1
Vraag
2
Reageer en help mee
AoxoMoxoA
Super Expert
Super Expert
  • 3130Posts
  • 69Oplossingen
  • 1879Likes

IPv6 problematisch achter modem in bridge, graag suggesties

De situatie:

• Locatie is oud fUPC-gebied, Postcode 3235
  • Modem in bridge
  • Router Draytek Vigor 2927

Inschakelen IPv6 op router lukt, veel lijkt goed te gaan

Het problematische:

• Ziggo Speedtest op desktop met Chrome of Edge geeft onregelmatige downloadsnelheid rond 2/3 van normale downloadsnelheid. Onder IPv4 is dit de laatste tijd een strakke 615/40 op de bekabelde desktop. Onder IPv6 gaat het nog wel met plm. 35 Mbps voor de upload, maar de download degradeert tot 350 plus of min 100 en dat wordt dan moeizaam gehaald.
    Ook andere speedtesten bevestigen dit beeld.
  • De Next en de Next mini zijn onder IPv6 eigenlijk niet bruikbaar. Soms lijkt het goed te gaan, maar even later blijft er een cirkel draaien of scherm blijft zwart of de plaatjes worden niet ingevuld.
  • Netflix start niet door, menu's komen moeilijk door, kortom instabiel. Bij 'Controleer je netwerk' wordt met Netflix-server 1 en 2  geen verbinding gemaakt. Foutcode daarbij nw-2-5. Verbinding lukt wel met Netflix server 3. Deze controle (Netflix op Chromecast) geeft bij herhaling met ruime tussenpozen wel steeds dezelfde resultaten.

Onderstaand het resultaat van ipv6-test.com dat ik regelmatig krijg als ik weer eens een configuratie-aanpassing uitprobeer.

AoxoMoxoA_0-1660598605031.png

Hieronder een plaatje van netwerkcontrole bij Netflix

AoxoMoxoA_1-1660599040895.png

Dit plaatje heb ik al een paar weken terug gemaakt en is volgens mij afkomstig van Netflix op een Chromecast met Google TV.

Flink wat opties heb ik uitgeprobeerd.

• In alle geval DHCPv6Client op Draytek
  • Stateless (SLAAC) dan doen de belangrijkste apparaten mee, zoals die met Windows en Android.
  • Statefull (DHCPv6) dit is de voorkeur, en zeker ook de mijne, alleen sluit dit alle apparaten met Android uit, omdat Google daar een eigen filosofie op nahoudt.
  • Prefix Delegation length van 56, 57 en ook 60. Dat laatste is omdat dat door de router getoond wordt.
  • Plus nog wat zaken, om te ontdekken of daar relevantie in kon zitten. Op de een of andere manier kon ik daarbij de boel niet beter en ook niet slechter maken.
  • Bij elke configuratiewijziging heb ik de router softwarematige herstart. De netwerkkaart op de desktop uit-/ingeschakeld om de netwerkstack opnieuw te initialiseren, de Next-mini om dezelfde reden een powercycle gegeven. Met testen in stateless-mode heb ik de Chromecast  eveneens een powercycle gegeven.

Prefix Delegation length van 60 ?

AoxoMoxoA_0-1660601227236.png

Ik was niet van plan heel veel op te schrijven maar daar is het nu al weer te laat voor.

Vandaag kwam ik toevallig nog een pagina bij Netflix tegen, waar ik een zinsnede zag, waar ik nog geen rekening mee had gehouden, vooral omdat ik dit toch wel nieuw terrein voor me is.

Maar weer een plaatje dan.

AoxoMoxoA_3-1660600444873.png

Kan dit ge-highlite aan de hand zijn? Een officiële bevestigingsmail dat IPv6 hier beschikbaar zou zijn heb ik (nog) niet gehad., maar veel van dat soort mailtjes komen niet aan. Het modem, toen nog een Giga heeft afgelopen maanden menigmaal een aanpassing gekregen, waardoor ik het idee kreeg dat IPv6 beschikbaar was gekomen.

Nu kom ik weer terug op het onderwerp.

Suggesties?

9 Reacties 9
robinjoo19
Expert
Expert
  • 5145Posts
  • 77Oplossingen
  • 1758Likes

de ipv6 test laat duidelijk zijn dat ipv6 beschikbaar is

zover ik weet maakt ziggo geen gebruik van 6to4 tunnels 

waar die highlighted zin op doelt

heb je wel voor zowel de ipv4 als ipv6 poort opties dan weet je zeker of je full dual stack heb

maar dit kan je alleen checken in router modus misschien kan @tobiastheebe zie adv extern ip of het nu wel of niet ds lite is

tjhslangen
Expert
Expert
  • 345Posts
  • 22Oplossingen
  • 154Likes

@robinjoo19 als hij voor 30 mei 2022 al klant was dan heeft hij ds lite ipv6. Vanaf 30 mei krijgen nieuwe klanten in fupc full dual stack. Dit kan hij door mod of ks laten aanpassen na full dual stack. Sinds gister word ipv4 only niet meer gegeven.

@AoxoMoxoA met netflix die melding heb ik al eerder een bericht hier gezien. Blijkt dat netflix bepaalde ip blockt. Zag ook in topic dat ze het aan het onderzoeken zijn bij ziggo. 

AoxoMoxoA
Super Expert topicstarter
Super Expert
  • 3130Posts
  • 69Oplossingen
  • 1879Likes

@robinjoo19 

Ik had het idee dat we hier Full Dual Stack hebben. Dit gebaseerd op het idee dat het IP-adres niet past in 213.en.nog.wat, het IP-adres sinds de toewijzing d.d. 13 juli j.l. niet gewijzigd is. Daarvoor kon ik mijn modem door een bug handmatig uit bridgemode halen, waarna het modem een 213.en.nog.wat adres kreeg. Bij internet informatie toonde het modem als router  op dat moment ook DS-lite.

Bij het terug laten zetten naar bridge, kreeg mijn router een adres in de range 80.57.etc.etc.. Al met al gaf me dat een gevoel dat zit wel snor.

Na het lezen van dat zinnetje over die 6to4-tunnels kwam wel een gevoel boven van, shit waar heb ik dat ook al weer eerder gehoord en dat was in de context van Ziggo. De ongrijpbare symptomen passen wel in dat beeld van een tunneltje. Het meeste wat te variëren valt in configuratie betreft vooral de IPv6-adresbepaling van je netwerkapparaten en daar kan ik dit soort verschijnselen een stuk moelijker aan relateren. Blijft over DNS als verdachte, maar strookt niet helemaal met wat ik geprobeerd heb. In de configuratie heb ik zowel gedraaid met alleen DNS-servers toegewezen vanuit het WAN en alleen zelf gedefinieerd met die van Google. De default is gecombineerd. Geen van de drie opties had enige invloed op het gedrag.

robinjoo19
Expert
Expert
  • 5145Posts
  • 77Oplossingen
  • 1758Likes

ik kan je helaas weinig helpen ik draai in router modus met de volgende settings

ik heb die error zelf bij netflix nog niet gehad alles laadt pijlsnel hier 

robinjoo19_0-1660606296060.pngrobinjoo19_1-1660606316245.png

robinjoo19_2-1660606328380.png

misschien kan je het eens proberen in router modus met de draytek als ap point

kijk of je dan wel deze venomenen ziet ?

de mediabox next enzo doet hier ook dikke prima met ipv6 adres 

AoxoMoxoA
Super Expert
  • 3130Posts
  • 69Oplossingen
  • 1879Likes

@tjhslangen 

Dat van dat DS-lite versus Full Dual Stack ligt wat genuanceerder. Migratie is per blokken in tijd en regio gegaan, sommige blokken zijn mogelijk nog in de eindfase.

Ten aanzien van Netflix heb ik de diverse topics van de week al voorbij zien komen. Als er in die topics over concrete IP-adressen gesproken wordt, dan handelt dat allemaal over IPv4-adressen.

Een block van een IPv6-adres, zoals dan hier sprake van zou moeten zijn, zou dan moeten resulteren in een concrete foutmelding en niet dat het bij de ene server wel lukt en de ander niet, of eindeloos cirkels draaien bij het openen van de app.

robinjoo19
Expert
Expert
  • 5145Posts
  • 77Oplossingen
  • 1758Likes

mocht het je helpen/inzicht geven

hier is ipv6 info van mediabox next en xbox series s aangesloten op dezelfde unmanaged gigabit switch met cat 7 kabel richting modem

IMG_20220816_014540.jpg

IMG_20220816_014636.jpg

  

AoxoMoxoA
Super Expert
  • 3130Posts
  • 69Oplossingen
  • 1879Likes

@robinjoo19  schreef:

[...KNIP...]
misschien kan je het eens proberen in router modus met de draytek als ap point

kijk of je dan wel deze fenomenen ziet ?

[...KNIP...]

Deze optie had ik al in gedachte, maar dan wilde ik de diverse probleemapparaten eerst rechtsreeks op de modemrouter aansluiten, om te bezien of het wel/niet in de Draytek zit.

Vooralsnog ben ik na het gehannes eerst dit topic gestart, met het idee dat er toch wat zinnigs over te zeggen moet zijn.

tjhslangen
Expert
Expert
  • 345Posts
  • 22Oplossingen
  • 154Likes

@AoxoMoxoA migratie is afgerond fupc en fziggo zijn nu een systeem. Ds lite word niet automatisch over gezet na full ds.

*Afbeeldingen verwijderd door moderator*

robinjoo19
Expert
Expert
  • 5145Posts
  • 77Oplossingen
  • 1758Likes

@tobiastheebe heb jij nog suggesties ? 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic