1
Vraag
2
Reacties
jimmymcheung

Stamgast
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IPv6 instellen achter een IPv4 adres

Hoi Community,

Ik ben benieuwd hoe een apparaat van internet beschikbaar te stellen achter een NAT.

Mijn Huidige situatie:

Ik heb IPv4 only aangevraagd om een IPv4 adres te krijgen (dus geen gedeeld adres), maar ik wil me nog aanwezig maken op IPv6 netwerk. Ik heb een IPv6 prefix gekregen samen met mijn eigende ASN. Nu probeer ik een DHCPv6 server bouwen om IPv6 unicast adressen te leasen. Maar duidelijk gezien deze zul niet werkt omdat apparaten achter een NAT zitten. 

Hieronder zien jullie het netwerk-schema:

+--------------------------------+
|              ISP              |
+---------------+----------------+
|             Rv4              |
| (verboden met WAN) +---+
| (public IPv4 address) | |
+--------------+-----------------+ |
|  A1...Ai  |   A(i+1)...An | |
+--------------+--------+--------+ |
| Rv6 +---+
+-----------------+

##################################
# A verwijzen naar apparaat #
##------------------------------##
# R verwijzen naar router #
##--+---------------------------##
# +- v4: IPv4 router #
# +- v6: IPv6 router (DHCPv6) #
##------------------------------##
# sommige apparaten krijgen #
# alleen IPv4 adres en zijn niet #
# bereikbaar van internet, maar #
# andere krijgen zowel IPv4 en #
# IPv6. Degene die ik van buiten #
# bereikbaar wil maken zijn al #
# verboden met port-forwarding #
# maar zullen alleen bereikbaar #
# zijn met IPv4 vanwege NAT. #
##################################

Zijn er wel oplossingen dat deze apparaten direct via IPv6 verbonden kunnen maken? Ik wil IPv4 verbinding nog bijhouden.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Karel.
Expert
Expert
  • 666Posts
  • 61Oplossingen
  • 345Likes

Met Full Dual stack heb je een eigen IPv4 adres en IPv6 adres(sen). Met Dual Stack lite heb je een CGNAT gedeeld IPv4 adres en eigen IPv6 adres(sen).

Je modem moet voor wat je wil in Full-Dual Stack door Ziggo gezet worden.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Marinus
Expert
Expert
  • 499Posts
  • 22Oplossingen
  • 194Likes

@jimmymcheung 

IPv6 pin holing gaat als volgt in de Connectbox Giga. Als je een ander modem hebt aan het er anders uitzien.

Inloggen op het modem (meestal 192.168.178.1)

1 - Geavanceerde Instellingen > Beveiliging > IP- en Poortfiltering > IPv6 Poortfiltering > Voeg nieuwe regel toe

Screenshot 2022-10-06 at 13.43.40.png

Screenshot 2022-10-06 at 13.41.57.png

Van Internet te benaderen met http://[IPv6-adres van het apparaat]. (Let op rechte haken zijn nodig!)

success

DennyW
Expert
Expert
  • 3026Posts
  • 247Oplossingen
  • 852Likes

IPv6 gebruik toch geen NAT

Marinus
Expert
Expert
  • 499Posts
  • 22Oplossingen
  • 194Likes

@DennyW 

De procedure die ik bovenstaand beschrijf is geen NAT, maar pinholing (zo heb ik begrepen).

Ook IPV6 kan NAT gebruiken, maar dat zit vol zover ik begrijp niet op de Connectbox Giga.

Voor IPv6 is NAT dan ook helemaal niet (meer) nodig.

jimmymcheung
topicstarter
Stamgast
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Misschien heb ik niet goed uitgelegd, maar het internet gateway is IPv4 only, daarom zie ik bij de portal van connect box alleen IPv4 instellingen. En dit is ook de reden waarom ik zei de apparaten acht een NAT zit. de DHCPv6 server is niet direct verbonden met internet.

jimmymcheung
topicstarter
Stamgast
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IPv6 kan nog NAT gebruiken, alleen in het meeste geval hebben wij die niet meer nodig. Wel moeten er firewall of andere beveiligingsmaatregelen inzetten. Maar de NAT ik hier bedoeld is de NAT van mijn IPv4 netwerk. 

efok
Expert
Expert
  • 3618Posts
  • 198Oplossingen
  • 1309Likes

@jimmymcheungWat een complex idee. Ziggo biedt op de meeste aansluitingen gewoon dual stack IPv4 en IPv6. Uit je openingspost maak ik op dat jij nog CGNAT had? Je kunt niet zomaar IPv6 uitdelen binnen je eigen netwerk, zonder route naar het web. Jouw IPv6 adressen zullen niet routeerbaar zijn via Ziggo over IPv4. Je zult dan een tunnel over IPV4 moeten opzetten naar een endpoint waar jouw IPv6 blok thuishoort. Je zegt dat je een eigen ASN hebt? Hoe zit het nu precies?

jimmymcheung
topicstarter
Stamgast
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Toon ik IPv6 van Ziggo krijg, heb ik geen direct IPv4 verbinding (achter een CGNAT). Gelukkig heb ik nu een publiek IPv4 (dus NIET CGNAT). Ik heb kort geleden een IPv6 prefix gekregen en heb ook ASN toon aangevraagd. Vanuit een buiten netwerk heb ik die prefix “announced”. Ik wil een paar apparaten IPv6 adressen geven zodra deze vanuit Internet kunnen bereiken. De probleem hier is dat als ik IPv6 aan Ziggo vraag zal mijn huidige IPv4 adres volgens me verliezen, en zal ik weer achter een CGNAT zit. Maar ik zit vast hoe deze IPv6 apparaten via IPv4 NAT bereikbaar kunnen maken. 

Ik zag bij sommige discussie over 6in4 maar ik weet niet hoe ik deze op kan zetten. De functies van de connect box zijn heel beperkt.

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 8544Posts
  • 545Oplossingen
  • 1971Likes

waarschijnlijk kan een moderator je modem omzetten naar full dualstack als dat al beschikbaar is in je regio

jimmymcheung
topicstarter
Stamgast
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Maar met dualstack zal ik niet bereikbaar kunnen zijn met IPv4 toch? Alle port forwarding zal worden negeerd volgens me.

Karel.
Expert
Expert
  • 666Posts
  • 61Oplossingen
  • 345Likes

Met Full Dual stack heb je een eigen IPv4 adres en IPv6 adres(sen). Met Dual Stack lite heb je een CGNAT gedeeld IPv4 adres en eigen IPv6 adres(sen).

Je modem moet voor wat je wil in Full-Dual Stack door Ziggo gezet worden.

jimmymcheung
topicstarter
Stamgast
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kan een privé klant full dual stack aanvragen of kan alleen zakelijke klanten? Het is iets anders, maar op zijn website kan ik geen optie vinden voor privé klant om een vaste ip aan te vragen (wel aanwezig voor zakelijke). Dit zal vergelijkbaar zijn vgm.

Karel.
Expert
Expert
  • 666Posts
  • 61Oplossingen
  • 345Likes

In principe krijgen alle klanten Full-Dual stack. Als dat mogelijk is op je adres dan kan dat via de helpdesk of een moderator kan dat voor je regelen.

Steefb
Expert
Expert
  • 12768Posts
  • 2495Oplossingen
  • 4771Likes

@jimmymcheung  schreef:

Het is iets anders, maar op zijn website kan ik geen optie vinden voor privé klant om een vaste ip aan te vragen (wel aanwezig voor zakelijke). 

Vast ip adres is alleen mogelijk op (dure) zakelijke abonnementen, ook niet op de gewone zakelijke abonnementen. Privé is altijd dynamisch maar wisselt in de praktijk nauwelijks, kan jaren hetzelfde blijven.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic