caesar wrote:
Jawel, maar jij schreef:
No offense, maar het kiezen van de uitgaande interface (met een ander subnet-adres) en het doorsturen op een andere verbinding (met aanpassen van laag 2 MAC-adressen) is toch echt een key-aspect van routering.
Daarmee suggereerde je dat door middel van routering één van de vier LAN poorten gekozen zou worden, en dat is onjuist. Er is geen keuze van interface, want bij slechts één mogelijke uitgaande (virtuele) interface valt er bar weinig te kiezen.
Nou, mijn laatste reactie hier. TS is allang van zijn probleem af, op de juiste manier, en dit gaat inmiddels behoordelijk offtopic.
Ik heb nergens gesuggereerd dat er een LANpoort gekozen moest worden. Dat is ook niet zo. Ik heb het alleen over het kiezen van een uitgaande interface. Niet meer en niet minder.
Zekers is er wel een keuze. Op het moment dat het pakket in de routing engine komt, zal deze op basis van destination address een lookup doen in de routing table. Daarin staan alle bekende routes en de bijbehorende -al dan niet virtuele- interfaces (per definitie 2 of meer, bij een consumenten ziggo ding een WAN en een virtulele richting het LAN). Dus er valt wel degelijk te kiezen. Per definitie. Altijd! Anders is het geen router. Er is mij ook geen enkele rfc bekend die aangeeft dat een ontvangen pakket niet weer op dezelfde interface als waar het pakket op ontvangen is, weggestuurd mag worden.
Ik heb ook geen idee wat je bedoeld met aanpassen van laag 2 MAC-adressen. Immers, routeren heeft niets te maken met MAC adressen, dat gaat uitsluitend op basis van IP adressen. Een uitgaande seriële interface bijvoorbeeld, zou helemaal geen MAC adres hebben.
Hmmm, zuiverder was geweest laag 2(-MAC) adressen. Er zijn verbindingen die geen MAC-fundament. Maar ook op seriële verbindingen worden wel degelijk laag 2 adressen, bijv. in HDLC en ook in PPP.
Wat ik bedoelde is niet zo ingewikkeld. Als een datagram overgaat van het ene subnet naar het andere subnet (dat is routing), blijven van datagram de laag 3 adreseigenschappen hetzelfde (behalve bij NAT) de laag 2 adressen veranderen steeds (want zijn speciek voor dat laag2 domein).
Sja... het staat er toch echt...

kan het ook niet anders maken.
Mogelijk, hebben ze waarschijnlijk bij een andere leverancier gezien, en toen maar over genomen, onder het motto "waar het goed voor is weten we niet, maar het staat heel interessant'.
"Mogelijk?"
Nee.. het staat er gewoon. Zwart (groen) op wit. Geen idee waar en hoe ze dat hebben bedacht... ik was er iig niet bij.
IPv4 port forwarding is weer zo'n typische lelijke oplossing geboren uit noodzaak. Dat is de ellende in ICT land, we worden bedolven onder de halfbakken klungel oplossingen omdat zaken niet fundamenteel goed opgezet zijn.
Forwarding is idd lelijk omdat het het end-2-end karakter van IP kapot maakt. De founding father van de internet-technieken (Vinten Cerf en Bob Kahn) vonden 32 bit genoeg voor de expirementfase .. (https://www.youtube.com/watch?v=17GtmwyvmWE&feature=share&t=26m18s). Maar, het experiment is productie geworden. Ondanks dat is het gelukt om een wereldwijde standaard neer te zetten waarmee miljarden mensen dag in dag uit zeer intensief gebruik van maken. Elke internet gebruiker, waar ook ter wereld, kan daarom nu deze tekst lezen (ok; Tim Berners Lee als founding father van het WWW moet ik dan ook noemen). En dat voor iets dat 45 jaar geleden is bedacht! Ik vind dat een ZEER INDRUKWEKKENDE prestatie met een impact van ONGEKENDE omvang.
Dus om deze makers (ze hebben beide heel veel prijzen gewonnen, waaronder ook ACM = nobelprijs voor ICT) als halfbakken klungels neer te zetten komt op mij niet heel respectvol en genuanceerd over. Datzelfde geldt voor je opmerking over ICT-land.
Aangezien de oplossing van TS werkt en omdat ik merk dat ik hier weinig energie krijg, laat ik het hierbij in dit draadje.
Groet,
Jbr67