1
Vraag
2
Reacties
pajvanijperen

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

IPv6 - TP-link AX3000 instellen

Gelezen dat ziggi in december ip6 gaat uitrollen.  Mijn connectbox staat in bridge-mode maar geen mail hierover gehad (had dit ook gelezen...maar nu mijn vraag. op het moment heb ik in mijn router alleen ip4 aanstaan. Ik kan ip6 aanzetten maar ik zou graag advies hebben over wat precies in te stellen op de items zoals op de bijlage's. mijn router is een tp-link ax3000 wifi6 router. graag jullie advies

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

@pajvanijperen Former UPC gebied is vooralsnog niet aan de beurt inderdaad. De verwachting is dat dit mogelijk in Q2 2022 wel het geval zal zijn, maar een vaste datum is inderdaad nog niet bekend. 

Bekijk in context

16 Reacties 16
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Dat is een hele goede vraag @pajvanijperen 
Hier een mail ontvangen met de melding dat IPv6 actief gaat worden over 2 weken (nu nog maar 1 week) en dat we onze eigen modem nu moeten aanpassen. Vroeg mij alleen af of ik het nu al moet aanpassen of toch nog 2 weken moet wachten? 

Hier de mail die ik heb ontvangen:
Staat je modem thuis in de bridge-modus? Dan is het belangrijk dit bericht goed te lezen. We gaan namelijk IPv6 bij je activeren. Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn. Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid.

IPv6 over 2 weken

Over 2 weken gaan we IPv6 voor je activeren. Zorg daarom dat je het volgende doet (pak voor de zekerheid de handleiding van je eigen router erbij):

1. Controleer in de instellingen van je router of IPv6 geactiveerd is.
Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router.
Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan.
Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Wanneer je de aanpassingen hebt gedaan reboot je je router. IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem. Daarna ben je klaar en veilig. 

Meer weten?
Het beste check je de handleiding van je router. Heb je thuis zelf niet het modem in bridge-functie gezet, deel dit bericht dan met degene die dat heeft gedaan. Die zal je vast wel weer willen helpen.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @pajvanijperen kom je er uit met de e-mail die EnergieBoy gedeeld heeft? Mocht je verder nog advies nodig hebben, dan hoop ik dat er snel een expert voorbij komt, die je kan ondersteunen bij deze specifieke router. 

 

 

@EnergieBoy We raden je aan om dit pas over twee weken te doen. Dan heeft de wijziging plaatsgevonden. Anders ben ik bang dat je het twee keer moet doen. 

pajvanijperen
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@EnergieBoy  gaf veel info,echter op mijn vragen wat ik daar moet invullen heb ik geen concreet antwoord nog...Is er eigenlijk een datum bekend wanneer dit gaat gebeuren?

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Je kan hem zetten op Dynamisch IP

Tenminste, dat heb ik ergens anders gelezen over IPv6 instellingen. Neem aan dat het bij Ziggo net zo zal zijn. 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@pajvanijperen. is het gelukt?

renboo69

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Inderdaad. Zet hem op Dynamisch IP en je router zal automatisch via DHCPv6 ipv6 adressen uitdelen aan je clients. Krijg je ook gelijk het LAN ipv6 prefix /56 mee. That's all

 

Checken via https://test-ipv6.com/ of je alle tests een groen vinkje opleveren.

pajvanijperen
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

nee niet gelukt nog.

mijn modem staat in bridge-mode  moet ik dan wel dynamisch ip (slaac/dhcpv6) kiezen of  pass-trough optie Bridged  ??

overigs doen het niets bij beide types

 

zie ook niet waar je de /56 in moet stellen

 

moet het modem opnieuw opgestart worden om dit te verkrijgen of kan ik direct de test doen op https//test-ipv6.nl

 

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Mijn modem moest wrl even herstart worden om ipv6 te krijgen

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

bij mijn staat het zo ingesteld 

27CB54DE-373A-4E5B-A195-E0EB83725107.jpeg

 en het werkt

wel kan het zijn dat zowel de modem als router 30 seconde van de stroom moet

pajvanijperen
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

router ingesteld zoals op voorbeeld van  anoniemforum  (zie mijn bijlage router-3 maar ik zie geen IPv6 adres staan ,ook geen primaire en sec. DNS.   na wijzigen in router alles opgeslagen ,connectbox  opnieuw opgestart door schakelaar achterop 1 minuut uit en weer aan  maar niks geen luk...ook test op test-ipv6.com zegt geen verbinding met ipv6....

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

dat is vreemd

bij mijn werkt het zo gewoon

 

kun je eens het modem resetten naar zijn fabrieksinstellingen 

als het dan nog niet werkt even een foto van het modem maken

pajvanijperen
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@anoniemforum  denk dat modem en router wel goed staan....ik een ander draadje net gelezen dat IPv6 nog niet beschikbaar is in former UPC gebied ,en aangezien mijn email eindigt op upcmail.nl  val ik daaronder denk ik...

 

Blijf nog wel de vraag aan Ziggo moderator ...wanneer ipv6 WEL beschikbaar komt in upc gebied ???

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

dat klopt in het oud upc gebied komt het pas in 2022 beschikbaar

pajvanijperen
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

zou graag horen wanneer dat dan in 2022 is....januari of december???   iemand zal het toch.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

denk niet dat ze daar al een vaste datum

voor hebben gepland

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

@pajvanijperen Former UPC gebied is vooralsnog niet aan de beurt inderdaad. De verwachting is dat dit mogelijk in Q2 2022 wel het geval zal zijn, maar een vaste datum is inderdaad nog niet bekend. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic