acropia
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

IPv6 Prefix Delegation stuk sinds deze week

Sinds vandaag merk ik op dat Prefix Delegation niet meer lijkt te werken.

Mijn setup:
Internet - Ziggo Modem  - Eigen router  - PC

Internet: locatie Drachten, voormalig UPC
Ziggo Modem: Compal CH7465-LG-ZG
Eigen router: MikroTik RB750Gr3
PC: diversen, waaronder Windows 10

Het Ziggo Modem geeft in de webconsole onder "Beheer, Informatie, Internet informatie" wel een eigen IPv6-adres aan, en ook dat er DS-Lite actief is (dus IPv4 via CGNAT). Voor verdere verdeling van adressen gebruik ik al sinds het begin een eigen MikroTik-router. Die vraagt via DHCPv6 een Prefix Delegation aan. Dit ging tot deze week altijd foutloos. Vanmorgen viel mij op dat mijn werkplekken geen IPv6 meer hadden, en de MikroTik-router blijft bij de Prefix Delegation op een Searching state staan.

Nu heb ik iets te veel treurige momenten met de telefonische support van Ziggo meegemaakt in relatie tot IPv6, waarbij diverse keren uit onmacht maar nieuwe modems zijn opgestuurd of willekeurige settings zijn aangepast. Vandaar dat ik mij eerst even wend tot de community.

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
acropia
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Inmiddels heb ik een nieuw modem gekregen. Wederom een Compal CH7465-LG-ZG. Nadat ik deze had aangesloten heeft het heel kort gewerkt. Toen ging het modem herstarten vanwege en update, waarna het direct niet meer werkte.

Ik ben nog wat verder gaan onderzoeken en kom er door wat geknutsel achter dat het modem voorheen een Prefix Hint vereiste. Daarin vroeg ik een ::/60 aan welke ik ook kreeg. Zonder deze Prefix Hint was het tot vorige week bij mij niet mogelijk een PD succesvol te laten verlopen.

Nadat ik op Community las over het weglaten van de hint (zie: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Connect-Box-DHCPv6-Prefix-Delegation-problemen/m-p/298454) heb ik dat nu ook weggelaten. En instant krijg ik een /60-prefix gedelegeerd. Dat moet wel betekenen dat er iets in firmware is gewijzigd aangezien mijn vorige situatie maandenlang onveranderd heeft gefunctioneerd.

Voor nu kan ik weer normaal gebruik maken van IPv6.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49579Posts
  • 3051Oplossingen
  • 11095Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2544Posts
  • 411Oplossingen
  • 418Likes

Goedemorgen @acropia,

Altijd vervelend als iets niet lijkt te werken. Gezien het onderwerp is het ook goed dat je je tot de Community wendt. 

In dit topic is het onderwerp rondom Prefix Delegation eerder besproken bijvoorbeeld. Staat daar de oplossing voor je in? En speelt dit probleem nog steeds?

acropia
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dat bericht heb ik gelezen en ondanks dat ik geen diepte onderzoek heb gestart in exacte response codes, heb ik wel hetzelfde gedrag: ik krijg geen Prefix Delegation van het Ziggo-modem.

Daarom heb ook ik het modem een keer volledig gereset met de reset knop, nieuw wachtwoord, alles er op en er aan. Maar dat heeft niet tot een oplossing geleid. Ik baal er wel van dat dit niet betrouwbaar is en dat ik ook niet echt contact durf op te nemen met de telefonisch support omdat er dan waarschijnlijk weer diverse acties worden afgetrapt zoals modem swaps, opzeggingen, etc. Daar zit ik ook niet op de wachten.
Het zou fijn zijn als je gewoon kundig te woord gestaan kon worden.

acropia
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Omdat ik toch wel erg graag weer normaal IPv6 wil gebruiken toch maar even gebeld met de klantenservice. Zoals verwacht een stamelende medewerker aan de lijn die nog nooit van PD gehoord had: "Dit is een wel heel erg unieke situatie die misschien één op de miljoen keer voorkomt". Beste medewerker, welkom in de moderne tijd waarin Ziggo ernstig achterloopt met de informatievoorziening en klantondersteuning op het gebied van IPv6.

De medewerker was verder van goede intentie en kan er ook niets aan doen dat Ziggo dermate achterloopt in techniek en interne opleiding. In eerste instantie afgesproken dat er een modem swap gedaan wordt. We wachten rustig af.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49579Posts
  • 3051Oplossingen
  • 11095Likes

Ik vermoed dat Ziggo niet voorop gaat lopen met IPv6, als nog maar net 1/3 van de wereld aangesloten is op IPv6 en pas werkelijk actief wordt als IPv6 mainstream wordt.

Tot dan is het een beetje aanmodderen.

Ik heb mijn modem om laten zetten naar IPv4 only, om allerlei vreemde issues met de IPv6 verbinding te voorkomen en nu geen vreemde issues meer.

acropia
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Tot deze week een paar maanden IPv6 kunnen gebruiken. Er zijn zeker nog genoeg sites en diensten die uitsluitend via IPv4 functioneren. Toch zijn heel erg veel bekende sites en diensten  (Google, social media, Netflix, etc.) al geruime tijd goed bereikbaar via IPv6, en zijn het vooral de internetproviders zoals een Ziggo, maar treurig genoeg ook diverse zakelijke providers, die achterlopen met uitrol.

Alle grote datacentra zijn al lang klaar voor IPv6, de bal ligt echt bij de internetproviders. Alle sites en diensten kunnen wel IPv6 willen gaan aanbieden, maar zolang je er als gebruiker niet eens verbinding mee kunt maken ligt de boel stil. Helaas dat er op veel te veel plekken een monopolie ligt waardoor je als klant ook geen enkel pressiemiddel hebt richten 'de grote jongens'.

Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2544Posts
  • 411Oplossingen
  • 418Likes

Alright, bedankt je update en terugkoppeling. Het nieuwe modem wordt vanmiddag bezorgd zie ik. Als je het nieuwe modem aansluit, dan komen we er achter of het probleem in het huidige modem zat. 

acropia
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Inmiddels heb ik een nieuw modem gekregen. Wederom een Compal CH7465-LG-ZG. Nadat ik deze had aangesloten heeft het heel kort gewerkt. Toen ging het modem herstarten vanwege en update, waarna het direct niet meer werkte.

Ik ben nog wat verder gaan onderzoeken en kom er door wat geknutsel achter dat het modem voorheen een Prefix Hint vereiste. Daarin vroeg ik een ::/60 aan welke ik ook kreeg. Zonder deze Prefix Hint was het tot vorige week bij mij niet mogelijk een PD succesvol te laten verlopen.

Nadat ik op Community las over het weglaten van de hint (zie: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Connect-Box-DHCPv6-Prefix-Delegation-problemen/m-p/298454) heb ik dat nu ook weggelaten. En instant krijg ik een /60-prefix gedelegeerd. Dat moet wel betekenen dat er iets in firmware is gewijzigd aangezien mijn vorige situatie maandenlang onveranderd heeft gefunctioneerd.

Voor nu kan ik weer normaal gebruik maken van IPv6.

Bekijk in context

Uitgelicht topic