1
Vraag
2
Reacties
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes

IPv6 & Ziggo; een vreemd recept met een nare smaak!

Ik post hier om aandacht te krijgen voor de bijzondere manier waarop Ziggo IPv6 aan haar klanten aanbiedt. Of eigenlijk moet ik zeggen .. lijkt aan te bieden.

Op basis van een aantal draadjes hier kom ik tot de volgende situatie:
- Ziggo biedt soms DS-lite, en soms DS full stack aan. En op sommige modems geen IPv6.
- Ziggo biedt ook de oplossing om je eigen router te koppelen aan een Ziggo-router (https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/met-losse-router-instellen/)
- Als je die twee routers ACHTER elkaar wilt laten werken, bijv. om een "echt" DMZ op te tuigen (https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/waar-staan-de-ipv6-instellingen-29430), dan is het zo dat je op eigen router aan de "achterzijde" (lees: de LAN kant) geen eigen bereikbaar netwerk kunt creëren. Je kunt die tweede router dus niet op de gewenste wijze (samen met de ziggo router) laten routeren. Tenminste niet bij IPv6 (en ook niet bij ipv4 maar daar heb je toch al last van NAT).
- Op zich krijg je van Ziggo een IPv6 reeks. Een /56 om precies te zijn. Daarmee kun je in principe 256 subnetten creeëren van elk /64 groot. Maar omdat DHCPv6 prefix delegation niet werkt EN omdat je ook geen handmatige static route entries in de Ziggo router kunt opnemen kom je nooit verder dan het gebruiken van 1* een /64, en dus ook niet aan een echte gecascadeerde router-router constructie. Dit geldt in ieder geval voor de Ubee321b router.
- Ziggo biedt echter wel de mogelijkheid je eigen router in de volle breedte in te zetten. Dan schakelen ze hun eigen Ziggo-router om naar bridge mode. MAAR: dan vervalt onmiddelijk het support voor IPv6! Bah!!!
- Om dat laatste op te vangen kun je wel je eigen IPv6 tunnel bouwen, maar je IPv6 reeks komt dan niet uit de Ziggo-reeks. Dan gaan apps zoals Ziggo Go falikant op hun "bek" omdat ze vinden dat je niet uit een juiste regio komt. Bah!!!

Kortom: linksom werkt je eigen router niet goed, en rechtsom ook niet. Je krijgt als gebruiker de klappen van links of van rechts.

Mijn vragen aan Ziggo ( Mark Ziggo ).
1) Klopt het bovengeschetste scenario?
2) Zo ja, geldt het ALLEEN voor het ubee321b modem?
3) Indien nee op 2: welke router van ziggo biedt wel de gewenste ondersteuning?
4) Zo ja op 2: gaat Ziggo in de toekomst de gebruikers WEL de mogelijkheid geven voor
a) een werkende router-router koppeling met IPv6?
b) het gebruiken van meer dan 1 /64 subnet?
5) Nav 4: WANNEER kunnen we dit dat verwachten?
6) Nav 5: Op welke wijze wordt dit dan geïmplementeerd? Met static routes of met Routing Prefix delegation (of nog anders)?

De komst van IPv6 is ongelooflijk belangrijk. Belgie is bijv. al voor 50% over. Ik verwacht dat Ziggo IPv6 dan ook maximaal voor haar eindgebruikers faciliteert. Op basis van de informatie die ik nu heb is dat echter bij lange na niet zo....... Maar, dat ligt vast aan mijn informatietekort; bovenstaande kan volgens mij gewoon niet waar zijn.

Met vriendelijke groet,
Jbr67
137 Reacties 137
Jeroenn

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Voor mij werkt ipv6 perfect met ziggo. FUpc gebied en twee delegated subnets (0 en 1 die wan tracken. Onderstaande config is voor pfsense specifiek maar moet afdoende zijn om elke willekeurige router te configureren.

In het ziggo modem alles stateless houden!! Die /64 is voor het modem en heeft niets met PD voor je router te maken.

Tot slot is een soft reboot niet voldoende om het modem uitgegeven prefixes te laten vergeten. Het ding doet het maar voor 1 router. Dit is (of was inmiddels) een beperking in de modem firmware. Dus krijg je wel een pd maar klopt de config in je router niet? Modem even fysiek uit en weer aan zetten.

Let op dat je snapt wat je doet en neem de tijd! Een hoop opmerkingen in dit topic komen duidelijk van mensen die echt nog even iets dieper in de materie moeten duiken. Omdat de helpdesk van ziggo niet over de nodige kennis beschikt ben je echt op jezelf aangewezen. Dat geldt ook voor de beveiliging. Kijk dus uit dat je niet onbedoeld je hele thuisnetwerk open zet voor de rest van het ipv6 internet! Een goede en goed geconfigureerde firewall is essentieel.






Setup als volgt:

—————————
interface igb0 {
send ia-na 0;
send ia-pd 0;
request domain-name-servers;
request domain-name;
script "/root/dhcp6c_wan_script.sh";
};
id-assoc na 0 { };
id-assoc pd 0 {
prefix ::/60 4294967295 4294967295;
prefix-interface -hier if id1- {
sla-id 0;
sla-len 4;
};
prefix-interface -hier if id2- {
sla-id 1;
sla-len 4;
};
};

———— renew script————
#!/bin/sh
# This shell script launches /etc/rc.newwanipv6 with a interface argument.
dmips=${new_domain_name_servers}
dmnames=${new_domain_name}
case $REASON in
REQUEST)
/usr/local/sbin/fcgicli -f /etc/rc.newwanipv6 -d "interface=igb0&dmnames=${dmnames}&dmips=${dmips}"
/usr/bin/logger -t dhcp6c "dhcp6c REQUEST on igb0 - running rc.newwanipv6"
;;
REBIND)
/usr/bin/logger -t dhcp6c "dhcp6c rebind on igb0"
;;
RELEASE)
/usr/bin/logger -t dhcp6c "dhcp6c EXIT or RELEASE on igb0 running rc.newwanipv6"
/usr/local/sbin/fcgicli -f /etc/rc.newwanipv6 -d "interface=igb0&dmnames=${dmnames}&dmips=${dmips}"
;;
RENEW|INFO)
/usr/bin/logger -t dhcp6c "dhcp6c renew, no change - bypassing update on igb0"
esac
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
#LekkerBezig Jeroenn! Ik schaar me helaas onder de mensen die deze materie niet volledig begrijpt, maar ik heb wel de volgende info gekregen van onze ontwikkelaars:

De werking van onze modemrouters is als volgt:

  • In voormalig Ziggo gebied krijgt het modem een /56 blok en kan max 8 /59’s uitdelen aan ieder apparaat dat zelf routeert (dat geldt ook voor de interne eRouter).
  • In voormalig UPC gebied krijgt het modem een /57 blok en kan max 4 /59's uitdelen.
Uit die /59 halen de meeste (alle?) routers een /64 die ze zelf weer gebruiken.
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Jeroenn wrote:
Voor mij werkt ipv6 perfect met ziggo. FUpc gebied en twee delegated subnets (0 en 1 die wan tracken. Onderstaande config is voor pfsense specifiek maar moet afdoende zijn om elke willekeurige router te configureren.

In het ziggo modem alles stateless houden!! Die /64 is voor het modem en heeft niets met PD voor je router te maken.

Voor mij werkt ipv6 perfect met ziggo. FUpc gebied en twee delegated subnets (0 en 1 die wan tracken. Onderstaande config is voor pfsense specifiek maar moet afdoende zijn om elke willekeurige router te configureren.

In het ziggo modem alles stateless houden!! Die /64 is voor het modem en heeft niets met PD voor je router te maken.

Tot slot is een soft reboot niet voldoende om het modem uitgegeven prefixes te laten vergeten. Het ding doet het maar voor 1 router. Dit is (of was inmiddels) een beperking in de modem firmware. Dus krijg je wel een pd maar klopt de config in je router niet? Modem even fysiek uit en weer aan zetten.

Let op dat je snapt wat je doet en neem de tijd! Een hoop opmerkingen in dit topic komen duidelijk van mensen die echt nog even iets dieper in de materie moeten duiken. Omdat de helpdesk van ziggo niet over de nodige kennis beschikt ben je echt op jezelf aangewezen. Dat geldt ook voor de beveiliging. Kijk dus uit dat je niet onbedoeld je hele thuisnetwerk open zet voor de rest van het ipv6 internet! Een goede en goed geconfigureerde firewall is essentieel.


Jeroenn
Top dat het werkt bij jou! En dank voor de info.

Even kijken of ik je goed begrepen heb:

  • Je hebt een ubee321b modem, en die staat in routing mode... (just to be sure)?
  • Je hebt een (full) dual-stack omgeving?
  • Je werkt vanuit je eigen router mbv pd-request .. meerdere zelfs (2 denk ik?)
  • De /64 van jouw "wan" , je lan en nog een guest-lan komen allemaal uit dezelfde /56?
  • routing vanaf het internet naar die /56 werkt (ook naar die 2 /64 achter je eigen router) ?
Ik kan niet helemaal vinden waarom/hoe je pf-sense die PD request doet, maar dat is vast wel uit te puzzelen (hebzelf geen PFsense maar ken het qua functie wel)
Groet,
Jbr67
Jeroenn

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Ik heb een compal modem. Helaas is ipv6 niet beschikbaar in bridged mode. Alhoewel dat in geval van ds-lite natuurlijk alleen maar betekend dat je helemaal geen ipv4 meer krijgt en je zelf de AFTR zou moeten benaderen.

Ik heb helaas geen full dual stack omdat ik klant in Amsterdam ben. Oud upc gebied.

Uiteraard werkt dns niet helemaal (geen reverse records) maar ipv6-test geeft de verbinding een 19/20.

Ik vraag 2 /60 pd’s op en die werken prima. Vervolgens gebruik ik adressen uit 4 /64’s intern uit de opgevraagde prefixes. Volledig routeerbaar.

Het voorbeeld gaat eigenlijk niet om pfsense maar om de wide dhcp6 client. Die is op alle ‘nix platformen beschikbaar. Bovenstaande config is voor die client. Als je dus een consumenten router hebt waar openwrt op kan draaien dan kun je dat ook gebruiken. Ik zou niet van distro switchen.

In pfsense kun je deze instellingen ook niet in de gui doen. Je kunt alleen verwijzen naar een “configuration file override”. De wan interface staat op dhcp6 en overige adapters op ‘track interface’. Je kunt in de dhcp config die tweede interface ook weghalen of er nog een paar bij zetten.

Succes met het opzetten!
Jeroenn

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Je doet overigens niet een apart PD request het is onderdeel van een dhcp request. Als je geen IA doet maar enkel een PD weet ik niet zeker of het werkt. Volgens de rfc is het geen probleem maar de firmware van compal/ ziggo is niet zo goed.Volgens mij is het bij de ubee modems zelfs slechter. Dus ik zou even tcpdumpen wat er exact gebeurt.

Een hele goed uitleg van cisco staat hier. Het helpt enorm om een keer goed door te lezen. Figuur 6 en 7 geeft het proces schematisch weer met en zonder identity association: https://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/ios-nx-os-software/enterprise-ipv6-solution/whitep...
egc

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor al jullie reacties, dat gaf mij de moed om door te gaan.

Ik kan vertellen dat het werkt, althans af en toe.

Er gaat toch iets niet altijd goed in de Ziggo Connectbox, maar de tip van @Jeroenn om de Connectbox helemaal uit te zetten, even te wachten en daarna aan te zetten geeft soms (maar niet altijd) een werkende configuratie van mijn Connectbox en achterliggende DDWRT Router.
Zolang ik de Connectbox met rust laat blijft het wel werken (althans tot nu toe al 24 uur), maar bij opnieuw opstarten van de Connectbox werkt het soms wel en soms niet.

Wil je precies weten wat en hoe lees dan : https://forum.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=1149181#1149181
Suggesties zijn welkom.

Maar @Ziggo wat ik eigenlijk zou willen hebben is mijn modem/router gewoon in bridge modus en dan een IPv4 public adres EN IPv6 /56 verkrijgen.
Aangezien dat nu ook al binnen komt op het modem (in voormalig Ziggo gebied althans), is het voor mij onbegrijpelijk dat Ziggo dat niet wil doen want voor mij is het gewoon onwil (of onkunde?).
Jeroenn

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Maar @Ziggo wat ik eigenlijk zou willen hebben is mijn modem/router gewoon in bridge modus en dan een IPv4 public adres EN IPv6 /56 verkrijgen.


Als Ziggo je modem in bridge mode zou zetten krijg je geen ipv4 meer. Dat is verwarrend voor veel mensen en zal ongetwijfeld de rede zijn dat ze het niet doen. In zekere zin is ds-lite natuurlijk meer future proof dan full dual stack. Op een gegeven moment is ook Ziggo door zijn ipv4 space heen.

Persoonlijk zou ik al tevreden zijn als Ziggo een modem met een goede ipv6 stack zou leveren. Volgens mij is het Compal modem op het moment hetgeen dat het meest in de buurt komt. Maar helaas heeft dat ding nog een lange weg te gaan.

Als één van de network engineers meeleest hier: zouden jullie uitzonderingen kunnen maken en mensen die snappen hoe ipv6 werkt kunnen laten testen met een bridged mode zodat klanten direct op de achterliggende infra kunnen aansluiten? Ik ben niet zo thuis in de Docsis spec maar als klanten t.z.t. eigen apparatuur aan mogen sluiten dan moet dat spul toch ook direct op het achterland inprikken?

Wat je zegt over het rebooten doet mij vermoeden dat je toch nog iets niet goed hebt ingesteld. Wat voor reactie geeft het modem. Post anders een tcpdump met inhoud (-vv)? Het zijn maar een paar pakketjes.

En weet je zeker dat je DUID stabiel is en overeenkomt met de interface die met het modem communiceert?

V.w.b die /56 mag ik vragen wat het uitmaakt of je een /56, /57 of zelfs een /60 krijgt? Je weet dat 1 /64 het volledige ipv4 internet in het kwadraat aan ip space biedt? Op wat voor manier ervaar je beperkingen met de /57 die je nu krijgt?
egc

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie, in bridge modus krijg ik alleen IPv4 en geen IPv6 volgens de helpdesk, Ik heb namelijk nu full dual stack en geen DS lite. (Ik had een oud UBEE modem in bridge modus en had daar alleen een IPv4 extern adres).

Het maakt natuurlijk niet uit of ik /56 /57 of /60 krijg, maar het modem zou hier /56 krijgen en /57 in jouw fUPC gebied. Met /60 ben ik ook tevreden natuurlijk.

Ik zal een en ander nog eens goed nakijken maar mijn WAN interface communiceert steeds wel goed het is de achterliggende router die wel een Prefix gedelegeerd krijgt en met TCP Dump zie ik pakketjes naar de Connectbox gaan maar er komt niks terug.

Het lijkt alsof af en toe de routing in de Connectbox ontbreekt van de prefix die mijn router gedelegeerd krijgt.

Helaas kan ik niet telnetten naar de Connectbox om een en ander te controleren (kan iemand dat wel?)

Ik zal nog een kijken met de -vv optie van TCPDUMP als het niet werkt, ik moet wel toegeven dat ik een dergelijke "deep packet inspection" niet tot mijn dagelijkse bezigheden behoort, maar dan schakel ik jou graag in.

P.S. kun jij niet bij Ziggo gaan werken of betalen ze te weinig 🙂
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Jeroenn
Op een gegeven moment is ook Ziggo door zijn ipv4 space heen.

Hallo Jeroen,
Ik dacht altijd dat DS-Lite het beleidsmatige IPv6 transitiemiddel was om dit probleem te voorkomen.
Met het zijprobleem dat er op dit Forum veel te snel wordt geadviseerd maar over te stappen naar IPv4- ook als daar geen enkele noodzaak voor lijkt te zijn.
IPv4 Port Forwarding nodig? Dan ok, natuurlijk.

Mark Ziggo heeft me op een eerdere vraag hierover laten weten dat IPv4 space niet het probleem is bij Ziggo resp Liberty Global.
Dual Stack heeft z.i. de voorkeur voor de transitie.
DS-Lite op de ConnectBox is naar zijn inzicht meer een 'hobby', overgenomen uit de UPC boedel.

Thans wordt er Dual Stack Firmware uitgerold op de ConnectBox- voormalig Ziggo gebied only & mondjesmaat. Kan iets bewijzen.

Wat is waar? You tell me.

Gr Han

NOOT ik heb experimentele Dual Stack op een Technicolor 7210.
Dat is eigenlijk geheim, hoewel iedereen destijds kon weten dat ik aan deze test meedoe. Deze mededeling moet dus kunnen hier, zolang ik niks laat weten over details. Dat ga ik ook niet doen.
Jeroenn

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Ah egc je zit in ‘origineel’ Ziggo gebied, ja in dat geval zou je in bridge mode gewoon een ipv4 moeten krijgen. Waarom ziggo jou geen full dual stack in bridge mode biedt weet ik dan ook niet. Allicht omdat ze iedereen naar DS lite willen hebben.

Ik heb even een blik op je configuratie geworpen maar ik begrijp niet helemaal hoe dat werkt. Normaal vraag je een prefix aan en refereer je verder aan je relatieve toegewezen prefix. Jij lijkt hardcoded je te delegeren ranges in te regelen. Allicht werkt ddwrt slim maar wat in er ieder geval gebeurt is dat ddwrt op basis van allerlei andere instellingen die je indirect beinvloed een dhcp request doet. En je wil nou juist precies dat request sturen omdat de kabelmodems zo picky zijn. Het kan ook zijn (en dat vermoed ik) dat je een pd doet en die eigenlijk niet gebruikt omdat je je waardes vast zet. Alsof je bij ipv4 een dhcp request doet maar toch gewoon je eigen statische config gebruikt. Ik kan mijn router gewoon herstarten zonder dan ik het modem moet herstarten. Maar dat was een jaar geleden anders.

hanh Natuurlijk is het beleid. De gemiddelde gebruiker wil ‘gewoon’ internet en Ziggo lijkt de kleine groep gebruikers die daar wat meer willen gewoon te negeren.
Ik heb gedurende drie maanden regelmatig met de helpdesk moeten bellen om mijn aansluiting van bridged naar routed met ipv6 te krijgen. Eerst omdat verschillende medewerkers mij juist op ipv4 over aan het zetten waren omdat ze dat ‘altijd zo doen’ en later omdat een bijdehantere medewerker wilde weten wat ik er mee moest.

Persoonlijk boeit ipv4 mij niet zo, ik heb er zelf een prima oplossing voor. Als ik een snelle ipv6 verbinding heb die goed werkt ben ik gelukkig. Liefst met enkel een ‘dom’ modem die enkel bridged.
hmobron

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jbr67 wrote:
Ik post hier om aandacht te krijgen voor de bijzondere manier waarop Ziggo IPv6 aan haar klanten aanbiedt. Of eigenlijk moet ik zeggen .. lijkt aan te bieden.

Op basis van een aantal draadjes hier kom ik tot de volgende situatie:
- Ziggo biedt soms DS-lite, en soms DS full stack aan. En op sommige modems geen IPv6.
- Ziggo biedt ook de oplossing om je eigen router te koppelen aan een Ziggo-router (https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/met-losse-router-instellen/)
- Als je die twee routers ACHTER elkaar wilt laten werken, bijv. om een "echt" DMZ op te tuigen (https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/waar-staan-de-ipv6-instellingen-29430), dan is het zo dat je op eigen router aan de "achterzijde" (lees: de LAN kant) geen eigen bereikbaar netwerk kunt creëren. Je kunt die tweede router dus niet op de gewenste wijze (samen met de ziggo router) laten routeren. Tenminste niet bij IPv6 (en ook niet bij ipv4 maar daar heb je toch al last van NAT).
- Op zich krijg je van Ziggo een IPv6 reeks. Een /56 om precies te zijn. Daarmee kun je in principe 256 subnetten creeëren van elk /64 groot. Maar omdat DHCPv6 prefix delegation niet werkt EN omdat je ook geen handmatige static route entries in de Ziggo router kunt opnemen kom je nooit verder dan het gebruiken van 1* een /64, en dus ook niet aan een echte gecascadeerde router-router constructie. Dit geldt in ieder geval voor de Ubee321b router.
- Ziggo biedt echter wel de mogelijkheid je eigen router in de volle breedte in te zetten. Dan schakelen ze hun eigen Ziggo-router om naar bridge mode. MAAR: dan vervalt onmiddelijk het support voor IPv6! Bah!!!
- Om dat laatste op te vangen kun je wel je eigen IPv6 tunnel bouwen, maar je IPv6 reeks komt dan niet uit de Ziggo-reeks. Dan gaan apps zoals Ziggo Go falikant op hun "bek" omdat ze vinden dat je niet uit een juiste regio komt. Bah!!!

Kortom: linksom werkt je eigen router niet goed, en rechtsom ook niet. Je krijgt als gebruiker de klappen van links of van rechts.

Mijn vragen aan Ziggo ( Mark Ziggo ).
1) Klopt het bovengeschetste scenario?
2) Zo ja, geldt het ALLEEN voor het ubee321b modem?
3) Indien nee op 2: welke router van ziggo biedt wel de gewenste ondersteuning?
4) Zo ja op 2: gaat Ziggo in de toekomst de gebruikers WEL de mogelijkheid geven voor
a) een werkende router-router koppeling met IPv6?
b) het gebruiken van meer dan 1 /64 subnet?
5) Nav 4: WANNEER kunnen we dit dat verwachten?
6) Nav 5: Op welke wijze wordt dit dan geïmplementeerd? Met static routes of met Routing Prefix delegation (of nog anders)?

De komst van IPv6 is ongelooflijk belangrijk. Belgie is bijv. al voor 50% over. Ik verwacht dat Ziggo IPv6 dan ook maximaal voor haar eindgebruikers faciliteert. Op basis van de informatie die ik nu heb is dat echter bij lange na niet zo....... Maar, dat ligt vast aan mijn informatietekort; bovenstaande kan volgens mij gewoon niet waar zijn.

Met vriendelijke groet,
Jbr67


Het niet reageren heeft alles te maken met het feit dat hun geen ruk scheelt. Zij hebben het alleenrecht in deze regio op snel internet en kunnen wij hier alleen hopen op glasvezel of openstellen van hun eigen netwerk.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Nou, glasvezel maakt niet het verschil hoor 😉
Ik heb glasvezel via T-Mobile en IPv6 kennen ze daar ook niet.
Gekke Henkie Pe

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ga kappen met ziggo en overstappen. Ik ben er echt helemaal klaar mee met hun modem swap. Ik krijg verschillende verhalen te horen van div medewerkers van Ziggo. Mijn wensdatum voor het omzetten naar IPv6 was eindelijk vastgesteld maar toen. Ik beschreef aan een medewerker dat ik met het nieuwe modem nog steeds geen IPv6 heb maar dat zouden ze de volgende dag wel even fixen. De volgende dag weer niks en toen kreeg ik een andere medewerker aan de lijn. Deze vertelde mij dat hij het vreemd vind dat mijn modem op IPv4 staat en niet op IPv6. Volgens deze medewerker kun je niet van IPv4 naar IPv6 qua modem-instellingen. Het verhaal ging dus helemaal niet op dat Ziggo dat wel even op afstand zou fixen. Er moest dus een modem-swap plaatsvinden. Ik kreeg dus wederom een nieuw modem toegezonden en deze zou dan wel op IPv6 moeten staan. Het modem komt binnen op 4 feb 2019 en met smart sluit ik 'm aan. En wat zie ik tot mijn verbazing... u voelt 'm al aankomen... wederom IPv4 en geen IPv6. Wat nu Ziggo...? Een 20 jaar oud protocol nog steeds niet fatsoenlijk kunnen ondersteunen. Het is letterlijk een toggle op je dhcp/pxe server zou je denken. Het ziet er naaruit dat ik net als de rest het nakijken krijg. Ik ga Ziggo opzeggen... alleen al de manier dat ik zoveel div verhalen te horen krijg via hun helpdesk. Totaal geen ondersteuning voor IPv6. Ik ben klaar met die gasten en een behoorlijke groep collega's met mij...!!!
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi Gekke Henkie Penkie, welkom op onze Community. Ik vrees dat er nog collega's zijn die niet volledig op de hoogte zijn van alle mogelijkheden qua IPv6 en het switchen van de profielen.

Je hebt een Connectbox, deze staan in principe altijd op een IPv6 profiel (DS-Lite of Full-DS, afhankelijk van regio en ingangsdatum abonnement) tenzij:

  • een IPv4 voorkeursregel is toegevoegd aan het abonnement
  • het modem in bridge staat

Bij jouw abonnement staat nog steeds de IPv4 voorkeursregel, dus staat het modem nog altijd op IPv4.
De order om deze regel te verwijderen werd eerst met een maand opzegtermijn ingevoerd (want dat vind ons systeem een handige standaard termijn...), wat natuurlijk niet nodig is. Een collega heeft die datum gewijzigd naar 1 februari, maar die datum is al gepasseerd en de order staat nog steeds te 'wachten op wensdatum'. Daar is iets misgelopen.

Ik heb nu een nieuwe order voor je ingevoerd om de IPv4 voorkeursregel te verwijderen, deze wordt vandaag verwerkt. Daarna verwacht ik dat je modem vanzelf zal resetten, mocht dat niet gebeuren binnen 24u zou je zelf de stekker nog een keer uit het stopcontact kunnen halen om hem handmatig te resetten.

Mocht je toch besluiten om je abonnement op te zeggen kan dat natuurlijk nog steeds.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Wat IPV6 betreft.

Laat ze bij de ISPérs maar eens zorgen dat iedereen een werkelijk goed IPv6 gaat krijgen met prefix enz opdat IOT ook eens van de grond gaat komen en zonder al teveel gedoe en extra support kan werken

https://webwereld.nl/netwerken/109062-is-iot-de-drijfveer-achter-ipv6-adoptie
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zpiep
Grappig verhaal. Wel discutabel. ARP 'who has Ip ........' broadcasts zijn nodig als er een pakketje moet worden verstuurd naar het MAC Address van een host, waarvan (MAC, IP) uit de ARP cache is gevallen. Dat is zonodig op te lossen met een static ARP Table.
IOT stuff voor de consument, heeft trouwens vaak geen support voor IPv6.
Han
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
hanh wrote:
Zpiep





Grappig verhaal.
IOT stuff voor de consument, heeft trouwens vaak geen support voor IPv6.
Han


Juist omdat e.a. met IPv6 nog niet zo in orde is.

En Nederland ook nog eens achter loopt enz
https://computerworld.nl/netwerken/106830-hoe-staat-het-inmiddels-met-ipv6

Maar er is dus hoop, het moet toch een keer en dan is gedoe wegens .... van je ISP met een ds-lite die niet zo best werkt of e.a. op router/modems niet waar je op zit te wachten.

Als men juist die basis eens een keer op orde brengt zijn er veel minder support aanvragen nodig op den duur, en bespaard men ergernis en geld.


Bij ons lokaal was/ben ik ook gestopt met experimenteren, daar e.a. "nog" niet 100% is, en ga zodra er glasvezel bijkomt weer eens oppakken. Met meerdere aansluitingen ISp's kunnen we wel naar extern toe IPV6 werken en benaderen, intern netwerk deels daar er zaken nog niet alle supported zijn vanaf 1 ISP en router, voip centrale enz.

Wat opvalt is dat de sites / servers die extern IPv6 draaien , dit natuurlijk als voorkeur ingesteld hebben en zo/daarmee "de route ook kunnen sturen", geeft soms onverwachte situaties. ) waar ook hier sommige Ziggo klanten denk ik meezitten bij verschillen in langzaam, wel of niet werken enz)

Wij houden daar zakelijk altijd internet verbinding over 2 verschillende ISP's en 2 verschillende media. ( alleen bij grotere stroom uitvallen geheel "dorp" enz hebben we geen verbinding meer) met een UPS hier lokaal hebben we bij gewone wijk stroomuitval wel telefoon en inet , maar zijn ook de routers /modems enz tegen spanningspieken en dalen beschermd)

Echter extern de webservers en mail die we hebben draaien alle vol IPV6 ofcourse.

En dat is juist zo gek aan Ziggo, half met IPv6 bezig zijn maar bijv hun mailservers en co gewoon alleen op IPv4 laten draaien, laat of vermoeden dat men "lui en traag " is aan echte en goede vernieuwing mee te doen.
Of men heeft zelf weinig vertrouwen in hun technische capaciteit om e.a. wel goed te laten werken met IPv6 , hmm laten we hier maar niet vanuit gaan. :wink:


Delen uit mijn tekst zijn offtopic, wat ipv6 betreft voor lezers die een betrouwbare verbinding willen hebben die op de toekomst voorbereid is en ook kleinzakelijk afhankelijk zijn van deze de info: 2 ISP's, 2 verschillende media, UPS voor spannings uitval, en wel 100% IPv6 zijn dan weer aandachtspunten.


OJA veel waarschijnlijk meeste IOT consumenten niveau is overigens onveilig, en met IPv6 niet juist afgeschermd aan de "huisdeur" mogelijk een hoger risico
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
hanh wrote:
Zpiep
Grappig verhaal. Wel discutabel. ARP 'who has Ip ........' broadcasts zijn nodig als er een pakketje moet worden verstuurd naar het MAC Address van een host, waarvan (MAC, IP) uit de ARP cache is gevallen. Dat is zonodig op te lossen met een static ARP Table.
IOT stuff voor de consument, heeft trouwens vaak geen support voor IPv6.
Han


Met IPv6 is ARP helemaal niet meer nodig / vervangen door ND protocol.
Jbr67
Topicstarter
Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Zpiep wrote:
Wat IPV6 betreft.

Laat ze bij de ISPérs maar eens zorgen dat iedereen een werkelijk goed IPv6 gaat krijgen met prefix enz opdat IOT ook eens van de grond gaat komen en zonder al teveel gedoe en extra support kan werken

https://webwereld.nl/netwerken/109062-is-iot-de-drijfveer-achter-ipv6-adoptie

Ja, voor massive IoT zit je "gewoon" vast aan IPv6!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Jbr67 Is mij bekend. Reageerde op het artikel dat Zpiep aanhaalde. Dat ging over nadelen van IPv4 ARP icm IOT achtige zaken (op grotere schaal) & maakte daar een kanttekening bij.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic