1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Ern st

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

IPv6 tunnel langzaam naar overstap connect box

Na overstap op de connect box (Arris TG2492LG-ZG) in bridge mode is mijn Hurrican Electric IPv6 tunnel traag. Komt nu maximaal ca. 13Mbit/s downstream doorheen. Met het vorige modem Cisco EPC3928 kwam ik hier gewoon op 200+ Mbit/s.

Om even uit te sluiten dat er problemen zijn bij Hurricane Electric heb ik een tunnel naar een machine in AWS opgezet. Als ik hier een 6in4 tunnel maak (proto 41) haal ik hier dezelfde 13Mbit/s downstream. Zet ik deze om naar GRE (proto 47) haal ik de volledige 250mbit/s. Ook IPSEC werkt gewoon naar behoren.

Is het een bekend issue dat protocol 41 verkeer geratelimit wordt op de Arris modems?

Onderstaand testje zoals uitgevoerd hierbij wordt een 6in4 en GRE tunnel opgezet tussen dezelfde machines.

#Opzetten 6in4 en GRE tunnel (ander kant heeft adres :2)

ip tunnel add 6in4 mode sit remote n.n.n.n ttl 255
ip addr add fd00:1::1/64 dev 6in4
ip link set 6in4 mtu 1480 up

ip tunnel add gre mode gre remote n.n.n.n ttl 255
ip addr add fd00:2::1/64 dev gre
ip link set gre mtu 1476 up

# test over sit tunnel ( 6in4 )
root@aws:/# iperf -V -c fd00:1::2
------------------------------------------------------------
Client connecting to fd00:1::2, TCP port 5001
TCP window size: 45.0 KByte (default)
[ 3] local fd00:1::1 port 35622 connected with fd00:1::2 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.1 sec 16.5 MBytes 13.7 Mbits/sec

# test over gre tunnel
root@aws:/# iperf -V -c fd00:2::2
Client connecting to fd00:2::2, TCP port 5001
TCP window size: 45.0 KByte (default)
[ 3] local fd00:2::1 port 33472 connected with fd00:2::2 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 291 MBytes 243 Mbits/sec
255 Reacties 255
Meldingen
Aan Uit
efok

Level 17
  • 4083Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes

Dus het is nog niet gefixed?

netforcenl

Level 4
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
efok wrote:

Dus het is nog niet gefixed?

Als ik zo  @Mark Ziggo zijn quote lees met “Het is de titel van het probleemticket, welke _onder_ de lijst met ‘opgeloste problemen’ staat.” doet vermoeden van niet 😕 Bij mij zijn alle tunnels in ieder geval nog traag t.o.v mijn 250/25 up/downlink,

Gogolathome

Level 3
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dit is wat er staat:

2.3.496 GRE: Poor Throughput for Non-Terminating GRE Tunnel Modem does not support GRE tunnels that are passing through the device. 

Daar moeten we het mee doen en dat valt niet te fixen.

Wat ik vet heb gemaakt is de conclusie van de ontwikkelaars van de modem software, anders kan ik het niet lezen.

qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

@Mark Ziggo Is er al iets meer te melden in dit topic? Ik ben ook HE.net-gebruiker voor IPv6 in bridge modus. Op dit moment op een EPC3928, maar daarmee ervaar ik recent problemen (zie https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/10-15-packetloss-tussen-modem-en-83-83-232-1-52308). Zou er een modemswap plaatsvinden, dan loop ik ook meteen tegen het probleem in deze thread aan.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes

Behalve de conclusie dat het modem deze tunnels blijkbaar niet ondersteunt heb ik geen nieuws. Je zult na een modemswap inderdaad tegen deze problemen aanlopen vrees ik.

qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes
Mark Ziggo wrote:

Behalve de conclusie dat het modem deze tunnels blijkbaar niet ondersteunt heb ik geen nieuws. Je zult na een modemswap inderdaad tegen deze problemen aanlopen vrees ik.

Uit je post van een maand geleden maakte ik juist op dat je dacht dat er een fix in een recente update zat. Kun je toelichten waarom je nu denkt dat dit niet zo is en dat dit bovendien een limitatie zou zijn van dit modem?

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Ik lees nu net deze topic, maar ik heb een jaar of wat geleden precies hetzelfde meegemaakt. Ik heb het ook uitgebreid beschreven in dit forum, maar helaas is deze topic verdwenen. Hmm, dat geeft te denken.

Korte samenvatting: op een stokoud ubee modem (zonder wifi, bridge modus only) ging het goed, en met het nieuwe modem was het waardeloos. Ook ik heb gezien dat het puur zit in het knijpen van protocol 41, en niet in de verbinding naar Hurricane Electric, want ook naar mijn eigen tunnelbroker was het niet vooruit te slaan.

Ik heb zelfs een tooltje gevonden waarmee je willekeurige data kon streamen over willekeurige protocollen, en zag ook daar het knijpen van protocol 41.

Als alternatief gebruik ik nu een Wireguard tunnel, die IPv6 over UDP tunnelt. Ik routeer daarmee een aantal /64’s uit een /48 van een zakelijk Vodafone glasvezelnetwerk naar mijn Ziggo thuisnetwerk.

Niet iedereen is in die positie om dat te kunnen doen, dus hopelijk doet Ziggo er iets aan.

Misschien kan het weer wel met dat nieuwe Giganet modem, dat binnenkort leverbaar wordt in mijn wijk.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78825Posts
  • 5325Oplossingen
  • 23554Likes

@pimzand schreef: “Ik lees nu net deze topic, maar ik heb een jaar of wat geleden precies hetzelfde meegemaakt. Ik heb het ook uitgebreid beschreven in dit forum, maar helaas is deze topic verdwenen. Hmm, dat geeft te denken.”

Dat topic kan zo teruggezet worden door een Ziggo moderator als je dat graag wil.

Vroeger werden, voor het overzicht, afgesloten topics op zolder gelegd, dat gebeurd niet meer, nu komen ze in het archief wat open blijft.

Community archief

Dit is je topic, wat als je het aanklikt in de URL de woorden community-zolder ziet.

Knijpt Ziggo IP protocol 41 (6in4 IPv6 tunnel) verkeer af?

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Bedankt @Be rt .

Ik zou graag een moderator willen vragen om de topic tenminste voor mijzelf weer zichtbaar te maken.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes
qqq wrote:

Uit je post van een maand geleden maakte ik juist op dat je dacht dat er een fix in een recente update zat. Kun je toelichten waarom je nu denkt dat dit niet zo is en dat dit bovendien een limitatie zou zijn van dit modem?

De lezing van Gogolathome klinkt plausibel, ik heb alleen geen direct contact met de partij die deze notities maakt dus ik kan het niet navragen.

Gogolathome wrote:

Dit is wat er staat:

2.3.496 GRE: Poor Throughput for Non-Terminating GRE Tunnel Modem does not support GRE tunnels that are passing through the device. 

Daar moeten we het mee doen en dat valt niet te fixen.

Wat ik vet heb gemaakt is de conclusie van de ontwikkelaars van de modem software, anders kan ik het niet lezen.

pimzand wrote:

Ik zou graag een moderator willen vragen om de topic tenminste voor mijzelf weer zichtbaar te maken.

Done: https://community.ziggo.nl/community-archief-226/knijpt-ziggo-ip-protocol-41-6in4-ipv6-tunnel-verkee...

Zelfde conclusie, alleen is ‘niet ondersteund’ wel wat anders dan ‘wordt afgeknepen’. Die laatste suggereert het bewust tegenwerken van dit protocol en dat is niet aan de orde.

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Wel, ik zeg ook niet ‘wordt bewust afgeknepen’. Ik ga uit van ‘afgeknepen door bugs of misconfiguraties’. Om dan ‘niet ondersteund’ te concluderen is wel erg vrijblijvend. Moet een IP protocol worden ‘ondersteund’ om niet te worden afgeknepen? Het zijn gewoon IP pakketjes met een bepaald protocol nummer in de IP header, die geen betekenis heeft voor het modem. Er valt dus niets te ondersteunen, de pakketten hoeven alleen te worden afgeleverd aan het achterliggende netwerk.

Hier is een lijst van alle IP protocollen:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IP_protocol_numbers

Het zou wat zijn als die allemaal individueel expliciet ondersteund moesten worden.

qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

@Mark Ziggo ik heb na modem-omruil inderdaad last van exact dit probleem. Ik begrijp ook dat het niet jouw verwachting is dat er ooit een fix komt voor de Arris Connectbox.

Graag zou ik vaststellen of deze bug ook in jullie nieuwere Connectbox Giga modems zit. Dat helpt jullie met kennis over known issues en mij om te bepalen of ik hier ook nog last van blijf houden zodra giganet is uitgerold in mijn omgeving. Kun je mij zo’n modem toesturen voor een test?

Ern st
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@qqq ik heb al een tijdje de ConnectBox Giga, in dit modem heb ik geen last meer van het beschreven issue.

MasterWayZ

Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Goed om te horen! Helaas nog geen GigaNet hier en zie het nog niet snel gebeuren. Is een omruil dan misschien mogelijk of wordt het wachten totdat GigaNet hier komt?

qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes
Ern st wrote:

@qqqik heb al een tijdje de ConnectBox Giga, in dit modem heb ik geen last meer van het beschreven issue.

Dank!

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes

Hi @MasterWayZ en @qqq, een Connectbox Giga kan ik niet zomaar leveren we hebben de voorraad daarvan hard nodig voor de klanten die een Gigabit abonnement afnemen. In plaats daarvan heb ik wel een ander modem (de Ubee UBC1318ZG) waarbij het ook beter zou moeten gaan, maar daar zit geen wifi chip in. Je kunt er natuurlijk wel een router/AP achter plaatsen en daarbij eventueel ook het modem in bridge zetten.

Hebben jullie daar interesse in? Geldt ook voor alle anderen die dit probleem ervaren natuurlijk.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes

Ik zou toehappen.

MasterWayZ

Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes
Mark Ziggo wrote:

Hi @MasterWayZ en @qqq, een Connectbox Giga kan ik niet zomaar leveren we hebben de voorraad daarvan hard nodig voor de klanten die een Gigabit abonnement afnemen. In plaats daarvan heb ik wel een ander modem (de Ubee UBC1318ZG) waarbij het ook beter zou moeten gaan, maar daar zit geen wifi chip in. Je kunt er natuurlijk wel een router/AP achter plaatsen en daarbij eventueel ook het modem in bridge zetten.

Hebben jullie daar interesse in? Geldt ook voor alle anderen die dit probleem ervaren natuurlijk.

@Mark Ziggo zitten hier extra kosten aan verbonden? Daar kan ik zo niks over vinden. Als dat niet zo is, dan lijkt mij het een goed idee! Hoe gaat dat in zijn werking?

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes
Mark Ziggo wrote:

In plaats daarvan heb ik wel een ander modem (de Ubee UBC1318ZG) waarbij het ook beter zou moeten gaan, maar daar zit geen wifi chip in. Je kunt er natuurlijk wel een router/AP achter plaatsen en daarbij eventueel ook het modem in bridge zetten.

Dat vind ik een heel mooi aanbod! Ik kom graag in aanmerking. Ik denk dat niemand de WiFi chip zal missen, want iedereen die problemen ondervindt met IPv6 tunneling zal het modem in bridge modus gebruiken.

Het lijkt er ook op dat we het modem kunnen blijven gebruiken als we willen/kunnen overstappen naar een gigabit abonnement.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1966Likes

Nee hoor daar zijn geen kosten mee gemoeid, ik stuur een Ubee naar jullie toe @MasterWayZ en @pimzand!