1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
wteun

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

IPv6 Uitschakelen

Beste,

De VPN die ik voor mijn werk gebruik functioneert niet meer sinds IPv6 is ingeschakeld. Graag zou ik IPv6 willen uitschakelen en IPv4 forceren. Kan iemand mij daarbij helpen?

Dank alvast.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Het probleem lijkt verholpen te zijn en ik kan weer verbinden met de VPN. Op mij macbook WiFi instellingen heb ik IPv6 uitgeschakeld en bij de VPN instellingen IPv6 op Manually gezet. Dit lijkt te werken tot dusver. Dank voor alle reacties!

Bekijk in context

21 Reacties 21
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78284Posts
  • 5293Oplossingen
  • 23331Likes

Wat zijn de 1e 6 cijfers van je IPv4 adres? What Is My IP? Quickly See My IP Address

Daaraan is te zien wat voor verbindingen je hebt en wat er mogelijk is.

wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

2001:1c

wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Kan je daar iets mee? 😀

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78284Posts
  • 5293Oplossingen
  • 23331Likes

Nee, het gaat echt om de eerst 6 cijfers van het IPv4 adres. What Is My IP? Quickly See My IP Address

wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Deze? 94.211.3

Karel.

Level 16
  • 2240Posts
  • 283Oplossingen
  • 1565Likes

Op onderstaande pagina wordt uitgelegd hoe je eventueel ipv6 uit kan zetten op je computer zelf. 

https://proprivacy.com/vpn/guides/disable-ipv6

wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Helaas werkt deze oplossing (op mijn werklaptop: macbook pro) niet. Toch bedankt!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78284Posts
  • 5293Oplossingen
  • 23331Likes

@wteun  schreef:

Deze? 94.211.3

Dat is een uniek IPv4 adres en kun je gebruiken voor een VPN.

Voor het einde van het jaar heeft iedereen bij Ziggo een IPv6 adres en een uniek IPv4 adres tot het moment dat IPv4 helemaal uitgeschakeld wordt, maar dat kan nog een jaar of 5-10 duren.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78284Posts
  • 5293Oplossingen
  • 23331Likes
wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Volgens https://test-ipv6.com/ is mijn ipv6 uitgeschakeld maar ik zal nog even jouw link bekijken. Bij veel andere posts op het forum zag ik dat moderators ipv6 konden uitschakelen op de klant zijn modem/router. Dat zou denk ik de makkelijkste oplossing zijn. 🙂

wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Helaas werken deze methodes niet. Er zal een moderator IPv6 in mijn router moeten uitschakelen zoals ik bij andere posts heb gelezen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78284Posts
  • 5293Oplossingen
  • 23331Likes

Er komt een Ziggo moderator langs, maar ik ben bang dat IPv6 niet meer uitgeschakeld kan worden.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 345Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @wteun Welkom op de Ziggo Community.

Wat lastig dat de VPN niet meer werkt sinds je ook IPv6 hebt. 

Waar @Bert al bang voor was, klopt. IPv6 kan niet meer uitgeschakeld worden. 
Je hebt een Full Dual stack. Het opzetten van een VPN via IPv4 zou dan ook geen probleem mogen zijn en zou hetzelfde moeten werken als voor die tijd.

wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dan heb ik geen idee hoe ik mijn werk VPN aan de praat kan krijgen.. Ik heb:

- IPv6 op mijn laptop aan/uit geschakeld geprobeerd.

- Met en zonder WiFi extenders geprobeerd.

Ik moet nu steeds op mijn mobiele abonnement een wifi hotspot aanzetten, daarmee met mijn laptop verbinden, zodat ik met de VPN kan verbinden. Dit kost natuurlijk onnodig data wat ik graag op een andere manier zou gebruiken.

Zijn er nog andere oplossingen? 🙂

Karel.

Level 16
  • 2240Posts
  • 283Oplossingen
  • 1565Likes

Via een mobiele hotspot krijg je hoogstwaarschijnlijk ook een IPv4 en IPv6 adres (KPN).

Test maar eens op http://www.watzijnmijnips.nl/ als je een verbinding heb via de mobiele hotspot. Als IPv6 de oorzaak is dan zal je verwachten dat het via een mobiele hotspot ook niet lukt.

Uiteraard kan de Connectbox/SmartWifi modem een rol spelen. Een mogelijke oplossing is om je firewall settings aan te passen. Login op je Connectbox en ga naar “Geavanceerde instellingen -> Beveiliging -> Firewall”. Op de pagina Firewall-instellingen laat alleen de groene vinkjes bij “Firewall beveiliging” staan zowel bij de IPv4-firewall als de IPv6-firewall, verwijder alle andere vinkjes en daarna “Instellingen opslaan”.

Als je met Wifi verbinding maakt, doe het dan op het normale Wifi. Op de Gast Wifi en/of Ziggo hotspot kunnen misschien beperkingen van toepassing zijn.

De IT’ers op je werk met name die verantwoordelijk zijn voor de VPN, zouden je moeten kunnen helpen aan een oplossing. De IT’ers zullen in de connections logs van je VPN applicatie en logs van hun VPN server moet na pluizen wat de reden kan zijn waarom een verbinding geweigerd wordt.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4625Posts
  • 387Oplossingen
  • 1890Likes

@wteun het is soms inderdaad een beetje puzzelen of ingewikkeld.

Kan je iets met de handige tips van @Karel. ?

efok

Level 17
  • 4079Posts
  • 221Oplossingen
  • 1622Likes

@wteunKun je aangeven met welke server je een VPN opzet? Misschien valt er dan ergens een kwartje bij me 🙂

wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Op mijn macbook heb ik IPv6 uitgeschakeld. Dus wanneer ik met mijn mobiele hotspot ben verbonden en de website watzijnmijnips.nl open, dan staat ook daar dat IPv6 is uitgeschakeld.

Verder waren mijn beveiligingsinstellingen standaard al, zoals hoe jij aangaf, ingesteld. En ik zit op het normale WiFi netwerk.

Toch bedankt voor de tips!

wteun
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Helaas niet gelukt!