1
Vraag
2
Reacties
leof

Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

IPv6 adressen wijzigen na ieder router herstart?

Ik heb een IPv4 WAN-adres op mijn router, dat al jaren hetzelfde is. Nu heb ik een nieuwe router en is het IPv4 adres gewijzigd. Daar kan ik inkomen. Met de nieuwe router krijg ik ook IPv6 adressen op elke computer in het netwerk. Werkt allemaal prima. 🙂

Nu heb ik na enkele configuratiewijzigingen in mijn router dit apparaat herstart. Mijn IPv4 adres was daarna nog hetzelfde, maar de IPv6 adressen waren gewijzigd. Dat is onhandig omdat ik dan in DNS de nieuwe adressen bekend moet maken, anders zijn mijn websites niet via IPv6 bereikbaar. Die websites host ik dus op mijn thuis-server.

Mijn vraag is wat het beleid van ZIggo op dit punt is. Ik weet natuurlijk wel dat IP-adressen van Ziggo dynamisch zijn, behalve misschien voor bepaalde zakelijke pakketten. Maar wat maakt het lastig of duur of anderszins onmogelijk om de IP-adressen zoveel mogelijk te laten blijven wat ze zijn?

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
leof
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb:

1. Maak een account aan bij Cloudflare;

2. Wijzig je DNS NS record bij je huidige registrar. Cloudflare wordt dan de 'authoritative DNS manager';

3. Maak gebruik van de API van Cloudflare om je IP's programmatisch te wijzigen. (Mijn huidige registrar biedt geen API aan dus moet alles handmatig.)

Ik ben nu met punt 3 bezig en dat gaat op enig moment wel lukken denk ik (met een Powershell script).

Bekijk in context

8 Reacties 8
RoWi.
Expert
Expert
  • 12931Posts
  • 582Oplossingen
  • 3600Likes

Er zijn mede klanten die beter thuiszijn in het ipv6 gebeuren, kijk eens hoe dit staat ingesteld veranderen naar statefull zou al kunnen helpen.  Is er een eigen router in gebruik of de Connecbox zelf?

Screenshot_20211215-210219_Chrome.jpg

leof
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ik gebruik een eigen router achter een Connectbox in Bridge-modus.

Steefb
Expert
Expert
  • 12028Posts
  • 2313Oplossingen
  • 4274Likes
leof
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank voor de info.

Ik heb de informatie in de link gelezen. Ik kom er nog niet veel verder mee in relatie tot mijn vraag. De reracties tot dusver hebben mij wel aangezet tot het lezen van enkele andere websites over de keuze SLAAC of DHCPv6. Mijn router (met OpenWRT)  kan beide maar staat nu op SLAAC ingesteld.

Als ik DHCPv6 zou gebruiken kan ik dan zelf vaste IPv6 adressen in mijn LAN toewijzen of kan Ziggo de prefix weer ongevraagd wijzigen?

efok
Expert
Expert
  • 3429Posts
  • 187Oplossingen
  • 1189Likes

Ik heb hetzelfde probleem. Het schijnt wel router afhankelijk te zijn. Sommige routers hebben een functie "prevent prefix release on exit" of iets dergelijks. Of als je een vaste DUID kan instellen kan ook helpen. Dan gaat het soms goed, maar bij mij is het helaas ook zo dat ik een nieuwe prefix krijg na een reboot.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 57744Posts
  • 3850Oplossingen
  • 14101Likes

Slaac is stateless en genereert steeds een nieuwe IPv6 verbinding.

Voor zover ik begrijp moet DHCPv6 ingesteld staan om een Stateful IPv6 adres te behouden.

leof
topicstarter
Raadgever
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb:

1. Maak een account aan bij Cloudflare;

2. Wijzig je DNS NS record bij je huidige registrar. Cloudflare wordt dan de 'authoritative DNS manager';

3. Maak gebruik van de API van Cloudflare om je IP's programmatisch te wijzigen. (Mijn huidige registrar biedt geen API aan dus moet alles handmatig.)

Ik ben nu met punt 3 bezig en dat gaat op enig moment wel lukken denk ik (met een Powershell script).

efok
Expert
Expert
  • 3429Posts
  • 187Oplossingen
  • 1189Likes

Hmmm ja, dat is een soort van workaround eigenlijk. Die wel goed kan werken denk ik.

Wat mij toch wel intrigeert is wat nu precies bepaalt of je dezelfde prefix terug krijgt. De geluiden daarover zijn wat wisselend.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.