meer. Weet iemand een oplossing hiervoor, anders dan IPv6 uitschakelen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het is helaas niet mogelijk om Router Advertisement en/of de DHCPv6-server uit te schakelen. Mogelijk heeft instellen van de DHCPv6-server op 'stateful' effect en vallen apparaten dan terug op IPv4.

Thijsvu

Level 4
  • 33Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Hey @seeligJansen,

Had je toevallig al tijd gehad om met de PiHole te rommelen? 

Je zou nog kunnen proberen om IPv6 Uit te schakelen of de DNS handmatig invullen op apparaten die je graag zou willen verbinden met de PiHole.

seeligJansen
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Thijsvu Ja nog wel mee bezig geweest maar heb het voorlopig opgegeven. Ik kwam nog het volgende topic tegen en die was redelijk duidelijk. https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-en-Pihole/td-p/1014875 

Voor mij nu niet mogelijk omdat ik geen geld uit wil geven aan een eigen router.

 

Toch bedankt voor de hulp.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @seeligJansen, welkom op de Ziggo Community! 

Mooi dat je het toch via een ander topic min-of-meer hebt weten aan te vliegen. Als je nog extra vragen hebt, wees altijd welkom! 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic