1
Vraag
2
Reacties
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes

IPv6 & Ziggo; een vreemd recept met een nare smaak!

Ik post hier om aandacht te krijgen voor de bijzondere manier waarop Ziggo IPv6 aan haar klanten aanbiedt. Of eigenlijk moet ik zeggen .. lijkt aan te bieden.

Op basis van een aantal draadjes hier kom ik tot de volgende situatie:
- Ziggo biedt soms DS-lite, en soms DS full stack aan. En op sommige modems geen IPv6.
- Ziggo biedt ook de oplossing om je eigen router te koppelen aan een Ziggo-router (https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/met-losse-router-instellen/)
- Als je die twee routers ACHTER elkaar wilt laten werken, bijv. om een "echt" DMZ op te tuigen (https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/waar-staan-de-ipv6-instellingen-29430), dan is het zo dat je op eigen router aan de "achterzijde" (lees: de LAN kant) geen eigen bereikbaar netwerk kunt creëren. Je kunt die tweede router dus niet op de gewenste wijze (samen met de ziggo router) laten routeren. Tenminste niet bij IPv6 (en ook niet bij ipv4 maar daar heb je toch al last van NAT).
- Op zich krijg je van Ziggo een IPv6 reeks. Een /56 om precies te zijn. Daarmee kun je in principe 256 subnetten creeëren van elk /64 groot. Maar omdat DHCPv6 prefix delegation niet werkt EN omdat je ook geen handmatige static route entries in de Ziggo router kunt opnemen kom je nooit verder dan het gebruiken van 1* een /64, en dus ook niet aan een echte gecascadeerde router-router constructie. Dit geldt in ieder geval voor de Ubee321b router.
- Ziggo biedt echter wel de mogelijkheid je eigen router in de volle breedte in te zetten. Dan schakelen ze hun eigen Ziggo-router om naar bridge mode. MAAR: dan vervalt onmiddelijk het support voor IPv6! Bah!!!
- Om dat laatste op te vangen kun je wel je eigen IPv6 tunnel bouwen, maar je IPv6 reeks komt dan niet uit de Ziggo-reeks. Dan gaan apps zoals Ziggo Go falikant op hun "bek" omdat ze vinden dat je niet uit een juiste regio komt. Bah!!!

Kortom: linksom werkt je eigen router niet goed, en rechtsom ook niet. Je krijgt als gebruiker de klappen van links of van rechts.

Mijn vragen aan Ziggo ( Mark Ziggo ).
1) Klopt het bovengeschetste scenario?
2) Zo ja, geldt het ALLEEN voor het ubee321b modem?
3) Indien nee op 2: welke router van ziggo biedt wel de gewenste ondersteuning?
4) Zo ja op 2: gaat Ziggo in de toekomst de gebruikers WEL de mogelijkheid geven voor
a) een werkende router-router koppeling met IPv6?
b) het gebruiken van meer dan 1 /64 subnet?
5) Nav 4: WANNEER kunnen we dit dat verwachten?
6) Nav 5: Op welke wijze wordt dit dan geïmplementeerd? Met static routes of met Routing Prefix delegation (of nog anders)?

De komst van IPv6 is ongelooflijk belangrijk. Belgie is bijv. al voor 50% over. Ik verwacht dat Ziggo IPv6 dan ook maximaal voor haar eindgebruikers faciliteert. Op basis van de informatie die ik nu heb is dat echter bij lange na niet zo....... Maar, dat ligt vast aan mijn informatietekort; bovenstaande kan volgens mij gewoon niet waar zijn.

Met vriendelijke groet,
Jbr67
137 Reacties 137
Verwijderd account
Niet van toepassing
In Telecompaper vandaag een artikel dat vooral Ziggo en KPN sterk achterlopen met de uitrol van IPv6 DualStack, hetgeen tegen bepaalde (internationale) afspraken zou zijn, daar de IPv4-adressen op zijn.
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Kiteboarder wrote:
Indien mogelijk zou ik graag dual-stack testen in bridge mode.

In landen om ons heen is IPv6 al veel meer ge-adopteerd. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om IPv6 uit te rollen? Er is neem ik aan voor en na de aankondiging in 2012 getest, dus dan moet je nu ondertussen toch wel IPv6 kunnen leveren?

Zo eens. Grof gezegd: het lijkt of het acces team van Ziggo zwaar onderbemenst is....
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75166Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Kiteboarder Als je aan dergelijke testen mee wilt doen kun je je opgeven voor het klantpanel: Ziggo producttesten: Hoe werkt het?
https://community.ziggo.nl/aankomende-producttesten-214/ziggo-producttesten-hoe-werkt-het-25174

Op deze pagina staat ook vermeld:
Kan ik me hier ook voor aanmelden?
Dat kan zeker! Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er op korte termijn geen nieuwe testers nodig zijn, maar dit kan natuurlijk snel veranderen. Dus wil jij ons in de toekomst helpen? Vul dan de pop-up in.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zie, als consument, nog geen voordelen van IPv6 in een internetwereld waar het overgrote deel van het internet niet eens te bereiken is via IPv6.
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Be rt wrote:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zie, als consument, nog geen voordelen van IPv6 in een internetwereld waar het overgrote deel van het internet niet eens te bereiken is via IPv6.


Be rt
Het mooie is natuurlijk dat je er niets van hoeft te merken als eindgebruiker (facebook/google/ms/apple etc: zowel ipv4 en ipv6). Er zijn ontelbare sites die al beide versies van ip ondersteunen. IPv6 only sites zijn er (uiteraard) niet veel.

HIer wat meer info (https://w3techs.com/technologies/details/ce-ipv6/all/all). 10% is relatief wellicht niet zo veel, maar de groei voorwaarts is natuurlijk niet te stoppen. En daarom moet Ziggo ook meedoen.. FULL-SWING.

Als we wachten op het moment dat de consument het voordeel zit, dan gebeurt er maar bar weinig. Maar voor de lange termijn , ook van diezelfde consument, is inzet van IPv6 een keiharde noodzaak; anders geen groei (meer).....en dan bijv. geen goede mogelijkheden voor massaal IoT

Groet,
Jbr
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75166Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Kiteboarder in oud UPC gebied is Dual Stack Lite al actief in een aantal nieuwe modems.
Voor oud Ziggo zijn er 10 maanden geleden testers gevraagd voor Full Dual Stack voor klanten die een TC7210 hebben op de Ziggo community.

Hoever de stand van zaken is en in welk tijdspad dit verder uitgerold wordt kan en mag niemand antwoord geven, want de testers hebben een geheimhoudingsplicht en hebben verder geen inzicht in de planning van Ziggo.

Maar dat er iets gebeurd is meer dan duidelijk.:relaxed:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat Ziggo/Liberty Global zich drukt maakt over een IPv6 transitie is overduidelijk.

Het beste bewijs is DS-Lite op de ConnectBox, dat al dateert uit het UPC tijdperk van voor de fusie met Ziggo.
Volgens mij zijn er heel wat DS-Lite ConnectBoxes in produktie bij klanten die geen
Port Fowards nodig hebben. Hoeveel, weet ik niet.
Er zijn er natuurlijk ook 'een aantal' teruggezet naar IPv4 voor Port Forwarding.

Ook krijgt Dual Stack aandacht, zij het in mindere mate.
In produktie is firmware voor de ConnectBox (beperkte schaal en alleen Ziggo gebied) & Ubee321b (onder welke condities je zoiets kunt hebben/krijgt, weet ik niet).
Voor de TC 7210 loopt een pilot, zoals Bert al schrijft. Wat daarmee verder gaat gebeuren? Geen idee.

Waar je van mening over kunt verschillen is dit:

  • loopt het snel genoeg?
  • voldoet de firmware voldoende aan de IPv6 standaards resp de wensen van experts die toevallig klant zijn van Ziggo en e.e.a aan de tand voelen?

Mbt 1 is het lastig een voorspelling te doen/een oordeel te vellen. Een overgang naar IPv6 is nog ver weg.
Je hoeft pas klaar te zijn met je transitie-aanpak, als het nodig is.
Mbt 2 kun je vaststellen dat de IPv6 Firmware volgens de standaards thans nog crappy is, maar wellicht nog net ok genoeg voor een gemiddelde klant. Zie bv dit Topic over problemen die er zijn.
Ook hier is er nog wel aardig wat tijd de zaak te gaan verbeteren.

Een optimist zal zeggen: dat komt wel goed.
Een pessimist: schiet nou eens op.

Wat zal de waarheid worden? In het midden?
We zullen zien. Denk dat ik zelf een wereldwijde overgang naar IPv6 niet meer zal meemaken.
Pas dan zal duidelijk worden of Ziggo en andere ISPs hun transitie-arbeid goed genoeg hebben verricht. Een (kleine?) ramp zal dan niet uitgesloten zijn.

Gr Han
efok

Level 17
  • 4013Posts
  • 219Oplossingen
  • 1591Likes
Be rt wrote:
Kiteboarder in oud UPC gebied is Dual Stack Lite al actief in een aantal nieuwe modems.
Voor oud Ziggo zijn er 10 maanden geleden testers gevraagd voor Full Dual Stack voor klanten die een TC7210 hebben op de Ziggo community.

Hoever de stand van zaken is en in welk tijdspad dit verder uitgerold wordt kan en mag niemand antwoord geven, want de testers hebben een geheimhoudingsplicht en hebben verder geen inzicht in de planning van Ziggo.

Maar dat er iets gebeurd is meer dan duidelijk.:relaxed:


“is Dual Stack lite al actief” het woordje “al” is niet op zijn plaats als je al zo’n 20 jaar weet dat de transitie naar IPv6 moet komen. Daarnaast is DS-lite geen fijne keuze voor een transitie voor veel gebruikers.

”10 maanden geleden testen voor TC7210. “ Daar hebben we daarna nooit meer iets van vernomen. Het is niet uitgerold, en de tc7210 wordt niet meer geleverd. “Geheimhoudingsplicht” is ook een beetje raar voor iets wat inmiddels gewoon een standaard zou moeten zijn. Of Ziggo moet geheim willen houden, dat het ze niet lukt.
Kijk naar xs4all of België. Daar kun je stellen dat er iets is gebeurd voor IPv6. Voor Ziggo geldt dat niet, behalve wat gerommel in de marge. Onderstaand plaatje geeft het wel weer. Nog geen 13%, anno 2018. En een test voor mensen met modem in bridge is er nog nooit geweest, terwijl daar geheid de early adopters zitten.

wat N.N. schrijft is de spijkerkop zijn kop:

N.N. wrote:
In Telecompaper vandaag een artikel dat vooral Ziggo en KPN sterk achterlopen met de uitrol van IPv6 DualStack, hetgeen tegen bepaalde (internationale) afspraken zou zijn, daar de IPv4-adressen op zijn.


http://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/Ziggo.png
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
efok ea
DS-Lite is op zich voor een ISP een prima IPv6-Transitiemiddel.
Onder de voorwaarde dat de grote massa van klanten de missende IPv4 goodies bij DS-Lite, niet nodig zullen hebben.
Hoe die behoefte zich in de toekomst gaat ontwikkelen is lastig te overzien.
Er zijn geen cijfers over hoeveel DS-Lite er thans tot tevredenheid bij klanten staat resp
hoeveel terugstappen naar IPv4 zijn gemaakt. Ik vermoed dat DS-Lite thans nog de grote overwinnaar is.

Hoe dan ook: DS-Lite kan een laatste transitie-redmiddel zijn zodra je kunt overzien dat je te weinig IPv4 adressen in portefeuille hebt om bij al je klanten Dual Stack uit te kunnen gaan rollen.

Ik heb me door Mark Ziggo laten wijsmaken, dat Ziggo/Liberty Global nog zat vrije IPv4 Ips bezit om nu en in de toekomst geen tekort te krijgen.
Hoe waar dit is, kan je moeilijk overzien. Het zou moeten zijn gebaseerd op prognoses over de ontwikkeling van het aantal klanten van Liberty Global en hun behoeften over een periode van, pak 'm beet, de komende 20 jaar. Eerder hoeft je transitie-aanpak echt niet klaar te zijn.
Glad ijs, dunkt me.
Hij zei toen ook: DS-Lite als transitiemiddel is geen beleid om te kunnen besparen op IPv4 adressen maar een voormalige hobby van UPC.
Tsja. Wat is de waarheid & hoe zal het zich gaan ontwikklen?

Dat de DS-Lite en Dual Stack implementaties van Liberty Global niet bepaald IPv6-state-of-the-art zijn, is een ander probleem. Maar dat is meer van belang voor experts dan voor de gemiddelde klant.
Zo'n expert kan 'straks' altijd uitwijken naar een goede Router met bewezen goede IPv6 support.
We moeten daarvoor nog wel 'even' wachten totdat Ziggo IPv6 aan gaat bieden voor een eigen kabelModem.

Bottom line: het gaat nog lang duren alvorens een gemddelde klant profijt heeft van IPv6. Dat is voor een ISP uiteraard geen reden zich hier niet goed op te bezinnen en verstandig te handelen. Ik matig me geen oordeel aan over of Liberty Global thans goed bezig is met het oog op de toekomst, omdat ik dat niet kan.


Gr Han
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
hanh en anderen
Dank voor jullie bijdragen. Speculeren wat ziggo wil is interessant, maar volgens mij kun je het meest aan iemands acties zien wat hij / zij echt wil.

Ziggo doet niet veel op IPv6, als je kijkt naar hun acties. En ook de toch simpele vragen die ik al meer dan twee maanden geleden heb gesteld krijg ik maar geen antwoord (inmiddels al een 3e persoon benaderd is ook geen goed signaal).

Even heel grof gezegd: op basis van wat ik tot nu toe zie interesseeert het ze het geen "zak". Kost geld, is geen uniek verkooppunt (-> levert geen geld op) dus zolang mogelijk uitstellen/traineren. Aandeehlhouder gaat voor.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sterk punt. Oh wat zou ik graag aan tafel zitten met bv Network Engineers van Liberty Global.
Dan hoor je het echte verhaal.
Gr Han
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Mark Ziggo wrote:
Snap ik hoor, maar ik heb helaas nog geen antwoord gekregen op je vragen. Ligt inmiddels bij de derde persoon, ik blijf er achteraan mailen!

Mark Ziggo
Heeft het nog wat opgeleverd? Dit is mijn laatste rappel.... als er nu niets komt dat kan ik niet anders concluderen dat het antwoord op mijn vragen negatief is. En dan zie ik me genoodzaakt het antwoord van NN (over telecompaper) te selecteren als beste antwoord.
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Ondanks verwoede sleurpogingen, aandringen en doorvragen is het netto resultaat op deze vragen:....

NIETS.

Na 3 maanden staan alle vragen nog open. Ik sluit het topic, constaterende dat Ziggo niet wil en of niet kan antwoorden op mijn, toch niet zo moeilijke, vragen. Zeer, zeer teleurstellend.
Mocht iemand echt iets met IPv6 willen, dan rest een ding:

OVERSTAPPEN naar een ander provider.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Jbr67
Jammer dat je het zo ziet. Gelijk heb je wel.
Vgs mij kun je alleen bij XS4ALL aan je trekken komen met een FritzBox.
Gr Han
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ik heb wel een antwoord voor je. Dit is een citaat uit Computable van 26 september

Koepelorganisatie Digitale Infrastructuur Nederland (DINL), vertegenwoordiger van de partijen die de faciliteiten voor de digitale economie leveren, is evenwel nog niet overtuigd van het belang van IPv6. Volgens DINL is er op dit moment geen nijpend tekort aan IPv4-adressen en ontbreekt daarom een financiële incentive om over te stappen naar IPv6. Wel pleit men voor verder onderzoek naar de risico’s van de trage adoptie, om te voorkomen dat de sector wordt overvallen door ontwikkelingen waar ze niet snel genoeg meer op kan reageren.


Nu weet je precies wat voor labbekakken die providers zijn.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mijn god, caesar.
Buikpijn.
Nu ja, Ziggo is wel bezig met transitie. Is geen fraaie vertoning.
Misschien is er nog wat tijd over, dit te gaan verbeteren.
4k en Docsis 3.1. Dat wordt belangrijk gevonden.
Allemaal hype en marketing, met een schuin oog naar de concurrent.
Klanten willen het. Waarom?
Gr Han
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Het ongelofelijke gebrek aan inzicht, de bekrompenheid, en de domheid die hier uit spreekt is nog wel het ergste. Typisch moderne managers, ze hebben geen flauw benul van van werkgebied van hun bedrijf. Het enige waar ze naar kijken zijn spreadsheets, daarom heet dit ook spreadsheet management.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Maar dat tekort aan IPv4 adressen horen we al zeker 10 jaar.
Blijkt vooralsnog niet zo te zijn.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
RobertKoopman wrote:
Maar dat tekort aan IPv4 adressen horen we al zeker 10 jaar.
Blijkt vooralsnog niet zo te zijn.

Jazeker wel, en dat argument doet er ook niet toe. Ik zal het uitleggen.

Het Duitse zusje van Ziggo is UnityMedia, die kunnen helemaal geen IPv4 adressen aan hun klanten uitdelen, want die hebben ze niet. Ze hebben maar een klein plukje, en de klanten maken daar gebruik van met Carrier Grade NAT. Geloof me, dat wil je niet. De IPv4 adressen waren wereldwijd een paar jaar geleden al op. Ziggo heeft voldoende op voorraad, dat is mooi. Maar wereldwijd, of zelfs maar binnen Europa of Nederland is dat een heel ander verhaal.

Het doet ook niet ter zake, omdat we over moeten naar IPv6, hoe dan ook! Hoe korter we die transitie periode kunnen houden, hoe beter het is. Al die tijd dat er twee totaal verschillende netwerken in de lucht gehouden moeten worden op het internet (want IPv4 en IPv6 zijn twee totaal verschillende netwerken), komt dat de betrouwbaarheid en snelheid van het internet bepaald niet ten goede.

Het is al decennia bekend dat we naar IPv6 over moeten, IPv6 was standaard al actief bij Windows Vista! Je mag dan van verantwoordelijk ISP's verwachten dat ze met gepaste snelheid IPv6 invoeren. Ziggo had ons voor 2012 al IPv6 beloofd!!!

Wat je hier ziet is het bekende naar elkaar kijken, zij zijn nog niet zo ver, dan hoeven wij ook niet. En zo redeneert iedereen, en gebeurt er dus geen flikker. Het is een schande, de Belgen hebben hun zaakjes veel beter voor elkaar.
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
RobertKoopman wrote:
Maar dat tekort aan IPv4 adressen horen we al zeker 10 jaar.
Blijkt vooralsnog niet zo te zijn.

Pfff... sla de boeken er nog maar eens op na. Dat jij het niet voelt, betekent het niet dat het probleem er niet is.
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
caesar wrote:
Het ongelofelijke gebrek aan inzicht, de bekrompenheid, en de domheid die hier uit spreekt is nog wel het ergste. Typisch moderne managers, ze hebben geen flauw benul van van werkgebied van hun bedrijf. Het enige waar ze naar kijken zijn spreadsheets, daarom heet dit ook spreadsheet management.

Het levert geen DIRECTE bijdrage aan de kwartaalcijfers. Dus, doen ze ze het niet... Is dat begrijpelijk: ja. Is het dom? Ja, oerdom! Het toont aan dat ze de bestuurlijke capaciteiten van een zoetwatermossel hebben.

Dat (sommige) klanten ontevreden zijn is n stuk minder belangrijk. Gelukkig zijn er andere providers
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic