Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Pieter Ebus
Level 1

IPv6-adres verandert dagelijks, kom daardoor niet door IP filter van bedrijf

Ik heb sinds vorige week een nieuw modem van Ziggo gekregen. Dit is de Connect Box (Arris). Het werkt vrij aardig, maar mijn ip-adres lijkt dagelijks te veranderen. De digitale omgeving van mijn werk is beveiligd met ip-adressen, dus ik kom er iedere dag opeens niet meer in. Weet iemand hoe ik weer een vast ip-adres kan krijgen? Bedankt alvast!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pieter Ebus
Level 1
Topicstarter
Mijn werkgever heeft voor een oplossing gezorgd. Aangezien alleen het laatste deel van het ipv6 adres dagelijks verandert en het eerste en grootste deel hetzelfde blijft, heeft hij ervoor gezorgd dat de beveiliging mij accepteert als het eerste deel overeenkomt. Het ipv4 blijft nu redelijk constant. Als het goed is, zou het nu geen problemen meer moeten opleveren. Pas wanneer het eerste deel zou veranderen, ontstaan er weer moeilijkheden. Voor nu dus tijdelijk opgelost 🙂

Bedankt voor de hulp en uitleg allemaal!

Bekijk in context

22 Reacties 22
Meldingen
Aan Uit
RobertKoopman
Level 7
Bij Ziggo heb je geen vast ip adres.
Ja, bij bepaalde zakelijke abonnementen wel.
Maar wel vreemd dat je dagelijks een anders adres krijgt.
Een paar keer per jaar kan voorkomen maar dagelijks?
Zet je het modem geheel uit?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Heel raar inderdaad.
Probeer een Power Cycle van de ConnectBox.
Is het dan weg?
Laatste redmiddel: Factory Reset. Save eerst evt gemaakte instellingen.
Die kun je na de Factory Reset weer terughalen met Restore.
Dan ook niet weg? Ziggo Helpdesk bellen of gebruik maken van:
www.ziggo.nl/chat.

Kun je op je werk een domain name opgeven ipv een IP address?
Gebruik dan DDNS.
Dan ben je eeuwig af van een verandering van je extrene Ip.
Wat is:
https://www.strato.nl/domeinnaam/wat-is-dyndns/
DDNS Providers:
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062

Gr Han
0 Kudos
Steefb
Level 20
Heb je ook IPv6 dan is er een goede kans dat je DS-Lite hebt, dan veranderd je IPv4 adres regelmatig.

http://test-ipv6.com/
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Steefb
Dit was een heel goede vraag.
Let wel op: er is ook Dual Stack firmware in omloop op de ConnectBox.
Dan heb je een eigen dynamisch IPv4 address.
Pieter Ebus
Test op DS-Lite: kijk of 'Port Forwarding' als keuze voorkomt bij 'Beveiliging' op de Web Pages voor beheer van de ConnectBox.
Als dat er niet is, dan is het DS-Lite en dan is telkens en ander IPv4 address normaal.
Het is een 'leenadres' dat niet van jezelf is & snel kan veranderen.
Vergeet DDNS als oplossing, in deze situatie.
In dit geval Ziggo vragen de ConnectBox van IPv4 firmware te voorzien.
Gr Han
0 Kudos
Pieter Ebus
Level 1
Topicstarter
RobertKoopman Nee, ik zet het modem nooit uit.

Steefb hanh Er staat inderdaad een IPv6. Verder heb ik geen idee wat dit allemaal betekent. Waar precies kan ik zoeken naar de 'Port Forwarding' optie? Ik heb het vooralsnog nergens gezien in de instellingen onder 'bijwerken en beveiliging'.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Er staat inderdaad een IPv6

Dat zegt nog niks.
Je kunt ook naar de Status Page kijken.
Twee plaatjes.
1 = DS-Lite
2 = Dual Stack.


Gr Han
Noot. Kan de plaatjes niet uit de tekst slopen en alleen als bijlage laten zien. Heerlijk de nieuwe versie van de Community.
0 Kudos
Steefb
Level 20
Dan zijn er 2 oplossingen .
Ziggo vragen de ConnectBox van IPv4 firmware te voorzien.
Op je werk aanmelden met IPv6, als ze dat al ondersteunen (wordt wel tijd).
0 Kudos
Pieter Ebus
Level 1
Topicstarter
hanh Hoe kom ik op die pagina? :sweat_smile:

Steefb Ik heb het inmiddels aan mijn werk doorgegeven en gevraagd of dit mogelijk is. Ik hoop snel een positief antwoord te krijgen. Anders zal ik opnieuw met Ziggo contact opnemen.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
http://192.168.178.1/
Login gegevens op een sticker op de ConnectBox.
Aan de onderkant geloof ik.
Heb je dit nog nooit gedaan?

Gr Han
0 Kudos
Pieter Ebus
Level 1
Topicstarter
Ik had dit nog nooit gedaan inderdaad. Het is me wel gelukt 🙂

Er staat bij IPv6 DS-Lite status: uitgeschakeld. Wel staat er de optie 'Poort-forwarding'.
0 Kudos
Steefb
Level 20
Pieter Ebus wrote:
Ik had dit nog nooit gedaan inderdaad. Het is me wel gelukt 🙂

Er staat bij IPv6 DS-Lite status: uitgeschakeld. Wel staat er de optie 'Poort-forwarding'.


Eigenlijk zou dan je ip adres niet vaak mogen veranderen.
Maar dat neemt niet weg dat je geen vast adres krijgt van Ziggo, eigenlijk is op ip adres filteren als beveiliging een beetje zozo.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Pieter Ebus
Ok je hebt Dual Stack dus.
Niks mis mee.
Blijft raar dat je IPv4 address zo vaak wisselt.
Zou net zo lang moeten blijven als gebruikelijk is bij IPv4-only firmware.
Ik heb hier ook Dual Stack op een Technicolor Modem/Router &
mijn huidige IPv4 address is al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang hetzelfde.

Leg het probleem eens voor aan:
www.ziggo.nl/chat
Ben benieuwd naar de uitkomst.

Gr Han
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Pieter Ebus
Ha Pieter,
Je kwam er gisteren goed uit! Zeker als je nooit eerder in de ConnectBox keek.
De communicatie ging om praktische redenen kort en snel heen en weer.

Daarom geef ik je in alle rust nog wat uitleg, zonder al te veel technisch gezeur.
Soort terugblik. Hoop dat je er iets aan hebt.

Als iemand een ConnectBox heeft kun je daar drie typen firmware op aantreffen.

  • IPv4: de CBox heeft alleen een extern IPv4 adres
  • IPv6 DS-Lite: de CBox heeft alleen een extern IPv6 adres; er is wel een IPv4 adres in het spel, maar dat deel je met anderen en is slechts een onvoorspelbaar korte periode in gebruik voor jouw CBox; Port Forwarding kan niet in deze variant;
  • IPv6 Dual Stack: De CBox heeft een extern IPv4 en een extern IPv6 adres

Waarom is er IPv6 firmware?
Ziggo/Liberty Global bereidt zich voor op een overgang van IPv4 naar IPv6- net als alle andere ISPs in de wereld.
De IPv4 adressen zijn op en dat los je tenslotte op met IPv6 adressen.
Het zal nog lang duren alvorens zo'n overgang echt van belang wordt voor een klant.
Maar als je te laat begint met het klaarzetten van IPv6 firmware, dan zijn op zeker moment de rapen gaar en kun je niet meer voldoen aan wat een klant nodig heeft.

Port Forwarding heb je alleen nodig als een apparaat in je netwerk via het externe IPv4 adres van de CBox van buitenaf bereikbaar moet zijn.
Muziek bv die op een systeeem in je netwerk staat, die je elders op een Phone wilt kunnen afspelen. Of een beveiligingscamera die je elders wilt kunnen bekijken.
Bij IPv6 DS-Lite is geen Port Forwarding mogelijk. Als dit nodig is, dan wordt DS-Lite op verzoek door Ziggo vervangen door IPv4 firmware. Zeker niet iedereen heeft Port Forwarding nodig. Daarom kan DS-Lite zin hebben.
Het aardige van Dual Stack is dat je IPv6 en IPv4 incl Port Forwarding hebt. Best of both worlds.
Ik vermoed dat Ziggo tenslotte van DS-Lite zal gaan afstappen, maar dan kan niet 'zomaar' in 1 klap omdat er al veel DS-Lite bij klanten uithangt.
We zullen het voorlopig moeten doen met 3 firmware varianten op de ConnectBox.

Bij een probleem is het nuttig te weten wat voor Firmware je hebt.
Vandaar de vragen daarover.
Het hebben van een extern IPv6 adres zegt nog onvoldoende. Het kan dan nog DS-Lite of Dual Stack zijn.
Er moet iets dieper gekeken worden. Als je geen Port Forwarding optie hebt op de Web Pagina van de ConnectBox dan is het DS-Lite. Of je bekijkt de Status Pagina.

Dat deed je en we weten nu: je hebt IPv6 Dual Stack, met het gekkigheidje dat je externe IPv4 adres ongebruikelijk snel anders wordt. Er rammelt dus iets.

Gr Han
Pieter Ebus
Level 1
Topicstarter
Bedankt voor je uitleg!

Ik heb net contact gehad met de Ziggo chat, maar helaas kan ik niet geholpen worden. Er dient een zakelijke internetverbinding te worden aangeschaft als ik een statisch ip-adres wil. Blijf het raar vinden, maar helaas niks aan te doen van die kant. Dus dan maar bij mijn werk kijken of daar iets geregeld kan worden wat de beveiliging betreft.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Elke dag een ander IP is wel erg vreemd hoor. Volgens mij heeft niemand dat. Ik heb ook de connectbox en werk op een site waar ik in een bepaald gedeelte kan komen d.m.v. mijn IP en dat verandert zelden. Ik vind het dus vreemd dat je daarvoor een zakelijk abonnement moet gaan nemen.

Maar wel een domme vraag: je weet wel zeker dat je via het eigen modem werkt? En dus niet meedrijft op dat van een ander?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Pieter Ebus
Uit de reaktie van helpdesk die je beschrijft kan worden opgemaakt dat er een misverstand is.
Heb je een transcriptie gemaakt van het gesprek met de Chat? Ben ik wel benieuwd naar.

Je hebt geen vast Ipv4-adres nodig. Zoals gezegd: een dynamisch Ipv4 adres blijft heel lang hetzelfde. Je hoeft in een normale situatie zelden een gewijzigd ander Ip op te geven bij je werk ivm VPN.

Je wilt afkomen van een dagelijks ander IPv4 adres. Dat is abnormaal gedrag van je ConnectBox.
Probeer dit desnoods nog eens goed duidelijk te maken, want het lijkt niet goed te zijn begrepen door de medewerker van de Helpdesk.

Je kunt ook de reaktie van een Ziggo Moderator afwachten, die hier binnenkort zal langskomen om te helpen een oplossing te vinden.

Gr Han
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
hanh wrote:
Kun je op je werk een domain name opgeven ipv een IP address?
Gebruik dan DDNS.
Dan ben je eeuwig af van een verandering van je extrene Ip.
Wat is:
https://www.strato.nl/domeinnaam/wat-is-dyndns/
DDNS Providers:
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062


Dit was een Tip met vraag, die ik je eerder gaf en onopgemerkt lijkt te zijn gebleven.
Daarom nog het volgende.

Alleen bij de duurdere Zakelijke 'Pro' abonnementen krijg je vaste Ip adressen (5 stuks).
Zakelijke klanten met een 'normaal' abonnement en alle Consument-klanten krijgen 1 dynamisch extern IPv4 adres, dat hoogst zelden gewijzigd wordt.
Er is geen garantie dat er geen wijziging kan plaatsvinden, maar in de praktijk mag je best spreken van 'bijna vast'.

Mbv DDNS kun je in de buitenwereld een vaste 'domain name' gaan gebruiken ipv het Ip adres. Bv pieterebus.dyndns.ws
Een incidentele wijziging van het Ip kan automatisch in de gaten worden gehouden en worden opgepakt als dit nodig is.

Dit zou een 'oplossing' kunnen zijn voor je huidige probleem, mits het opgeven van een domain name mogelijk is tbv de VPN die je voor je werk gebruikt.
Ik schrijf 'oplossing' omdat er eerst een echte oplossing moet komen, voor je telkens veranderende Ipv4 adres.

Gr Han
Anne B
Community Testspecialist
Community Testspecialist
Hoi Pieter Ebus, welkom op de Community! Ik zie dat je al super goede hulp hebt gekregen. Mijn complimenten voor hanh ! :muscle_tone2:

Je hebt inderdaad een IPv6 Dual-stack verbinding (heb ik ook nog even voor je gecontroleerd). En zoals is aangegeven kun je een echt vast IP adres alleen bij een zakelijk abonnement krijgen.

Maar zoals Willem-A en hanh ook aangeven is het wel erg apart dat je zo vaak een ander IPv4-adres krijgt. Bij je huidige abonnement is het IP-adres dynamische en kan het veranderen, maar in de praktijk is dit vaak één keer in een paar maanden. Soms blijft het zelfs een jaar of langer hetzelfde.

Ik heb je net een privébericht gestuurd met je huidige IPv4 adres. Kun je mij een bericht sturen als het weer is veranderd? Dat kan ik het verder (laten) onderzoeken. Een structurele oplossing, een echt vast IP, kan alleen via zakelijk. Maar het constant veranderende IP-adres onderzoek ik wel graag.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Pieter Ebus
Laat je hier nog ff weten hoe het afloopt?
Graag, want ben wel benieuwd.
Gr Han
0 Kudos