Ik heb dit hele draadje doorgelezen, en het geeft een goede weergave van de droevige situatie omtrent Ziggo en IPv6.
In 2012 zouden we volgens Gradus Vos (de persvoorlichter van Ziggo) allemaal IPv6 krijgen, Nu, zes jaar later, is het nog steeds huilen.
Nu zou je kunnen denken dat dit komt omdat IPv6 nog zo nieuw is, en dat het dus logisch is dat er veel aanloop problemen zijn. Maar dat is niet zo. Kijk naar XS4ALL, die levert al jaren een perfecte dual stack oplossing. Waarom? Heel simpel, dat is een bedrijf dat goede techniek hoog in het vaandel heeft. Zij gebruiken dus al jaren Fritz!box routers, want dat zijn zo ongeveer de beste routers die je kunt krijgen. Die hadden al een IPv6 stack toen Ziggo nog nooit van IPv6 gehoord had. Unity Media, het Duitse zusje van Ziggo, heeft geen IPv4 adressen om uit te delen aan de klanten, zij werken volledig op basis van DS-Lite. Drie keer raden welke routers zij daarvoor gebruikten, jawel de Fritz!box. Nu is de standaard router die vermaledijde Connect Box, maar je kunt nog steeds een Fritz!box krijgen. Afgezien daarvan, in Duitsland mag je zelf een router aan de coax kabel hangen.
Dat die Connect Box maar één IPv6 subnet wil uitdelen, is typerend voor Liberty Global / Ziggo routers. Alle Ziggo routers die in de loop van de tijd geleverd zijn, hadden vrij ernstige bugs in de firmware, die nooit opgelost werden. De Connect Box is ontwikkeld voor Liberty Global, en met zo'n knol van een bug er in kun je nagaan hoe goed de test procedure geweest is. Er bestaat een test instituut die dit soort routers test op hun IPv6 functionaliteit, zou de Connect Box daar geweest zijn???
Waarom gebeurd dit allemaal? Ook heel simpel, het draait bij Liberty Global om geld, en niets anders. De CEO krijgt $100 miljoen jaarsalaris, dat zegt al voldoende. Als bij Liberty Global / Ziggo het leveren van technisch hoogwaardige oplossingen op de voorgrond zou staan (zoals bij XS4ALL), dan hadden we al jaren een fatsoenlijk IPv6 koppeling. Maar door blijven prutsen met rommelroutertjes in de hoop dat het ooit nog wat wordt, kost minder dan goede routers leveren.
En dan zegt Ziggo ook nog tegen de ACM dat het toestaan van eigen routers op de coax de kwaliteit van het netwerk in gevaar zou brengen. Je moet maar durven. Daarbij komt nog dat Ziggo gerechtigd is om een type 'eigen' router uit te schakelen als mocht blijken dat dit type problemen veroorzaakt (iedere individuele router moet door Ziggo geactiveerd worden). Ze moeten dan wel direct de ACM inlichten.
Strikt genomen behoort Ziggo als sinds 2007 (!!) het gebruik van eigen router toe te staan. Werken eigen routers ook? Ja, iemand sloot eens een Fritz!box aan op de coax, en verzocht de helpdesk de router te activeren. Nadat de helpdesk het MAC adres had ingevoerd, kreeg die gebruiker keurig de Duitse firmware in zijn Fritz!box. Jammer genoeg ontdekte Ziggo dit grapje, en werd de router weer gedeactiveerd.
In Nederland heeft nu zo'n 14% van de internet aansluitingen IPv6. Dat is al jaren zo. Engeland zat een aantal jaren geleden op 0,1% of zoiets, nu heeft daar 21,5% IPv6. India en Griekenland zitten al boven de 35%. Ziggo is verreweg de grootste internet aanbieder, dus we kunnen deze blamage toeschrijven aan Ziggo.
Voordat ik dit draadje las, had ik dit al ingevuld op het contact formulier:
Ziggo levert al jaren lang goedkope prutsroutertjes aan zijn klanten. Aan de coaxkant zal alles wel goed zijn (want anders heeft Ziggo daar zelf last van), aan de klantkant is het meestal huilen. Weinig functionaliteit, en wrakke IP stacks met de nodige bugs, die niet hersteld worden.
Maar je mag van Ziggo de router in bridge mode laten zetten, en je eigen router er achter zetten. Is dat nou niet mooi. Maar ook die oplossing heeft Ziggo deskundig weten te verprutsen. Je moet dan namelijk kiezen, of je krijgt IPv4 en geen IPv6, of IPv6 en geen IPv4. Hoe verzin je het.
Een eigen kabel router direct aansluiten op de kabel, dat wil Ziggo beslist niet. Ziggo’s eigen routers zijn geweldig goed (sic!), zo schrijft Ziggo aan de ACM, en ‘vreemde’ routers zouden allerlei vreselijke gevolgen op het coax netwerk kunnen veroorzaken. Wie het gelooft wordt zalig.
Ziggo zou natuurlijk ook het voorbeeld van XS4ALL kunnen volgen. Die ISP levert al sinds jaren een dual IP stack op een hoogwaardige router. Overigens, een router van hetzelfde merk dat Ziggo’s Duitse zusje (Unity Media) ook levert, dus daar kan het wel.
Mijn vraag is dus wanneer Ziggo ons eindelijk de keuze geeft uit in ieder geval één van de volgende mogelijkheden:
1. Een hoogwaardige Ziggo router, van het type dat Unity Media die ook uit kan zetten. (Ik hoop tenminste dat de Duitse klanten nog steeds zo’n router kunnen krijgen, en er ondertussen niet toe veroordeeld zijn om ook met Liberty Global Connect Box prutsrouters genoegen te moeten nemen.)
2. Een modem waar je wel IPv4 en IPv6 mee kunt krijgen op je eigen router. En ik bedoel dan niet een router-achter-router knutsel oplossing.
3. De mogelijkheid om alle Ziggo rommel in de container te mogen mieteren, en een hoogwaardige eigen router aan te mogen sluiten op de coax.
Ik ben benieuwd naar het antwoord.