hugo2

Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

IPv6 tunnel stuk na modem firmware upgrade?

Hallo,

 

Gisteren begreep ik dat de snelheden van mijn abonnement zijn verhoogd (algemene verhoging). Om dit door te voeren zou je je modem moeten herstarten, dus dat heb ik gedaan (inmiddels zou ik willen dat ik er vanaf was gebleven).

Sindsdien is namelijk met geen mogelijkheid meer mijn Hurricane Electric IPv6 tunnel aan de praat te krijgen. Het verkeer vertrekt wel mijn router naar het tunnel endpoint, maar ik zie nooit replies.

Ik vermoed dat het modem door mijn herstart ook een firmware upgrade heeft gekregen. Na mijn herstart is de verbinding namelijk 2x weggevallen, kort daarna. Alsof het modem na het binnenhalen van de firmware zelf nog een keer herstart heeft.

 

Iets meer context: Ik heb een Ziggo UBC1318ZG modem in bridge mode. Ik heb een eigen router waarom een HE ipv6 tunnel is geconfigureerd, aangezien Ziggo dat nog (steeds) niet native aanbiedt. Ik heb van alles nagekeken en geprobeerd (en het modem nog een paar keer herstart), maar mijn conclusie is dat het verkeer wel goed mijn eigen router verlaat, maar vervolgens door het modem gedropped wordt, of dat de replies niet meer bij mijn router aankomen.

Ik weet dat er mensen zijn die eenzelfde soort setup gebruiken en vraag mij af of deze dezelfde problemen hebben. Daarnaast lijkt er toch echt een probleem in de update van dit modem te zitten wat mijn IPv6 functionaliteit nu stuk heeft gemaakt.

 

Wat mij ook opvalt is wanneer ik op mijn modem inlog, dat daar blijft staan (in rode letters): Internet (Bezig met registeren). Hoewel de rest wel gewoon werkt, lijkt deze status dus ook niet helemaal te kloppen. Ik kan mij niet herinneren dat dit eerder ook zo was, dat was mij vast wel opgevallen denk ik.

 

De servicedesk bellen voor dit soort zaken is zinloos weet ik inmiddels, dus ik hoop via deze weg wat verder te komen.

 

Iemand hetzelfde probleem toevallig?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi all,

 

Het klopt inderdaad dat het nog in onderzoek is, op dit moment is er nog geen definitieve oplossing. Dank overigens voor het testen en alle informatie tot dusver.

 

We kunnen op verzoek een een rollback naar de vorige firmware doen. Mocht je hiervan gebruik willen maken, dan mag je dat hier kenbaar maken. Ik verzamel de gegevens en zet het door. Zorg ervoor dat je adresgegevens in je profiel staan. Houd er rekening mee dat dit een modemreset met zich meebrengt en het voor ons niet op voorhand te zeggen wanneer dat precies is.

 

Een extra aanvulling: We zien ook enkele zakelijke (mkb/small/grootzakelijk) klanten. Deze gegevens zijn voor ons niet in te zien (andere systemen) en kan ik dus ook niet direct doorzetten. Mocht je je melden, dan kom ik nog op de mogelijkheden terug.

Bekijk in context

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Gaan we regelen @hugo2. Ik heb bij deze jouw gegevens doorgezet om dit in orde te maken. 

@qqq Ik heb nu het seintje gekregen dat de oude firmware op je modem is voorbereid. Je kunt het modem resetten om de firmware te downgraden.

Bekijk in context

hugo2
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hoi @Cecilia 

 

Bedankt voor je snelle reactie. Het is inmiddels ook al doorgevoerd, want ik merkte dat mijn internetverbinding wegviel. En... mijn ipv6 tunnel werkt nu weer! Heel erg bedankt!

 

Ik weet even niet meer wat mijn eerdere firmware versie was, maar op dit moment meldt het modem zich met met firmware versie: 12.5.3208 (UBC1318ZG modem)

 

Ik neem aan dat deze downgrade (want dat is het natuurlijk uiteindelijk), vast op enig moment weer ongedaan gemaakt moet worden. Maar ik ga er dan een beetje vanuit dat de huidige problemen icm ipv6 opgelost zijn.

Bekijk in context

157 Reacties 157
pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Hier precies hetzelfde. Ook Ubee UBC1318ZG , ook bridge mode, ook Hurricane Electric tunnel.

Ook modem gereset tbv snelheidsverhoging, ook lang gewacht vanwege firmware updates,

ook direct daarna geen tunnelverkeer meer mogelijk.

 

Extra zuur is dat de snelheidsverhoging (voor mij van 500 naar 600 mbit/s down) alleen wordt gehaald

met multiple connections. De single connection speedtest wijst uit dat mijn snelheid naar

beneden lijkt te zijn gegaan ...

hugo2
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Nou, duidelijk verhaal dus inderdaad, dankjewel voor je reactie. Het ligt dus in ieder geval niet aan mij.

 

Van de snelheidsverhoging kan ik hier inderdaad ook niets merken, al lijkt het ook niet direct slechter te zijn geworden (ik had 250/25, had gehoopt op iets meer upload).

 

Hopelijk kan Ziggo dit snel fixen, al zal dat wel gepaard moeten gaan met een firmware update denk ik, aangezien die update het stuk gemaakt heeft (althans, daar lijkt het wel op).

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Vanwege de continu terugkerende problemen met proto-41 op Ziggo modems overweeg ik nu

IPv6 tunneling via Wireguard. Dat kan Ziggo niet verknallen, want Wireguard gebruikt gewoon UDP.

Er is zowaar een Wireguard IPv6 provider: https://ipv6onlyhosting.com/en-us/cms/ipv6-shop/

Alleen niet gratis, maar CHF 120 per jaar.

hugo2
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Gelukkig had ik op tijd door dat niet elk modem goed met protocol 41 om ging en heb om die reden, toen mijn oude Ubee vervangen moest worden, deze gekregen. Uiteindelijk is dit dus de eerste keer in alle jaren dat ik problemen heb met mijn tunnel icm het modem.

En die ipv6 tunnel hoeft van mij niet gratis te zijn, maar om nu (omgerekend) ~100 euro uit te gaan geven per jaar voor iets wat Ziggo eigenlijk gewoon hoort te leveren vind ik nog een beetje lastig te verkopen bij mijzelf 😉

 

Maar is er een mogelijkheid om iemand van Ziggo hier op te wijzen? Of moeten we hopen dat een Ziggo medewerker dit leest?

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Het is CHF 120 ex BTW. Omgerekend ruim € 130 per jaar.

 

Ik denk wel dat Ziggo zal reageren. Dat gebeurde eerder ook toen ik en een aantal andere forumgebruikers klaagden over de ultra-trage doorvoer van proto-41 pakketten op Connectboxes.

 

Toen was het alleen langzaam. Nu ligt IPv6 er gewoon uit. Ik vrees dat dat wel even gaat duren, dus ik

heb maar getekend bij die Zwitsers. Kan ik het direct gaan herstellen.

 

Hurricane Electric is weliswaar gratis, maar niet perfect. De endpoints liggen er wel eens uit, en ook de snelheid wordt wel eens geknepen, lijkt het. Eens kijken hoe dat hier gaat. Ik heb al ervaring met het

opzetten van een Wireguard tunnel, waarbij ik beide eindpunten beheerde.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Hey @hugo2 @pimzand

Opvallend dat jullie beide hetzelfde ervaren! Om eerlijk te zijn heb ik hier geen kaas van gegeten, dus bijt ik het spits af met een paar oriënterende vragen. Behalen jullie nu wel de nieuwe snelheid via jullie router dan wel modem? Hebben jullie zowel het modem als de router gereset waarbij als eerste het modem wordt ingeschakeld en daarna de router? Hebben jullie iemand binnen jullie kenniskring met bijvoorbeeld een Connectbox in bridge mode met ook een Hurricane Tunnel? Werkt dat wel? Als er iemand op de Community is met deze setup: plaats dan een reactie met de bevindingen.

hugo2
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hoi @Vincent ,

 

Bedankt voor je reactie. Als antwoord op je vragen:

 

Behalen jullie nu wel de nieuwe snelheid via jullie router dan wel modem?
Dat is een simpel antwoord: nee. Vanwege eerdere snelheidsproblemen heb ik elk uur een speedtest lopen, die heeft nog geen 1 keer meer aangegeven dan 250/25 (dus ook niet in de nachtelijke uren, wanneer het erg rustig op het netwerk zal zijn).

 

Hebben jullie zowel het modem als de router gereset waarbij als eerste het modem wordt ingeschakeld en daarna de router?

Ja, ik heb van alles geprobeerd. Ivm andere problemen is het modem de laatste tijden wel vaker gereset, maar dat heeft nooit tot problemen met de tunnel geleid. Maar ook mijn eigen router heb ik nav de problemen herstart gehad, dat maakte niets uit.

 

Hebben jullie iemand binnen jullie kenniskring met bijvoorbeeld een Connectbox in bridge mode met ook een Hurricane Tunnel? Werkt dat wel?

Nee, die heb ik niet. Maar gezien de reactie van @pimzand, is het voor mij wel duidelijk dat het probleem niet in mijn eigen setup zit (of die van pimzand). Ik verwacht dat het bij anderen met een soortgelijke setup ook stuk zal zijn.

 

Misschien ten overvloede: Het is voor mij in ieder geval 100% duidelijk dat het na de modem herstart (en dus upgrade) is gekomen. Er lopen een aantal (zabbix) checks over deze tunnel, en die zijn met de herstart in warning-state gekomen, en hebben daar dus een alert van gegeven. Vandaar dat ik ook gelijk doorhad dat het niet meer werkte. Het is dus niet zo dat ik er bijv. een dag later pas achter kwam dat het niet meer werkte oid.

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

 

Behalen jullie nu wel de nieuwe snelheid via jullie router dan wel modem?

Inmiddels wel. Aanvankelijk zag ik op de Ookla speedtest de volledige snelheid alleen

in multiple connection mode. In single connection mode leek de snelheid lager dan voorheen. Ik doe nu mijn testen met iperf3 richting mijn VPS en zie daar de volledige beloofde snelheden terug, ook met single connections.

 

Hebben jullie zowel het modem als de router gereset waarbij als eerste het modem wordt ingeschakeld en daarna de router?

Nee alleen het modem. Meer is ook niet nodig. Mijn Linux doos speelt de rol van router, en die reset ik niet graag. Ik kan op die doos keurig volgen hoe het modem reageert op de reset.

 

Hebben jullie iemand binnen jullie kenniskring met bijvoorbeeld een Connectbox in bridge mode met ook een Hurricane Tunnel? Werkt dat wel?

Nee, maar er zijn genoeg postings te vinden (van vóór de snelheidsverhoging) van forumleden die klagen over langzame doorvoer van protocol 41 pakketten (zoals gebruikt door HE) en GRE pakketten (zoals gebruikt in PPTP VPN's). Ikzelf, en een groot aantal anderen hebben naar aanleiding van die klachten een Ubee modem gekregen. Mogelijk hebben die anderen hun modem nog niet zelf gereset, en zien ze dit probleem pas zodra de resets vanuit Ziggo gaan komen.

 

Samengevat:

proto 41 vóór de snelheidsverhoging op Connectbox = tergend langzaam

proto 41 na de snelheidsverhoging op Connectbox = ?

proto 41 vóór de snelheidsverhoging op Ubee = prima

proto 41 na de snelheidsverhoging op Ubee = totaal onbruikbaar

 

 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Duidelijk! Het klopt inderdaad dat we om die reden de Connectboxen hebben vervangen voor het Ubee 1318 modem. Heel erg zuur dat het nu in het geheel niet werkt. Ik heb het intern doorgezet met jullie bevindingen. Bij updates en/of aanvullende vragen kom ik of een andere moderator weer in de lucht!

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Bedankt Vincent,

 

Dit is de topic waar de vervanging van een Connectbox door een Ubee als oplossing wordt aangedragen:

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-tunnel-langzaam-naar-overstap-connect-box/m-p/53905

 

Hoewel voor velen dit probleem is opgelost door de vervanging van het modem, is de geaccepteerde oplossing het inpakken van protocol 41 in UDP via "fou". "fou" staat voor "foo-over-udp", een Linux tunneling protocol waarbij elk willekeuring ander protocol wordt ingepakt in UDP. Het idee is dat elk netwerk, elk modem en elke router UDP kan routeren.

 

Maar voor deze oplossing heb je een VPS nodig die de UDP pakketten ontvangt, de UDP header stript en weer als normale proto 41 pakketten doorstuurt naar het Hurricane Electric IPv4 endpoint. Hoe dat moet is een oefening voor de lezer. De in de oplossing getoonde commando's bouwen geen fou tunnel. Heeft iemand een kant en klaar recept, voor zowel de thuis-kant als de VPS-kant?

 

Ik gebruik nu iets vergelijkbaars, ik laat de HE tunnel termineren op een VPS, en routeer vanaf daar door naar huis via Wireguard. Maar ideaal is het niet. Het gaat nooit sneller dan ca 180 mbit/s en ik zie tot 5% packet loss. Ik ben benieuwd of IPv6 over proto 41 over FOU beter werkt.

qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Samengevat:

proto 41 vóór de snelheidsverhoging op Connectbox = tergend langzaam

proto 41 na de snelheidsverhoging op Connectbox = ?

proto 41 vóór de snelheidsverhoging op Ubee = prima

proto 41 na de snelheidsverhoging op Ubee = totaal onbruikbaar

 

 


Goedemiddag @Vincent ,

 

Ik ervaar exact dit probleem, ook met een omgewisseld Ubee modem. Graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn om dit opgelost te krijgen. Ik ben een stuk minder geinteresseerd in de snelheidsverhoging dan in werkende IPv6-connectiviteit.

qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

@pimzand, je beschrijft hier een workaround. Nu was IPv6 getunneld via HE.net al een workaround voor het probleem dat Ziggo geen native IPv6 connectivity levert in bridge mode. En dat is nu ook stuk.

 

Ik kan me voorstellen dat het voor iedereen die dit probleem ervaart prettig is om te begrijpen wat ze zelf kunnen doen, maar het is geen vervanging voor het oplossen van dit probleem door Ziggo. Het leek me belangrijk om dat verschil helder te houden om met al het rondvliegende jargo geen verwarring te creeren.

 

Ziggo, is het mogelijk dit issue op korte termijn te verhelpen door de oude firmware terug te zetten op onze modems, wachtende op meer permanente fixes?

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

@qqqbegrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens. Het is juist daarom dat ik aankaartte dat in dat andere topic, waar de modemruil uit voortkwam, niet de modemruil, maar een belachelijk complexe workaround als oplossing werd gemarkeerd. Laten we dat voor dit topic voorkomen.

 

 

@Vincent Z , ik sluit mij aan bij het verzoek voor een firmware downgrade. Ik neem een eventuele snelheidsverlaging voor lief.

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

@qqq  schreef:

@pimzand, je beschrijft hier een workaround. Nu was IPv6 getunneld via HE.net al een workaround voor het probleem dat Ziggo geen native IPv6 connectivity levert in bridge mode. En dat is nu ook stuk.

 


Je kunt dit nog verder doortrekken. Bridge mode is een workaround voor het ontbreken van de vrije router/modem keuze waaraan Ziggo zich onttrekt. HE.net is dus een workaround op een workaround. Dubbele tunneling, zoals ik nu doe, is een workaround op een workaround op een workaround.

Roeller

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Vincent  (Ziggo)  Is hier al een terugkoppeling van?  Het is toch te belachelijk voor woorden dat geen enkele zakelijke klant meer een IPv6 tunnel (dus over IPv4 !) kan opzetten met andere partners?

Bij ons liggen er 5 stuks  IPv6 tunnels uit.

 

Even voor de techneuten bij Ziggo die mee lezen: "SINDS 12 APRIL WORDT PROTOCOL 41 (IPv6-over-IP) INKOMEND, NIET MEER DOORGELATEN".
(volgens @qqq filtert deze router: 213.51.64.65 = asd-rc0001-cr101-be64.core.as9143.net. (router 2, AS9143, ZIGGO) mogelijk op protocol-41. Zie https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-tunnel-langzaam-naar-overstap-connect-box/m-p/765480#)

 

Ik heb een ticket ge-opent bij Ziggo onder nummer: 1022530.

 

Wij gaan in elk geval een beroep doen op compensatie volgens de SLA want dit duurt gewoon te lang en is duidelijk een vorm van hinder / vermindering van service. Bij ons is dit gewoon een productie probleem want we kunnen simpelweg niet meer samenwerken met Aziatische parters waar alles op IPv6 werkt.

 

hp197

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hier hetzelfde probleem (ook een zakelijke aansluiting).

Ook met tunnelbroker 6in4 tunnel en sinds een weekje of 2 a 3 stuk.

 

Echter, ik heb een Technicolor TC7210 modem in bridge modes en niet een Ubee.

Ziggo is mijn backup lijn, op mijn primaire lijn werkt het zonder problemen (en ziggo werkte voorheen ook zonder een probleem).

 

Het lijkt er dus op alsof het niet modem gerelateerd is maar eerder ergens in het ziggo netwerk geblokkeerd word.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

De beste oplossing zou natuurlijk zijn dat Ziggo nu eens native IPv6 (dual stack) achter een gebridged modem gaat aanbieden. Ik weet dat men daar om bepaalde redenen tegenaan hikt, maar dat moet er toch maar eens van komen. Ik wil wel testen.

hp197

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

native ipv6 achter een bridge zou ik ook helemaal voor zijn, ik ben echter bang dat dat er nooit van gaat komen 😞

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Als het echt die router is die het verkeer blokkeert dan zou iedereen op hetzelfde moment zonder IPv6 tunnel hebben gezeten. Als het de firmware update is die de boel blokkeert, dan zouden verschillende gebruikers het op verschillende tijdstippen hebben moeten merken.

 

Dat moet toch te achterhalen zijn.

Uitgelicht topic