1
Vraag
2
Reacties
Eric206

Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

IPv6 met Omada Controller

Ik probeer IPv6 te configureren in mijn netwerk via de TPLink Omada Controller maar ik loop een beetje vast op de configuratie voor de clients.

Apparatuur:

Ubee 1318 (fUPC)

Omada Controller

-- TP Link ER605 router

Ubee 1318 heeft een Full DS IPv6 verbinding en dit is wat ik heb ingesteld in de Omada Controller bij Wired Networks -> WAN:

Schermafbeelding 2022-10-15 om 14.43.43.png

In de router stats zie ik ook dat er een IPv6 adres en gateway beschikbaar is. Maar als ik nu IPv6 wil configureren voor de LAN:

Schermafbeelding 2022-10-15 om 15.05.30.png

 Vraag ik mij nu af wat ik hier precies moet invullen en hoe. Kan dit niet automatisch ingesteld worden op basis van de WAN settings? En wat als de gateway een keer wijzigt? Overigens wil ik graag de Pi-Hole (lokaal) als DNS server gebruiken, natuurlijk ook voor IPv6.

Is er iemand met een Omada Controller die mij hiermee kan helpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
Expert
  • 3782Posts
  • 206Oplossingen
  • 1439Likes

Ik heb het nog even opgezocht. Aan de LAN zijde heb ik IPv6 Interface type: Slaac+Stateless DHCP.

Prefix: get from prefix delegation. Dan kun  je denk je WAN interface selecteren. @Eric206 

Bekijk in context

5 Reacties 5
S4R

Level 13
Expert
  • 786Posts
  • 34Oplossingen
  • 446Likes

Waarom zou je IPV6 intern willen gebruiken?

En waar draait de Pi-Hole op?

efok

Level 17
Expert
  • 3782Posts
  • 206Oplossingen
  • 1439Likes

Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar ik had met deze router het issue dat ik alleen aan vLANs ipv6 mee kon geven. Direct op een Ethernet-poort werke het niet. Er was dis persé een managed switch nodig. Misschien is dat met een firmware update gefixt .

Welke opties geeft de router ook alweer aan de LAN zijde?

efok

Level 17
Expert
  • 3782Posts
  • 206Oplossingen
  • 1439Likes

Ik heb het nog even opgezocht. Aan de LAN zijde heb ik IPv6 Interface type: Slaac+Stateless DHCP.

Prefix: get from prefix delegation. Dan kun  je denk je WAN interface selecteren. @Eric206 

Eric206
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Nice! Dat werkt inderdaad @efok  👍 Weer een stap verder. Zit nu alleen te klooien met de DNS server die wordt uitgedeeld:

Schermafbeelding 2022-10-22 om 20.58.16.png

Ik wil de NAS (pi-hole) gebruiken. Ook het link-local adres (fe80) wordt niet geaccepteerd🤔

efok

Level 17
Expert
  • 3782Posts
  • 206Oplossingen
  • 1439Likes

Mooi. Voor IPv6 wordt hier het volledige IPv6 adres van je Pi-hole verwacht. Ik begrijp dat je het fe80 adres hebt geprobeerd, maar heb je ook het volledig IPv6 adres geprobeerd? Ik heb hier de Ziggo DNS staan in het format 2001:b88:1002::10, dus de gewone IPv6 notatie. In jouw geval dat van de Pi-hole. IPv4 format werkt hier niet. @Eric206 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Ga je voor een film of een serie?

Uitgelicht topic