1
Vraag
2
Reacties
TuLiPs

Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

IPv6 beschikbaar?

Hallo allemaal

 

Hoe kan ik zien of op mijn (ip) adres IPv6 beschikbaar is. Ik zit in het voormalig UPC gebied en heb een ConnectBox

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Er is een IPv6-adres (GUA) aangemaakt op de interface via SLAAC, PD + RA werkt dus wel. Je kunt nog ipconfig /release6 en ipconfig /renew6 uitvoeren.

 

Heb je een ander apparaat beschikbaar om te testen?

Bekijk in context

18 Reacties 18
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ipv6 moet nu overal wel beschikbaar zijn.

Herstart je modem als het nog niet aanwezig is.

 

IPv6 test - IPv6/4 connectivity and speed test (ipv6-test.com)

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Staat er nog meer informatie onder Netwerk toegang?

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Steefb 

De IPv6 test geeft als uitkomst IPv6 "not supported".

 

@Bert

Dit is alles wat er in het scherm te zien is ergo er staat niets onder "Netwerk toegang".

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Steefb 

Excuses, even iets corrigeren. Na enige keren hertesten met IPV6-test.com kreeg ik wel een resultaat. Ik heb hiervan een printscreen bijgevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Full Dual-Stack IPv4 + IPv6 is inderdaad in het gehele verzorgingsbied beschikbaar en wordt stapsgewijs uitgerold. Als er een voorkeursregel voor IPv4 ingesteld staat voor jouw modem, dan moet deze ongedaan gemaakt worden om van FDS gebruik te kunnen maken.

 

Zo te zien maak je van bridge mode en een eigen router gebruik. Kun je het type router vermelden en screenshots plaatsen van de WAN- en LAN-instellingen?

 

Ik zie dat je nog een screenshot hebt geplaatst. De IPv6-instellingen staan nog niet correct, het type moet 'native' zijn, niet '6to4'.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe

Ik gebruik een TP-Link Archer C7 v5.0. Van de lan en wan instellingen en de IPv6 instellingen heb ik een printscreens gemaakt alsmede van de IPv6 opties die er zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voor 'Type Internetverbinding' bij IPv6 moet je 'Dynamisch IP (SLAAC/DHCPv6)' gebruiken. Als de router vraagt om een PD size, dan moet je hiervoor /57 instellen.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe 

Door jou aan gegeven wijzigingen in de router doorgevoerd maar nu bij de ipv6-test als resultaat voor ipv6 "not supported" ☹️

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Wordt er wel een (delegated) prefix getoond bij de IPv6-instellingen? Voor de zekerheid zou ik nog even de router opnieuw opstarten.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe 

Achter het in de router wel aanwezige ipv6-adres (??????) staat /64. Er is geen mogelijkheid deze waarde te wijzigen. Herstart router heeft geen resultaat.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Is dat een link-local-adres (fe80) of een 'volwaardig' GUA-adres (2001)?

 

Ik heb het vermoeden dat de boot file van het modem nog niet geschikt is voor IPv6 en Ziggo nog Full Dual-Stack moet activeren.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe 

Het ipv6 adres begint met 2A02. Wat je opmerkt omtrent de boot file zou ook kunnen, in dat geval nog even geduld. Alles zal goed komen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie dat er ook IPv6-prefixes van Ziggo zijn die met 2a beginnen. Ik vermoed dat dit de IA_NA is die aan de WAN-interface zelf wordt toegekend, deze is inderdaad afkomstig uit een /64-prefix. Dit impliceert dat je ook toegang hebt tot prefix delegation (IA_PD), welke nodig is voor het LAN.

 

Vermeldt ipconfig /all nog IPv6-adressen voor de actieve interface, naast het link-local-adres?

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@tobiastheebe 

Zie bijgaand pdf

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Er is een IPv6-adres (GUA) aangemaakt op de interface via SLAAC, PD + RA werkt dus wel. Je kunt nog ipconfig /release6 en ipconfig /renew6 uitvoeren.

 

Heb je een ander apparaat beschikbaar om te testen?

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Ik heb de opdrachten op de prompt uitgevoerd en het lijkt er op dat ipv6 het doet (ipv6-test.com). Ik zit nu op de laptop en loop ff naar een andere (desktop) pc met een bekabeld netwerk. I'll be back.

TuLiPs
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hoera, IPv6 doet het (volgens mij) !!!!! Ik heb op de laptop en de desktop, in de eigenschappen van de resp netwerkadapters de optie voor IPv4 uitgevinkt en toen kon ik sommige url's wel benaderen (o.a. tweakers.net, google.com, AD.NL) en sommige niet (o.a. ziggo.nl, marktplaats.nl, NU.NL, skyradio.nl). Klaarblijkelijk zit de laatste categorie nog op IPv4. Thanx voor de hulp 👍👌🙌

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat IPv6 nu naar behoren functioneert.

 

IPv4 uitschakelen is inderdaad niet verstandig, daar is IPv6 nog niet voldoende voor geïmplementeerd. Voorlopig zul je dus Dual-Stack IPv4 + IPv6 moeten gebruiken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic