Mike2206

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

IPv6 uitschakelen op Connectbox Giga

Goedenavond,

 

Ik zou op de Connectbox Giga de IPv6 filter willen uitschakelen, dit omdat ik problemen ervaar op mijn telefoon met IPv6. Ik zie in voorgaande meldingen dat de moderators dit voor mij kunnen doen, dus vandaar hier mijn verzoek.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Mike Goud

31 Reacties 31
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je zit op een verkeerd spoor ipv6 uitschakelen lost zeer waarschijnlijk je probleem niet op.

 

Geef eens aan welke problemen je ervaart.

 

 

IPV6 wordt overigens niet meer uitgeschakeld, je kunt wel van ds-lite naar dual stack gaan.

IPV6 is de toekomst van het internet, websites zullen steeds minder via ipv4 bereikbaar zijn.

Mike2206
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

WhatsApp geeft paar keer per dag aan dat ie niks meer kan binnenhalen en gaat dan over op m'n databundel, na herstart modem werkt alles weer maar om 3x per week modem te herstarten lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Om na te gaan of Dual-Stack Lite actief is, kun je het publieke IPv4-adres opzoeken dat de router gebruikt. Begint dit met 213.127, dan dient Dual-Stack Lite te worden omgezet naar Full Dual-Stack.

 

Om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten:

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Mike2206
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Het begint inderdaad met 213.127, wie kan dat omzetten voor mij?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan Dual-Stack Lite omzetten naar Full Dual-Stack en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Mike2206
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hierbij de screenshots. Mei dit jaar is er een ziggo monteur geweest en die heeft toen de nieuwste Coax aansluiting geknipt en gemonteerd samen met een nieuwe splitter. Verder sinds mei nooit problemen gehad alleen laatste dagen valt het me op en het is zeer irritant...

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Het vermogen in de downstream is iets te hoog (> 11 dBmV) op een aantal kanalen. Dit kan gecorrigeerd worden met een 6/10 dB forward path attenuator. Jammer dat de monteur deze niet heeft geplaatst.

 

Dual-Stack Lite zal echter de (hoofd)oorzaak zijn van het probleem dat je ervaart.

Mike2206
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Dank voor je input!

 

Hier onderaan dan nog even het verzoek aan de moderator om mijn netwerk om te zetten van Dual-Stack Lite naar Full Dual-Stack.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

De moderators zijn al ingelicht, een van hen komt waarschijnlijk morgen langs in het topic om dit voor je te regelen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Monteurs plaatsen in dit geval geen attenuator, daar is het nog te laag voor.

@tobiastheebe Ik zie nog wel Uncorrectables in de 3.1 downstream, moeten die ook niet 0 zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Het vermogen in de downstream fluctueert echter licht met de buitentemperatuur en kan dus nog verder stijgen. Het is daarom toch verstandig om een FPA te laten plaatsen.

 

De uncorrectable FEC errors op het OFDM-kanaal zouden inderdaad 0 moeten zijn, dan kan met bovenstaande verband houden. Ook is het kanaal iets breder dan gebruikelijk (122 i.p.v. 96 MHz).

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @Mike2206

Ik laat in eerste instantie het IP-adres omzetten naar een Full Dual-Stack en verwacht dat dit binnen 24 uur geregeld is. Wil je morgen checken of je een Full Dual Stack hebt? 
Zodra dit helemaal geregeld is, kunnen we altijd nog even kijken naar het signaal. 

Mike2206
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hey @Jiri ,

 

Vandaag zie ik dat het een full dual stack verbinding geworden. Mijn IPv4 begint nu met 82.73 ipv 213.127. Ik zal laten weten of mijn problemen nu verleden tijd zijn.

Mike2206
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb hem een paar dagen aangekeken, maar helaas komt de melding weer net zo hard terug. Ik heb een Samsung Galaxy S21, zou ook niet aan de leeftijd mogen liggen van het toestel toch? Ik doe een foto erbij van de foutmelding en hoor graag of iemand nog ideeën heeft.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Dan kun je als test de DHCPv6-server van de modemrouter instellen op 'stateful'. Zie de pagina Geavanceerde instellingen, DHCP. Stateless DHCPv6 zorgt soms voor problemen op Android-apparaten.

Mike2206
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Is dat gereset nadat de full dual stack geactiveerd is? Ik meen namelijk dat hij al op stateless stond...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Ik had een foutje gemaakt in mijn vorige reactie (inmiddels gecorrigeerd), ik bedoelde instellen op stateful i.p.v. stateless DHCPv6. Het omzetten van Dual-Stack Lite naar Full Dual-Stack had alleen betrekking op IPv4.

 

Zelf maak ik alleen gebruik van IPv4 (eigen router) en ervaar geen problemen met WhatsApp op mijn Galaxy S10+.

Mike2206
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Is dan nu omgezet, kan je me uitleggen wat dat verschil uitmaakt tussen stateless en statefull?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Dat is misschien iets complex, maar heeft te maken met de manier waarop IPv6-adressen worden toegewezen. Bij stateless DHCPv6 bouwen apparaten zelf een adres (GUA) op o.b.v. de /64-prefix voor het LAN die door de router wordt verspreid via RA (Router Advertisement) en worden alle andere gegevens (zoals de DNSv6-servers) door de DHCPv6-server toegewezen. Bij stateful DHCPv6 worden adressen door de DHCPv6-server toegewezen. Omdat dit niet wordt ondersteund door Android, zal worden teruggevallen op IPv4, wat op diens beurt de verbindingsproblemen kan oplossen.

Uitgelicht topic