1
Vraag
2
Reacties
Ern st

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

IPv6 tunnel langzaam naar overstap connect box

Na overstap op de connect box (Arris TG2492LG-ZG) in bridge mode is mijn Hurrican Electric IPv6 tunnel traag. Komt nu maximaal ca. 13Mbit/s downstream doorheen. Met het vorige modem Cisco EPC3928 kwam ik hier gewoon op 200+ Mbit/s.

Om even uit te sluiten dat er problemen zijn bij Hurricane Electric heb ik een tunnel naar een machine in AWS opgezet. Als ik hier een 6in4 tunnel maak (proto 41) haal ik hier dezelfde 13Mbit/s downstream. Zet ik deze om naar GRE (proto 47) haal ik de volledige 250mbit/s. Ook IPSEC werkt gewoon naar behoren.

Is het een bekend issue dat protocol 41 verkeer geratelimit wordt op de Arris modems?

Onderstaand testje zoals uitgevoerd hierbij wordt een 6in4 en GRE tunnel opgezet tussen dezelfde machines.

#Opzetten 6in4 en GRE tunnel (ander kant heeft adres :2)

ip tunnel add 6in4 mode sit remote n.n.n.n ttl 255
ip addr add fd00:1::1/64 dev 6in4
ip link set 6in4 mtu 1480 up

ip tunnel add gre mode gre remote n.n.n.n ttl 255
ip addr add fd00:2::1/64 dev gre
ip link set gre mtu 1476 up


# test over sit tunnel ( 6in4 )
root@aws:/# iperf -V -c fd00:1::2
------------------------------------------------------------
Client connecting to fd00:1::2, TCP port 5001
TCP window size: 45.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local fd00:1::1 port 35622 connected with fd00:1::2 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.1 sec 16.5 MBytes 13.7 Mbits/sec

# test over gre tunnel
root@aws:/# iperf -V -c fd00:2::2
------------------------------------------------------------
Client connecting to fd00:2::2, TCP port 5001
TCP window size: 45.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local fd00:2::1 port 33472 connected with fd00:2::2 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 291 MBytes 243 Mbits/sec
255 Reacties 255
markun

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt @Mark Ziggo , zodra het binnen is laat ik weten of het daarmee beter is.

markun

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Mark Ziggo  vandaag het modem binnengekregen (super snelle verzending weer!) en hoewel de temperaturen hoog leken (na een half uur rond de 64 graden) is de verbinding tot nu toe heel stabiel en haal ik gewoon download snelheden van iets boven de 600mbit en de IPv6 tunnel doet het ook redelijk.

Hopelijk was dat het 🙂

Ik zal de andere modems terug sturen (de compal had ik voor de zekerheid ook nog even gehouden).

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Mooi zo, houden zo die verbinding @markun!

rhendriks

Level 7
  • 164Posts
  • 6Oplossingen
  • 16Likes

Ik loop al een tijdje aan tegen problemen met mijn IPv6 verbinding in combinatie met IPV4. Ik gebruikte altijd portforwarding maar dit werkte niet meer toen ik de connectbox (door ds-lite). Ik heb toen een tijdje het modem in IPv4 mode gehad maar toen kon ik helaas niet meer bij IPV6-only bronnen (hier wordt tijdens mijn studie nogal eens mee gewerkt).

Ik heb daarom de connectbox weer terug laten zetten naar de standaard DS-lite zodat ik daar weer bij kon, dit omdat ik had gelezen op deze community dat mijn oude oplossing (met een tunnel) niet ging werken op de connectbox.

 

@Mark Ziggo ik begin mijn portforwarding nu toch wel te missen. zou u mijn modem ook kunnen omwisselen voor een Ubee? Deze kan kan gewoon op IPv4 mode, dan gebruik wel weer een tunnel voor de IPv6 verbinding. (De wifi van mijn huidige connectbox wordt niet gebruikt). Dank alvast!

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Er is een Ubee naar je onderweg @rhendriks!

rhendriks

Level 7
  • 164Posts
  • 6Oplossingen
  • 16Likes
Mark Ziggo wrote:

Er is een Ubee naar je onderweg @rhendriks!


Ik kreeg zojuist de verzendbevestiging binnen! Dankjewel!

djjonesy

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ook ik loop hier tegen aan zou ik er ook 1 kunnen ontvangen?

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi @djjonesy, ik heb je een privebericht gestuurd met enkele vragen. Als je die nog kunt beantwoorden kan ik je modem omruilen!

WdeJong

Level 5
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Mark Ziggo 6in4 (en GRE) tunnel performance is hier ook bedroevend met de Connectbox

Zou ik wellicht ook een Ubee kunnen ontvangen om te zien of dit beter gaat werken?

djjonesy

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Mark Ziggo modem inmiddels ontvangen en werkt weer als een zonnetje.

bedankt voor de snelle service

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @WdeJong, de Ubee komt eraan!

 

@djjonesy Top! Goed om te horen 

WdeJong

Level 5
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Alex Ziggo wrote:

Hi @WdeJong, de Ubee komt eraan!

 

 

Super @Alex Ziggo ! ??

felix_

Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Ik heb momenteel 0,5-2% packet loss in mijn verbinding sinds 15 dagen. Heb momenteel een connect box giga die geen stabiele internetverbinding kan leveren. De afgelopen 4 maanden heb ik een redelijk stabiele verbinding gehad, 5 maanden geleden heb ik precies hetzelfde probleem gehad als nu alleen dan nog extremer tot wel 40% packet loss.

Gisteren is er een monteur langsgekomen die mijn COAX signaal heeft doorgemeten, dit was perfect. Geen ruis, juiste sterkte en stabiel. Omdat ik al sinds ik een Giga connect box heb het modem amper kan pingen of bij de web interface kan komen om hier de diagnostische gegevens in te zien heeft de monteur gister mijn connect box omgeruild voor hetzelfde type. De klantenservice van Ziggo kon ook al sinds ik mijn gigabit abonnement 6 maanden geleden heb aangeschaft de connectbox niet helemaal goed uitlezen.

Toen de connect box vervangen was is mijn internet 5 uur stabiel gebleven, ook kon ik 192.168.100.1 netjes pingen met wel 2 ms response time. Echter is dit over de nacht heen drastisch verminderd, ik zit nu op 93% packet loss naar het Ziggo modem en kan met geen mogelijkheid op de web interface inloggen.


Zojuist heb ik ruim 2 uur aan de telefoon gezeten met Ziggo om mijn modem om te ruilen voor een Ubee UBC1318ZG, dit is helaas niet gelukt.

Ik heb eerst Gerrit gesproken van de technische support particulier, die heeft mij doorgezet naar Suzanne van retentie, zij kon niets voor mij betekenen hierin. Toen ben ik doorgezet naar Deborah van de technische support particulier, die heeft mij doorgezet naar Zakelijk waar ik iemand gesproken heb van wie ik haar naam niet heb verstaan. Zij begreep mijn verhaal volledig en ging kijken of ze iets voor mij betekenen, heeft mij toen in de wacht gezet en na enige tijd werd de verbinding verbroken.

Ik heb hierna teruggebeld naar de particuliere technische support en Sander gesproken, hij heeft mij vrijwel direct doorgezet naar Taco van de technische support van zakelijk. Taco begreep mijn verhaal compleet en beaamde dat mijn verhaal klopt, hij vond het heel erg leuk om iemand te spreken die er zo veel verstand van had en die precies wist wat hij wilde. Echter kon Taco het modem niet voor mij omruilen, omdat ik een particulier abonnement heb.

Taco heeft mij doorgezet naar iemand van de sales afdeling bij MKB, die wel rechten zouden moeten hebben om mij te helpen, echter kon hij nog niet bij de Internet Pro abonnementen. Hij was net nieuw, maar zijn collega’s wel. Ook hij begreep mijn verhaal volledig en wilde mij graag helpen het modem om te wisselen. Ik heb toen met Leon gesproken, die mij vertelde dat het helaas niet mogelijk is om een zakelijk modem met een particuliere aansluiting te gebruiken. Hij raadde mij aan om een Internet Pro abonnement te nemen.

Dit zou ik ook graag doen, echter heb ik geen KvK nummer en wordt €155,- per maand mij veels te duur voor een stabiele internetverbinding. Weliswaar ben ik een heavy user met ~2,5 TB per maand, off-site backups, hoop virtuele machines etc. Maar zou toch graag een stabiele verbinding willen ook met gamen en video conferencing.

Vooral dat laatste punt is cruciaal in deze tijd, deels omdat bij mij thuis door een professor college’s worden gegeven aan de Universiteit van Utrecht, maar ook meetings van een TU Delft IT’er, een directrice die meetings heeft en ikzelf die support bied aan klanten, maar ook servers en netwerken beheer thuis. Los daarvan vind ik het ook leuk om af- en toe nog een potje League of Legends te spelen.

De arris connectbox heeft 2000 us (micro seconds) response time als ik deze ping, mits deze dan uberhaupt reageert...  Als ik in mijn lokale netwerk van een VM vanaf een server mijn router ping over -> core switch -> router en weer terug duurt 200 us (micro seconds, 0.2 ms). Dit bevestigd mijn vermoeden dat die Arris apparatuur niet voldoende is voor een veeleisende gebruiker.

Ik zou erg graag de Ubee UBC1318ZG ontvangen om te kijken of het hiermee beter gaat. Ik zie namelijk gebruikers in vergelijkbare situaties als ik, zie deze forum posts:

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ubee-ubc1318zg-modem-61485

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/connectbox-ping-spikes-en-packetloss-58638

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/packet-loss-tijdens-het-gamen-64347?postid=680146#...

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/packet-loss-mogelijk-door-coax-versterker-55992?pos... (Deze is van mij zelf, 5 maanden geleden)

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/connectbox-omruilen-voor-de-ubee-ubc1318zg-59269

 

Ik zal geen mensen taggen, maar zie met enig regelmaat dat ook zeker in deze post wegens IPv6 tunnels modems vervangen worden. Elke Ziggo medewerker gaf mij compleet gelijk in het feit dat het aan het Arris modem lag. Als het goed is staan alle benodigde gegevens in mijn profiel. Nogmaals, gisteren heeft een monteur het coax signaal gecontroleerd, dit was perfect en dus niet het probleem hier. Het probleem ligt hem echt in de connect box Giga met de Puma 6 chipset.

 

Mochten er nog verdere vragen zijn dan hoor ik deze graag, ik hoop dat ik snel de Ubee UBC1318ZG mag ontvangen!

 

Zie hieronder mijn smokepings:

Ziggo connectbox met een hoop timeouts als ik 192.168.100.1 ping vanaf mijn VM. Ook kan ik de Web UI niet benaderen.
Mijn router vanaf mijn lokale VM, dit is dus gemiddeld maar 184,4 us (micro seconds), ipv 1900 us (micro seconds).
Zie hier mijn verbinding naar een externe server
Of tweakers.net om uit te sluiten dat het probleem bij Google DNS ligt.
Pingplotter tijdens mijn meeting van vanochtend, hele zinnen die compleet wegvallen.

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi @felix_, je hebt een hele reis door onze Klantenservice afgelegd lees ik. Doorzettingsvermogen heb je in ieder geval!

Ik stuur je een Ubee UBC1318ZG toe per post ter vervanging van je Connectbox Giga en ik hoop dat je problemen daarmee verholpen zijn.

De Connectbox Giga mag daarna retour, instructies zitten (als het goed is) bij het nieuwe modem in.

felix_

Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Hi @Mark Ziggo
Ontzettend bedankt voor jouw snelle reactie! Ben inderdaad zeer gedreven om mijn eigen ICT en netwerk op peil te houden, zeker omdat dit ook mijn baan is en ik het erg leuk vind om hiermee bezig te zijn.

Helaas zijn storingen en dergelijk ook een onderdeel hiervan en ik heb in ieder geval met deze post, maar ook de telefoon gesprekken vandaag een hoop geleerd en ook bereikt. Ik kan in ieder geval de conclusie trekken dat de klantenservice, zowel particulier als zakelijk, erg vriendelijk zijn en goed willen meedenken.

In dit geval ben jij het laatste ‘stukje van de puzzel’ om het modem te vervangen 😉

Ik zie de track & trace wel verschijnen en zal iedereen hier op de hoogte houden of het probleem na het aansluiten van de Ubee verdwenen is.

Nog een prettige avond verder!


Groet,

Felix

felix_

Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Hi @Mark Ziggo

Ik wordt hier toch behoorlijk vrolijk van! Vandaag om 16:10 de Ubee aangesloten, firmware updates uitgevoerd etc. Was om 16:30 online en werkte direct. Tot nu toe geen packet loss ervaren, fantastisch apparaat en een heel stuk beter voor mijn use case dan de Arris zo te zien. Zie plaatjes hieronder met toelichtingen:

Dank voor de ontzettende snelle levering, als dit morgen nog steeds zo is dan ben ik een erg tevreden klant. Dank voor deze unieke, maar toch blijkt maar weer vereiste oplossing in mijn situatie.

Wellicht dat je bij een MT vergadering of iets kan aangeven dat het normaliseren van een Ubee UBC1318ZG modem voor particuliere klanten met een DOCSIS 3.1 aansluiting wel een goed idee is?

Zullen niet veel mensen zijn zoals ik die de Arris connectbox kunnen overloaden met hoeveelheid pakketjes, maar toch ben ik niet de enige die een stevig thuisnetwerk heeft. Als het in dit soort situaties met een vrijwel ‘perfect’ coax signaal en stevige thuisnetwerken met vlans, vpn's, site-to-site tunnels, 50-60+ apparaten etc packet loss aanwezig is dan zou het omwisselen naar een Ubee via de klantenservice wel een goed idee zijn naar mijn mening.


@GeneralXVincent, lees mijn post even door 😉

Voor anderen: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/packet-loss-connectbox-2-63968?postid=680604#post6...

Ik zet morgen een update in deze post, uiteraard zal mijn PC niet de gehele nacht met een mooi pingplotter grafiekje draaien, maar Smokeping wel. Ben erg benieuwd en hoop op het beste over de nacht heen.

Pingplotter vanaf mijn PC, tussendoor netwerk maximaal getest. Om ongeveer 20:00 smart queue aangezet op mijn firewall, je ziet ook dat de ping sindsdien stabiel is omdat mijn firewall het verkeer netjes afhandeld en er voor zorgt dat de verbinding nooit volloopt. Tot nu toe heel erg tevreden met de resultaten.
Naam heb ik nog niet aangepast naar Ubee UBC1318ZG in smokeping, maar dit is sinds ik de Ubee heb aangesloten. Compleet stabiel, gemiddelde ping 2ms, max 2.2ms. Heel netjes, geen inconsistente resultaten.
Hoe het was voor de Ubee en na, verschil is heel duidelijk te zien denk ik 😉
En ook hier wordt ik erg vrolijk van! Zoals eerder Pingplotter al aangaf, 0.00% packet loss. Fantastisch!
Temperatuur rond de 60 graden, wat mij betreft netjes.
Wel een 'hoop’ correctable errors. 2 uncorrectable errors, kan een heel stuk erger wat mij betreft. Laatste stukje perfectie zal hem ergens in een kabel zitten, de aop, vanuit mijn huis naar de wijkkast of de apparatuur in de wijkkast

 

felix_

Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Update 26-10 om 00:16:

Ik heb nu ruim 32 uur sinds ik het modem heb aangesloten geen enkel pakket meer van de honderdduizenden die verloren is gegaan. Fantastisch apparaat die Ubee, super stabiele verbinding nu!

Mijn conclusie is dat met de hoeveelheid pakketjes die er per seconden door mijn netwerk heen gaan de Arris Connectbox Giga dit gewoonweg niet aankan en er dus deels vertraging op loopt, maar in het geval van UDP en ook ICMP zijn deze pakketjes uiteraard gedropt, zoals merkbaar bij gamen of video conferencing. Bij TCP zoals file transfers worden deze pakketjes gewoonweg opnieuw verzonden.

Dank iedereen voor het meedenken en voor het nieuwe modem! @Mark Ziggo 
Weet iemand wellicht of de uncorrectables die in de laatste foto te zien zijn nog eventueel problematisch kunnen zijn? Andere Ziggo klant in mijn straat die ruis op het netwerk veroorzaakt?

Heb hier geen last van gehad tijdens een grote Zoom herdenkingsmeeting met de familie gisteren, ook niet tijdens het gamen tot op heden. Anders voor nu negeren?

Pingplotter, super stabiel PC ‘s nachts uitgestaan en even standby in de middag.
Hier de Smokeping monitoring, 0.00% packet loss!
Temperatuur nog steeds 60 graden, prima.
Wel de afgelopen 6 uur 11 & 3 uncorrectables bij gekomen. Ik lijk dit niet terug te zien in packet loss, misschien latency? Heb dit nog niet actief gemerkt.

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
felix_ wrote:

Wel de afgelopen 6 uur 11 & 3 uncorrectables bij gekomen. Ik lijk dit niet terug te zien in packet loss, misschien latency? Heb dit nog niet actief gemerkt.

Daar zou ik me geen zorgen over maken, dat is 1 op 66.763.636 codewords die onherstelbaar beschadigd zijn op kanaal 28 waar 11 uncorrectables zijn, dus op de andere kanalen nog minder. (Het modem ontvangt ongeveer 34000 codewords/seconde op ieder kanaal, dat maal de uptime van 6u in seconden, etc.)

Ik zie ook geen enkele indicatie van ruis op het netwerk verder.

 

Fijn dat dit modem goed bevalt!

felix_

Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Super, zal ik dit negeren! Kon mij inderdaad herinneren dat bij een eerder probleem met de coax verbinding, losse stekker in de wijkkast toen, dit in de duizenden uncorrectable errors opliep, dus dacht er al niet te veel van.

Waar mag ik het oude modem naar retour sturen? En moet ik hier zelf een PostNL label voor aanmaken? Heb goed gezocht in de doos van de Ubee maar geen retour instructies aangetroffen. Kan deze wel prima in dezelfde doos terugsturen overigens.

Dank alvast voor je reactie!

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@felix_ het oude modem mag dan in dezelfde door retour naar het volgende adres (PostNL plakt er wel een sticker op):

XPO/Ziggo
Antwoordnummer 1070
5800 VB Venray

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic