hugo2

Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

IPv6 tunnel stuk na modem firmware upgrade?

Hallo,

 

Gisteren begreep ik dat de snelheden van mijn abonnement zijn verhoogd (algemene verhoging). Om dit door te voeren zou je je modem moeten herstarten, dus dat heb ik gedaan (inmiddels zou ik willen dat ik er vanaf was gebleven).

Sindsdien is namelijk met geen mogelijkheid meer mijn Hurricane Electric IPv6 tunnel aan de praat te krijgen. Het verkeer vertrekt wel mijn router naar het tunnel endpoint, maar ik zie nooit replies.

Ik vermoed dat het modem door mijn herstart ook een firmware upgrade heeft gekregen. Na mijn herstart is de verbinding namelijk 2x weggevallen, kort daarna. Alsof het modem na het binnenhalen van de firmware zelf nog een keer herstart heeft.

 

Iets meer context: Ik heb een Ziggo UBC1318ZG modem in bridge mode. Ik heb een eigen router waarom een HE ipv6 tunnel is geconfigureerd, aangezien Ziggo dat nog (steeds) niet native aanbiedt. Ik heb van alles nagekeken en geprobeerd (en het modem nog een paar keer herstart), maar mijn conclusie is dat het verkeer wel goed mijn eigen router verlaat, maar vervolgens door het modem gedropped wordt, of dat de replies niet meer bij mijn router aankomen.

Ik weet dat er mensen zijn die eenzelfde soort setup gebruiken en vraag mij af of deze dezelfde problemen hebben. Daarnaast lijkt er toch echt een probleem in de update van dit modem te zitten wat mijn IPv6 functionaliteit nu stuk heeft gemaakt.

 

Wat mij ook opvalt is wanneer ik op mijn modem inlog, dat daar blijft staan (in rode letters): Internet (Bezig met registeren). Hoewel de rest wel gewoon werkt, lijkt deze status dus ook niet helemaal te kloppen. Ik kan mij niet herinneren dat dit eerder ook zo was, dat was mij vast wel opgevallen denk ik.

 

De servicedesk bellen voor dit soort zaken is zinloos weet ik inmiddels, dus ik hoop via deze weg wat verder te komen.

 

Iemand hetzelfde probleem toevallig?

157 Reacties 157
qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Het stoort me wel een beetje dat we al dagen lang nul reactie krijgen van de Ziggo-medewerkers.

 

Sinds de laatste reactie hebben meerdere klanten, zowel consument als zakelijk, de moeite genomen hier te posten. Verschillende daarvan hebben ook geprobeerd informatie aan te leveren. Een status update zou fijn zijn.

 

Zou een van de forumleden met voldoende karma dit topic kunnen aanmelden voor wat liefde van @Vincent, @Mark of een van de andere collega's? Dankjewel!

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Nu weet ik het wel zeker.

 

Je kunt met de standaard traceroute van Linux "probes" sturen met een willekeurig protocol. Standaard in Linux is dat protocol 253. (Windows tracert.exe stuurt default  ICMP ECHO pakketten. Dat kun je in Linux simuleren met "traceroute -I".) Met "traceroute -P 41" voer je een een traceroute uit met protocol 41 pakketten. Je kunt dan precies zien waar dat protocol gestopt wordt. Zonder daadwerkelijk een tunnel te hoeven configureren.

 

Drie keer raden: het stopt bij 213.51.64.65

Ander verkeer (protocol 253, ICMP ECHO) gaat wel door.

qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Je beschrijft nu grofwel dezelfde test als ik heb uitgevoerd, zij het met andere software. 😉 Mooi dat de resultaten overeenkomen.

 

Probeer maar eens met -P 47, dat is GRE. Die kwam er bij mij bijvoorbeeld wel door.

 

Edit:


@pimzand   schreef:

Je kunt dan precies zien waar dat protocol gestopt wordt. [..] het stopt bij 213.51.64.65


Merk op dat de laatste zichtbare entry juist nog wel reageert. Filteren vindt waarschijnlijk plaats bij de volgende hop, die je dus wel terugziet als je test met ICMP, maar niet met 6in4. Het gevolg van filteren zou immers ook zijn dat een packet met een te lage ttl geen foutmelding meer terugkrijgt vanuit de filterende router (en daarmee dus niet meer zichtbaar is in je traceroute).

hp197

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

nou, we hebben inmiddels toch voldoende aangegeven wat er kapot is en dat hierdoor klanten problemen ondervinden. Nu hopen dat webteam / helpdesk dit op gaat pakken en er wat prio aan gaat geven.

 

Shotgun approauch: https://twitter.com/hp197/status/1390281528551387140

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Is het niet zo dat de laatste hop die "reageert" in een traceroute, reageert met een ICMP TTL exceeded?

Dankzij die reactie ziet traceroute het IP adres van de router.

Pas als de TTL een hop verder ligt zal de router een poging willen doen om het packet te forwarden.

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

protocol 47 wordt inderdaad wel doorgelaten.

hugo2
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

In het telefonische contact dat ik vandaag nog heb gehad (oa over dit issue, maar ook andere zaken) is mij verteld dat het issue nog in behandeling is. Veel meer dan dat viel er helaas niet over te zeggen. Ik ga er voor nu dus maar vanuit dat er aan gewerkt wordt. Als ik mag speculeren dan lijkt het mij dat het onderhand wel duidelijk moet zijn wát er mis gaat, maar dat een oplossing misschien nog niet direct zo eenvoudig is of een change betreft die door een/de molen moet oid.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi all,

 

Het klopt inderdaad dat het nog in onderzoek is, op dit moment is er nog geen definitieve oplossing. Dank overigens voor het testen en alle informatie tot dusver.

 

We kunnen op verzoek een een rollback naar de vorige firmware doen. Mocht je hiervan gebruik willen maken, dan mag je dat hier kenbaar maken. Ik verzamel de gegevens en zet het door. Zorg ervoor dat je adresgegevens in je profiel staan. Houd er rekening mee dat dit een modemreset met zich meebrengt en het voor ons niet op voorhand te zeggen wanneer dat precies is.

 

Een extra aanvulling: We zien ook enkele zakelijke (mkb/small/grootzakelijk) klanten. Deze gegevens zijn voor ons niet in te zien (andere systemen) en kan ik dus ook niet direct doorzetten. Mocht je je melden, dan kom ik nog op de mogelijkheden terug.

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Is er misschien iets wat HE zou kunnen doen? Die route blacklisten of iets dergelijks?

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Hi @Alex , is niet nu juist de conclusie getrokken dat het niet aan de firmware ligt, maar een een core Ziggo router?

qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Bedankt voor je reactie @Alex 

@Alex  schreef:

We kunnen op verzoek een een rollback naar de vorige firmware doen. Mocht je hiervan gebruik willen maken, dan mag je dat hier kenbaar maken. Ik verzamel de gegevens en zet het door. Zorg ervoor dat je adresgegevens in je profiel staan. Houd er rekening mee dat dit een modemreset met zich meebrengt en het voor ons niet op voorhand te zeggen wanneer dat precies is.

 


Ik maak graag gebruik van die mogelijkheid. Ik heb nu sw versie 12.5.8007.S15.ZIGGO. Ik heb op een ander adres nog een Ubee waarmee ik het verschil na rollback kan testen.

qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

@Alex Ik weet niet precies wat je hebt laten veranderen en ik kan niet inschatten of onderstaande gerelateerd is, maar ik heb vanaf gisterenmiddag 17:40 tussen de 8 en 9% packetloss tussen mijn modem en de CMTS (en het de rest van het internet daarachter). Het is haperig videobellen vandaag 😞 Kun je me laten weten of dit gerelateerd kan zijn aan de change die je hebt doorgegeven of dat ik dit als los issue moet melden?

 

Zie ook onderstaande grafiekjes.

 

latency naar CMTS (ingezoomd op overgangsmoment)

Screenshot_2021-05-07 SmokePing Latency Page for 83 83 232 1.png

latency naar CMTS (afgelopen 30 uur)

Screenshot_2021-05-07 SmokePing Latency Page for 83 83 232 1(2).png

 

Om uit te sluiten dat het in mijn lokale netwerk is: onderstaand de latency in dezelfde periode van meetpunt naar het mgmt interface van het modem (192.168.178.1)

Screenshot_2021-05-07 SmokePing Latency Page for 192 168 178 1.png

 

N.B. het gat in de grafiek was ik zelf, dat is ongerelateerd.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @qqq

Hmm, dat is frapant! We hebben namelijk nog niets veranderd. Je modem beschikt nog niet over de vorige firmware. Ik heb zojuist het verzoek doorgestuurd om jouw Ubee modem terug te zetten naar de vorige firmware. Dit wordt zo snel mogelijk verwerkt. 

Wat betreft de latency. Dit staat dus los van bovenstaande. Wel valt het mij op dat gisteren in de namiddag een piek zichtbaar was m.b.t. de capaciteit in jouw segment. De capaciteit ziet er op dit moment wel weer goed uit. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

heb je enig idee wanneer ik de firmware update kan verwachten weet niet waar ik kan zien wat de planning is ? mijn ubee modem heeft nog niet de nieuwe firmware die hier genoemd wordt 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @MR_CHIP

Dit gaat niet automatisch! Zoals @Alex aangaf in zijn laatste bericht: ''We kunnen op verzoek een een rollback naar de vorige firmware doen. Mocht je hiervan gebruik willen maken, dan mag je dat hier kenbaar maken. Ik verzamel de gegevens en zet het door. Zorg ervoor dat je adresgegevens in je profiel staan. Houd er rekening mee dat dit een modemreset met zich meebrengt en het voor ons niet op voorhand te zeggen wanneer dat precies is.''

Mocht je dit graag willen, dan geef je maar een gil. Dan verzamel ik je gegevens en zet ik deze door. 

PTam

Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Als iedereen hier nu eens reageert op het niveau van een NIET IT'er dan begrijpen de  normale mensen ook nog iets misschien en probeer al die Engelse termen in het Nederlands te zetten.... velen is het ABACADABRA

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik heb het juist over een upgrade naar de firmware waar iedereen vanaf wil

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Excuses @MR_CHIP. Ik had je bericht inderdaad verkeerd gelezen, aangezien we hier gegevens verzamelen om de firmware terug te zetten voor de personen die dit graag willen vanwege de IPv6 tunnel problematiek. 

De update gaat automatisch en gaat in batches. Het is voor ons vooraf niet inzichtelijk wanneer jij precies aan de beurt bent. 

hugo2
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hoi @Cecilia 

 

Dankjewel voor je aanbod. Ik zou graag teruggaan naar de vorige firmware als dat het ipv6 tunnelprobleem inderdaad oplost. Zet mij maar op je lijstje.

 

@PTamVervelend dat je niet snap waar het over gaat, maar in dat geval zal het ook niet voor jou bestemd zijn en je er geen last van hebben. Laat in zo'n geval graag je reactie achterwege, het voegt namelijk niets toe aan de conversatie.

@MR_CHIPJij hebt een andere vraag. Graag een apart topic maken en niet dit topic vervuilen, daar wordt het onoverzichtelijk en verwarrend van.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Gaan we regelen @hugo2. Ik heb bij deze jouw gegevens doorgezet om dit in orde te maken. 

@qqq Ik heb nu het seintje gekregen dat de oude firmware op je modem is voorbereid. Je kunt het modem resetten om de firmware te downgraden.

Uitgelicht topic