1
Vraag
2
Reageer en help mee
BigRed

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

IPv6 i.c.m. Bridged router

wij hebben onlangs ons nieuwe huis betrokken en hebben Ziggo aangevraagd. Het betreft dus een aansluiting (en modem versie) van december 2018.
deze zou volledig dual stack moeten zijn, dus ipv4 en ipv6.

Ik heb een Juniper SRX als router. IPv4 werkt prima. Modem staat in bridge, op mijn ge-0/0/0 krijg ik keurig een IPv4 via dhcp.

nu heb ik ook IPv6 ingesteld, maar het werkt niet.
ziggo gebeld of de IPv6 prefix wel klopt. “De wah?!” Was het antwoord...
het verst wat ik gekomen ben is het antwoord:

je kunt OF je modem in routed mode hebben en dan ipv4 EN IPV6, OF in bridge en dan enkel ipv4.
reden: in Limburg gebruiken ze de oude Ziggo core (in tegenstelling tot de oude UPC core) en deze Ziggo core zou dat niet ondersteunen.
vreemd, want in routed mode zou het wel werken... iets klopt er niet.

dus, eerste vraag:
kan Ziggo in Limburg IPv6 aan, indien je (nieuwe) modem in bridge staat?
zo ja, wat is de Ziggo prefix?
8 Reacties 8
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi BigRed,

Vooralsnog is het niet mogelijk om IPv4 en/of IPv6 te hebben wanneer het modem in bridge staat. Dit is onafhankelijk of je in voormalig Ziggo of UPC gebied woont.

Groet,
Evert
BigRed
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hi Evert

dank voor je reactie.
wat gek dat dat niet kan als je modem in bridge staat. Je zou zeggen dat het niet uit zou moeten maken of mijn ziggo kastje (in routed mode) of mijn juniper (met ziggo kastje in bridge) om dhcp4/dhcp6 vraagt, toch?

wat is de reden hier voor? Ik heb het namelijk nodig voor mijn werk!..

en is er al een vooruitzicht wanneer dit wel ondersteunt gaat worden?.. het is inmiddels 2019. IPv6 is niks nieuws meer...
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik heb geen idee en ik weet ook niet wanneer dit wel gaat komen. Ziggo heeft hierover namelijk nog niets bekend gemaakt.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
BigRed

Ziggo in Limburg kan, in principe, IPv6 aan. In het voormalig Ziggo-gebied wordt Dual Stack uit gegeven in het voormalig UPC-gebied DS Light.

Àls je nu al Dual Stack hebt, dan hoeft / mag het Ziggo-modem niet in bridge-mode. De eigen Dual Stack router sluit je er gewoon (in cascade) op aan en je stelt diens WAN dusdanig in dat deze via DHCP de verbindingsgegevens krijgt. Verder stel je in de eigen router (in het IPv6-deel), DHCP prefix delegation in.

De eigen router zal dan waarschijnlijk een /59 IP-adres verkrijgen.
BigRed
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
DennyW

krijg ik in jouw scenario dan niet dubbel NAT bij IPv4?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
BigRed wrote:
DennyW


krijg ik in jouw scenario dan niet dubbel NAT bij IPv4?

BigRed
Ja, maar dat maakt eigenlijk alleen port forwarden wat lastiger. Je kan overwegen om het WAN IPv4-adres van de eigen router, bij de Ziggo-router, als DMZ-host in te stellen.

EDIT:
Of, …. je kan een eventuele IPv4-server rechtstreeks aansluiten op het routerdeel van het Ziggo-modem. Dit heeft natuurlijk weer ander praktische beperkingen. Voor IoT kan enige separatie weer handig zijn.
BigRed
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
dit is geen optie.
dubbel NAT is dubbel doodzonde! Voor diensten zoals VOIP bijvoorbeeld funest!
Wat jammer dat Ziggo dit niet ondersteunt. Opzeggen dan maar. KPN kan het wel...
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
BigRed wrote:
dit is geen optie.
dubbel NAT is dubbel doodzonde! Voor diensten zoals VOIP bijvoorbeeld funest!
Wat jammer dat Ziggo dit niet ondersteunt. Opzeggen dan maar. KPN kan het wel...


O, ...mijn VoIP ATA werkt perfect met dubbel NAT en zonder port forward (Keep-alive signals voor gebruik achter NAT).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic