Hallo, ik zou graag IPv6 uit willen laten schakelen op mijn Connectbox. Probleem is dat lokale clients nu een IPv6-DNS krijgen toegewezen terwijl de IPv4-adressen niet door de CB, maar door Pihole worden uitgedeeld. Of heeft iemand daar een andere oplossing voor gevonden?
Alvast bedankt hiervoor.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Overigens zit hier potentieel een vraag voor een Ziggo moderator in:
Is het mogelijk om op (in ieder geval een van de) vigerende kabelmodems vrijheid te bieden voor het configureren van eigen interne DNS-services op zowel IPv4 als IPv6, specifiek om ad-blocking via DNS sinkholes zoals de pi-hole te ondersteunen, of deze functionaliteit op een andere wijze kan ondersteunen?
Deze vorm van ad-blocking is een zeer populaire, en het lijkt mij voor Ziggo ongewenst dat klanten alleen voor die functionaliteit IPv6 willen gaan deactiveren, de Ziggo modem willen gaan vervangen door een FRITZ!Box, of dat ze een eigen router willen gaan inrichten.
dat gaat niet gebeuren ik heb dat al eerder aangekaart bij ziggo
daarvoor is bridge mode bedoelt
antwoord vanuit de besloten forum op een soort gelijke vraag
Veiligheidsoverwegingen? Ik kan me zo snel geen argument bedenken waar de veiligheid van het netwerk van de klant of het netwerk van Ziggo beïnvloed wordt door het gebruik van een eigen DNS server.
Ik vermoed dat dit een voortvloeisel is uit het Convenant bestrijding online piraterij.
ik kan er ook niks verder van maken 😉
dit is het antwoord wat ik zo snel effe kon vinden
in het ubee modem kan je zelfs geen ipv6 dns instellen daar kan alleen ipv4 dns ingevuld worden
Ik heb de oplossing voor dit probleem.
Casusomschrijving:
In mijn thuisnetwerk maak ik gebruik van het door Ziggo verstrekte Sagecom F3896LG SmartWifi modem met Dualstack configuratie waarbij Ziggo zowel IP4v als IPv6 forceert. Het SmartWifi modem laat mij kiezen tussen een Stateful (DHCPv6) en Stateless (SLAAC) configuratie, maar ik heb niet de mogelijkheid om IPv6 te deactiveren.
Het gevolg hiervan is dat wanneer ik Adguard/PiHole installeer op een Raspberry Pi en deze als DHCP & DNS-server voor mijn IPv4-netwerkverkeer configureer, mijn IPv6-compatible devices alsnog een IPv6-adres van mijn router ontvangen en Adguard/PiHole dus wordt gepasseerd waardoor advertenties niet worden gefilterd.
Oplossing:
Om te voorkomen dat mijn IPv6-compatible devices gebruik maken van IPv6-routering heb ik daarom twee regels aangemaakt onder Geavanceerde instellingen -> Beveiliging -> IP- en Poortfiltering -> Ipv6 poort-filtering. Door al het interne inkomende en uitgaande IPv6-verkeer te blokkeren worden mijn devices geforceerd gebruik te maken van IPv4-routering welke middels Adguard/Pihole verloopt met als gevolg dat advertenties succesvol worden gefilterd.
Opmerking:
In deze configuratie fungeert Adguard/PiHole zowel als DHCP & DNS-server. Ik heb daarom de IPv4-DNS server uitgeschakeld op mijn Sagecom SmartWifi modem.
Voor IPv6 de IPv6 DNS instellingen in het Sagemcom modem veranderen naar het IPv6 adres van de pi-hole.
Uitzetten is helemaal niet nodig.
Dat heb ik in het verleden geprobeerd zonder succes. Echter, ik heb mijn kennis van IPv6 uitgebreid en zojuist heb ik een succesvolle configuratie gerealiseerd. Je hebt gelijk, uitzetten is niet nodig en in deze situatie een noodverband i.p.v. een duurzame oplossing. Dan
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.