1
Vraag
2
Reacties
Peheetje

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IPv6-subnet voor bridge mode

Sinds vandaag ondersteunt Ziggo dual stack voor modems in bridge mode :).

Tot nu toe gebruikte ik een Hurricane Electric tunnel, maar full dual stack is natuurlijk beter...

 

Heb mijn firewall (Pfsense) instellingen aangepast om ook een ipv6 WAN adres te krijgen (/56 pd en dhcp6). Ik krijg wel een ipv6 adres, maar dat is /128, dus geen ipv6 /56 subnet. Heb modem en firewall (uiteraard) al gereboot.

 

Zit dit aan de Ziggo kant, of zijn er nog andere tips?

 

Dank!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
BrB

Level 3
  • 11Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Je /56 ipv6 subnet moet gerouteerd worden naar een ander ipv6 ip adres (dus buiten het /56 subnet). Je krijgt een adress voor je router en een netwerk dat naar die router wordt gerouterd. Zo werkt Prefix Delegation.

Bekijk in context

BrB

Level 3
  • 11Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Bij sommige DHCPv6 implementaties kan je aangeven dat je geen release notificatie stuurt als de DHCP client (de router dus in dit geval) stopt. Daardoor behoud je bij een reboot van je router dezelfde prefix (in theorie). In het geval van OPNsense zit die optie bij:

 

Interfaces -> Settings -> IPv6 DHCP -> Prevent release

 

BrB_0-1638394287786.png

 

Bekijk in context

6 Reacties 6
BrB

Level 3
  • 11Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Hier werkt alles! Ik heb gisteren mijn modem gereboot en daarna kreeg ik een /128 voor mijn Ethernet interface dan verbonden is met het modem en een /56 via PD

 

De enige opties die ik aan heb staan is 

Op de Wan Interface:

Prefix delegation size: /56

IPv6 Configuration Type: DHCP6

 

ik gebruik OPNsense 21.7.6

 

Groet!

 

Peheetje
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dank voor je antwoord!

Is je /128 adres een logisch adres gegeven het /56 subnet, of ziet het er 'willekeurig' uit (zoals bij mij)?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik heb op mijn router een WAN ip adres /128, wat een andere prefix heeft dan ik heb verkregen via dhcp-pd. Dat is blijkbaar by design. Tikje irritant is dat de prefix niet stabiel is over een reboot van mijn router.

BrB

Level 3
  • 11Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Je /56 ipv6 subnet moet gerouteerd worden naar een ander ipv6 ip adres (dus buiten het /56 subnet). Je krijgt een adress voor je router en een netwerk dat naar die router wordt gerouterd. Zo werkt Prefix Delegation.

BrB

Level 3
  • 11Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Bij sommige DHCPv6 implementaties kan je aangeven dat je geen release notificatie stuurt als de DHCP client (de router dus in dit geval) stopt. Daardoor behoud je bij een reboot van je router dezelfde prefix (in theorie). In het geval van OPNsense zit die optie bij:

 

Interfaces -> Settings -> IPv6 DHCP -> Prevent release

 

BrB_0-1638394287786.png

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Aha, helder. Dank je. Ik geloof niet dat mijn EdgeRouter die optie heeft. Dat betekent altijd een nieuwe prefix na een reboot 😣

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic