Marcel de Groot

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

IPv6 Uitzetten

Beste,

 

we hebben hier heel veel last van wegvallend internet. Zijn overgestapt naar Ziggo zakelijk, nieuw modem door een monteur geïnstalleerd, echter het probleem blijft met periodes terugkomen. We hebben een ict-er laten kijken of er ip conflicten zijn. Dat leek niet het geval. Wat wel opviel was dat er gigantisch veel ip adressen uitgegeven waren. Hij logde in en zag dat zijn ip adres de laatste van een reeks was. Wat me nu is opgevallen is dat er problemen ontstaan als er gasten zijn die inloggen op het netwerk. Advies van de ict-er is om ipv6 uit te zetten. Daarnaast zou ik dan alle apparatuur dat is verbonden met het netwerk moeten loskoppen en opnieuw moeten aanmelden. Er zijn echter ook veel apparaten die zijn verbonden, maar niet aanwezig (gasten). Zouden jullie op afstand alle gekoppelde apparaten kunnen loskoppelen? Dan kunnen we met een schone lei beginnen...

 

Met vriendelijke groet,

Marcel de Groot

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is consumentendeel van Ziggo, Ziggo moderators kunnen niet in alle systemen van Ziggo zakelijk.

 

Problemen kunnen het best door Ziggo zakelijk opgelost worden.

Lukt het daar niet, laat het hier weten.

Ziggo moderators kunnen wel de juiste personen bereiken.

Marcel de Groot
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi Bert,

 

Ik heb gebeld met Ziggo zakelijk en zij hebben mij geadviseerd om dit op het forum te plaatsen. Dit zou de makkelijkste en snelste manier zijn.....

 

Groeten,

Marcel

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik vraag me af of het komt door IPv6, die uitval.

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ter info voor anderen: 2e topic over hetzelfde onderwerp: Ontevreden! - Ziggo Community

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Marcel de Groot en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat de apparaten in het thuisnetwerk problemen hebben met de IPV6 adressen die uitgedeeld worden! Het is goed dat je met deze vraag een topic bent gestart op dit forum. Het is alleen wel handig 1 topic aan te maken i.p.v. 2 over hetzelfde onderwerp. Zo  houden wij het voor iedereen overzichtelijk. Ik stel daarom ook voor dat we het contact via dit topic laten lopen. Daarnaast kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen om het probleem met de verbinding voor je op te lossen. Zie je kans om je postcode en huisnummer toe te voegen aan je profielgegevens? Dan kan ik jouw klantgegevens erbij pakken en de modemverbinding op afstand uitlezen. 

Marcel de Groot
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi Paul,

 

dank voor je reactie. Gegevens zijn in het profiel toegevoegd.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Marcel de Groot Hartelijk dank voor het toevoegen van de contactgegevens aan je Communityprofiel. Ik heb direct even een blik geworpen op het modem en zo te zien heeft jouw modem een IPV6 Full DS profiel. Je modem heeft dus zowel een IPV4 als IPV6 adres. Dit zou normaliter geen problemen op mogen leveren op het thuisnetwerk of met verbindingen (via VPN/Proxyserver) naar buiten toe mits het thuisnetwerk hier goed op ingericht en geconfigureerd is. Is hier door de ICTer ook al naar gekeken? 

Marcel de Groot
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De ict-er heeft gekeken of er ip conflicten waren. Die waren in eerste instantie niet te zien. Wat hem wel opviel was dat het ip adres dat hij had toegewezen gekregen had een laatste in rij was. Verder zag hij dat er heel veel ip adressen waren uitgegeven. Om te onderzoek of dit een oplossing was, adviseerde hij om ipv6 uit te laten zetten. En dan alle apparatuur verwijderen van het netwerk. Vervolgens de apparaten weer opnieuw verbinden met het netwerk om een nieuw ip adres toegewezen te krijgen. 

Wat mogelijk ook nog voor een conflict zou kunnen zorgen zijn de hoeveelheid TP-link die er zijn aangesloten. Momenteel zijn dit er 5. (Dit zou volgens Ziggo geen probleem moeten zijn). 2 Er van wil ik gaan verminderen door een netwerk per kabel aan te leggen en dit rechtstreeks met het modem verbinden. Echter, voor nu is dat er nog niet. De ict-er heeft verder niets gevonden wat een verklaring kom geven voor het vaak wegvallen van de wifi. Ziggo zegt dat het iig niet aan het netwerk buiten ligt. (ik heb hier toch mijn twijfels bij)

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Marcel de Groot Hoe staan de Deco's ingesteld?

Als Access points of in router mode?

 

"Verder zag hij dat er heel veel ip adressen waren uitgegeven."

Zijn die IP adressen uitgegeven door de Deco's of het modem?

Zijn dat IPv4 adressen of IPv6 adressen?

 

"Wat me nu is opgevallen is dat er problemen ontstaan als er gasten zijn die inloggen op het netwerk."

Wat voor problemen worden er ervaren?

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Als je heel veel IPv6 adressen ziet, dan is dat een gevolgd van de Windows IPv6 privacy setting.

 

Dat is een leuk grapje dat de identiteit van je PC zoveel mogelijk moet verhullen, door de hele tijd nieuwe IPv6 adressen te genereren. Een prachtig idee, maar Microsoft vergat dat SOHO router die wij gebruiken niet ingericht zijn op duizenden adressen in de routing tabellen.

 

Dit is de oplossing (op iedere PC) :

 

netsh interface ipv6 set privacy state=disabled store=active
netsh interface ipv6 set privacy state=disabled store=persistent
Marcel de Groot
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi Bert,

 

ik heb geen flauw idee. Ik ben geen ict-er. Wat de problemen zijn is dat het internet met periodes wegvalt. Na een paar minuten komt het dan weer terug om een paar minuten later weer uit te vallen.

Jos P

Level 6
  • 81Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes

@Marcel de Grootje geeft aan dat er 5 tp-link apparaten zijn aangesloten. Zijn deze allemaal draadloos aangesloten of zijn deze via een kabel op je modem aangesloten?

Het kan al schelen als deze met een netwerkkabel verbonden zijn aan het modem.

 

PS iemand die zich ICT-er noemt en dit probleem aan IPv6 koppelt mag terug naar school aangezien hij dan niet weet waar hij over praat. dit is een gevalletje klok en klepel

Marcel de Groot
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Er is er 1 aangesloten met kabel, de rest zonder. 

 

De ict-er heeft niet gezegd dat het aan ipv6 lag. Hij gaf aan dat het beste nu was om alles los te koppelen van het modem. IPv6 nu uit te laten zetten omdat het voor ons niet nodig is en om eea zo helder mogelijk te hebben het uit te zetten. De man regelt alle ict voor ons gezinshuis, heeft een ict bedrijf met een aantal grote klanten en weet waar hij het over heeft.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Marcel de Groot 

Je verteld ons nog steeds niet of er nu heel veel IPv4 adressen of heel veel IPv6 adressen worden aangemaakt, hoe kunnen we nu fout zoeken als we dat niet weten.

 

Ik heb je aangegeven dat die Windows privacy settings enorm veel IPv6 adressen kunnen genereren. Daar kan een router zich helemaal in verslikken, waardoor hij onder water opnieuw opstart. Dan valt je internet dus weg. Dat is mij jaren geleden al overkomen, en toen heb ik zelf de oorzaak gevonden.

 

Ik gebruikte al IPv6 met tunnel protocollen toen Ziggo nog nooit van IPv6 gehoord had. Wanneer was dat? Zo'n 15 jaar geleden, Windows Vista had namelijk IPv6 al standaard aan staan.

Marcel de Groot
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste Caesar.

 

Ik heb idd nog steeds niet gezegd of het ipv4 of ipv6 adressen zijn. Ik heb wel al meerdere malen aangegeven dat ik GEEN ict-er ben. Ik krijg een advies van een ict-er. Dat advies is om ipv6 uit te zetten en alles los te koppelen. Ik kan niets met de adviezen omdat ik er helemaal niets van begrijp. Het enige wat ik wil is waar ik elke maand keurig voor betaal, namelijk fatsoenlijk werkend internet. Ik betaal nu een ict-er omdat Ziggo het niet opgelost krijgt. Leveren tot aan de deur. Dan zoek je het maar zelf uit.

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

Alleen ipv 4 word niet meer gegeven of zelden nog. Idd je deco op acces point zetten. Snel roaming aan. Deco's die niet bedraad zijn geven als het tegen zit maar 50 down. Beste is ze met kabel aan te sluiten. Modem kan je ook resetten aan de achter kant als goed is gooit hij ook alle apparaten er uit. Misschien idee om gast netwerk open te zetten voor bezoek.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Marcel de Groot 

Beste Marcel,

 

Ziggo is absoluut niet verantwoordelijk voor het functioneren van jouw netwerk thuis. Door al dat opgeblazen getetter over hun geweldige WiFi krijg je misschien de indruk van wel, maar het is echt niet zo. Hoogstens zijn ze verantwoordelijk voor het technisch goed functioneren van hun WiFi apparatuur, en dat houdt in dat die dingen niet defect zijn, en voorzien van de juiste firmware.

 

Een fatsoenlijk werkend internet houdt in dat jouw router goed functioneert, en dat kun je constateren door er één PC aan te hangen, en te kijken of alles goed werkt, althans dat is het basis principe.

 

Jij bent verantwoordelijk voor je thuis netwerk, en als daar dan vele apparaten in zitten, en het werkt niet goed, dan moet jij in principe weten hoe je dat moet oplossen. Dat is net zo als een hele dure camera kopen met heel veel knopjes er op, en er geen fatsoenlijk foto mee kunnen maken omdat je niet weet wat je met al die knopjes moet doen. Dat is niet de fout van de fabrikant of de winkelier.

 

We kunnen alleen proberen om je verder te helpen als die ict'er van jou kort en krachtig op papier zet wat hij gezien heeft, en wat hij denkt dat de oorzaak is. Laat hem daarbij ook motiveren waarom IPv6 uit moet. Het zou mij niet verbazen dat hij overal IPv6 uit heeft staan, omdat hij denkt dat het niet nodig is.

 

Zo'n conservatieve houding is vrij normaal. Je ziet ook heel vaak dat verouderde Windows versies gebruikt worden, en verouderde applicaties, want het werkt immers. Dat klopt, totdat ze om welke reden dan ook, wel moeten updaten, en dan zijn de rapen gaar. Het Windows XP drama van enige jaren gelden is daar een prachtig voorbeeld van.

Uitgelicht topic