1
Vraag
2
Reacties
TinkerWell

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

IPv6 prefix delegation werk niet meer met het nieuwe SmartWifi modem

Ik heb sinds enkele weken het nieuwe zwarte SmartWifi modem. Hierachter heb ik een eigen router staan en deze is ingesteld om een IPv6 prefix aan te vragen. DIt werkte bij het vorige modem prima, maar bij het nieuwe modem krijg ik geen IPv6 prefix meer.

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Downstream prefix delegation (bij router achter router) wordt niet ondersteund door de DHCPv6-server van de F3896.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de standaardconfiguratie kun je alleen 192.168.0.0/24 en 192.168.178.0/24 instellen. Een andere /24 binnen 192.168.0.0/16 kan door de afdeling InHome Engineering worden toegevoegd.

 

Bridge mode is hoe dan ook aanbevolen bij gebruik van een eigen router.

Bekijk in context

22 Reacties 22
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

Staat je modem in bridge? Dan moet het werken.

TinkerWell
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Nee hij staat niet in bridge mode, maar dat stond het vorige modem ook niet.  Dit heeft ook mijn voorkeur.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Downstream prefix delegation (bij router achter router) wordt niet ondersteund door de DHCPv6-server van de F3896.

TinkerWell
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt voor de reactie. Dit modem is wel erg beperkt, aan de IPv4 LAN instellingen kun je ook al niets meer veranderen. Toch maar bridge mode overwegen dan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de standaardconfiguratie kun je alleen 192.168.0.0/24 en 192.168.178.0/24 instellen. Een andere /24 binnen 192.168.0.0/16 kan door de afdeling InHome Engineering worden toegevoegd.

 

Bridge mode is hoe dan ook aanbevolen bij gebruik van een eigen router.

TinkerWell
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Inmiddels bridge mode ingesteld. Ik hoefde mijn eigen router daarna alleen een schop te geven. Werkt inderdaad als een dolle. Moet alleen nu mijn IOT netwerkje aanpassen want die had ik in het netwerksegment tussen de Ziggo- en mijn eigen router.

ericwoud

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Als "Downstream prefix delegation" niet werkt op de F3896, kan ik dan een DHCPv6 Relay agent gebruiken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@ericwoud Ik heb daar geen ervaring mee, je kunt dit proberen. Mijn advies blijft echter om bridge mode op het modem te gebruiken bij een eigen router.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@TinkerWell 

De IPv6 stacks van de meeste consumenten routers laten nog steeds veel te wensen over. Ik had eerlijk gezegd geen moment verwacht dat een Ziggo router goed om kan gaan met een router achter router set up bij IPv6. Daar hebben de software ontwikkelaars van die routers geen seconde over nagedacht kan ik je verzekeren. Ziggo routers moeten zo simpel mogelijk zijn, dit soort 'geavanceerde' toepassingen vallen volledig buiten het bestek voor deze routers.

 

De Fritz!box routers zijn vrijwel de enige waarbij dit wel goed functioneert, die hebben de beste IPv6 stack zoals uit tests gebleken is.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @ericwoud

Heb je nog wat gehad aan de antwoorden van de andere topicgebruikers? 😄 Laat ons weten of je eruit gekomen bent of misschien nog vragen hebt! 

tdekock

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb met meerdere provider-routers prefix delegation gebruikt (KPN Experiabox 9, Experiabox 12, FritzBox 7581). Verder ook met  OpenWRT op consumentenhardware. Bij deze routers werkt prefix delegation zonder grote problemen. Het enige nadeel was dat de prefix wisselt & niet gerouteerd wordt na een reboot van de router. Geen groot probleem.

 

 

Het sagemcom modem geeft via Prefix Delegation een prefix uit (zie screenshot). Je kan deze alleen niet gebruiken. Het lijkt alsof de route niet goed ingesteld wordt. Dit valt mij tegen: Dit lijkt mij een scenario dat je tijdens acceptatietesten doet.

Screenshot 2023-09-24 at 16.52.11.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@tdekock Het lijkt erop dat dit de oorzaak is dat downstream prefix delegation niet naar behoren functioneert bij de F3896. Voor DPD is een grotere prefix zoals /60 vereist, /64 is bestemd voor een enkel LAN. Is de IA_PD prefix toevallig hetzelfde als de LAN prefix van jouw F3896?

tdekock

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@tobiastheebe is de grotere prefix nodig, of gebruikelijk? Bij noodzakelijk: /64 is een firmware-bug (n.b. heb groter aan laten vragen en krijg /64). Bij gebruikelijk: eens. Bij de andere genoemde modems is een /56 per delegatie gebruikelijk. Ik heb in ieder geval twee /64's nodig voor wat ik wil (IPv6 achter eigen router + IPv6 met docker).

 

Mijn tussen-doel is "werkend IPv6 achter mijn eigen router". Dat lukt nu ook niet…

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Voor elk (V)LAN wordt normaliter een /64 ingezet, dit is een vereiste voor SLAAC.

 

Een als DHCPv6 client geconfigureerde router selecteert voor elk (V)LAN prefixes uit de IA_PD welke van de DHCPv6 server op de upstream router is ontvangen, deze IA_PD is gebruikelijk dus groter dan /64. Door Ziggo worden prefixes van /56 (fZiggo) en /57 (fUPC) verspreid, de F3896 zou daaruit bijvoorbeeld een /58 of /60 moeten aanbieden voor een downstream router, niet een /64 zoals Wireshark bij jou laat zien.

 

Ik adviseer je om het modem in bridge mode te laten configureren m.b.v. dit formulier, dan kan jouw router direct een /56 of /57 opvragen.

tdekock

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Duidelijk. De configuratie van de F3896 is ongebruikelijk maar zou moeten werken. Ik heb overigens bride mode aangevraagd – dit duurt alleen langer dan 24h. Daarom probeerde ik IPv6 met prefix delegation te configureren.

 

Wanneer ik IPv6 met prefix delegation naar mijn eigen router heb zijn voor mij de grootste dubbele-NAT problemen namelijk opgelost. Op veel locaties heb ik IPv6 en vanaf mobiel (groen merk) ook.

 

De door IA_PD uitgegeven `/64` lijkt niet goed door het modem gerouteerd te worden.  Wanneer ik vanaf mijn eigen router ping naar het internet werkt dit (gebonden aan het unieke global adres dat deze via SLAAC/DHCPv6 krijgt). Wanneer ik het IP van de router in de /64 pak en daaraan bind werkt pingen niet.

 

Vanaf apparaten achter de eigen router ook niet.

 

Ik zou natuurlijk met NDP proxying kunnen experimenteren. Maar ik wacht liever op de switch naar bridge. Er zijn meerdere redenen (o.a. NAT sessie tabel timer problemen) om een voorkeur te hebben voor eigen router 🙃

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik denk dat IA_PD zoals de F3896 deze verspreid niet alleen ongebruikelijk is maar ook niet werkt, juist omdat het een /64 is. Ik vroeg eerder of deze prefix mogelijk gelijk is aan de LAN prefix van de F3896.

tdekock

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik vroeg eerder of deze prefix mogelijk gelijk is aan de LAN prefix van de F3896.

Oeps.

 

Nee, niet gelijk aan LAN prefix. Ik zie de volgende adressen in OpenWRT (met de posities die en MAC adres of mijn /5[67] identificeren gemaskeerd):

IPv6: 2001:1c06:DEAD:BE00::ed/128 (DHCPv6)
IPv6: 2001:1c06:DEAD:BE00:64DE:ADff:BEEF:ABCD/64 (SLAAC)
IPv6-PD: 2001:1c06:DEAD:BE0e::/64

 

Zowel het SLAAC als DHCPv6 adres komen uit de LAN prefix van de F3896. De met PD uitgegeven /64 is een andere /64.

 

Daarnaast heeft het modem (Admin -> Info) een link local adres en een global /128 adres in een andere prefix (2001:1c06:DE00:0:a433:DEAD:BEEF:ABCD/128). "2001:1c06:DE" is gelijk aan de andere adressen.

 

Alle posities in de v6 adressen in hoofdletters zijn een substitutie ivm herleidbaarheid.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Blijkbaar is de eigen router er dus wel in geslaagd om de door de F3896 toegewezen prefix direct door te zetten naar het eigen LAN, het lijkt dus inderdaad mis te gaan met de routing op de F3896. Ik ga er van uit dat IPv6 op de eigen router straks naar behoren werkt met het modem in bridge mode.

tdekock

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

In bridge mode gaat dit zonder problemen werken, dit was mijn vorige setup.

 

Is er een proces om zulke modem bugs te melden?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic