1
Vraag
2
Reageer en help mee
MOHdennisNL

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

IPv6 Onbetrouwbaar (dubbele post?)

Ik heb IPv6 (als het goed is) werkend op de Connectbox, in bride met een UDM-PRO.
Maar deze omzetting is een beetje vreemd.

van het 1 op andere moment haal ik 18/20 punten (actief) en anders 4/20 (inactief) als het gaat om het gebruik van de IPv6 functies.

Wat ook opvalt is dat Ziggo de laatste 2 maanden savonds een drama is om verbinding te houden.
Want in de logs van de UDM zie ik dat er Failovers plaats vinden om de 5< minuten.

Hebben jullie een idee waar dit aan ligt?

edit: Als deze post nu dubbel is, verwijder ze maar.
jullie forum is vreemd bezig
error: Het volgende is misgegaan. Probeer het opnieuw.

47 Reacties 47
Marinus

Level 15
  • 1190Posts
  • 34Oplossingen
  • 369Likes

@Paul68 

"Moet ik daar iets mee?" Goede vraag.

1 - Het hele korte antwoord: nee, nu niet druk om maken. 

2 - Het iets minder korte antwoord: Als je alleen "gewone" dingen doet op de PC/tablet zoals browsen, etc. dan merk je er niets van dat je PC/tablet soms IPv4 en soms IPv6 gebruikt. Daar hoef je niets voor te doen. Als je ook dingen doet zoals "port forwarding" naar bijvoorbeeld een eigen webserver op je NAS let er dan op dat de diverse firewalls (IPv4 en IPv6) op je modem/router "aan" staan. (Bij mijn connector giga stonden ze default "aan".)

2 - Het lange antwoord: Daar waag ik mij niet aan. Er is op het www voldoende verwarrends en onbegrijpelijk (voor de relatieve leek) hierover te vinden.

Paul68

Level 5
  • 76Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

Dank allemaal.

Ik weet genoeg, dwz ik hoef niets te doen.

MR_CHIP

Level 19
  • 12182Posts
  • 136Oplossingen
  • 4155Likes

afgezien dat ipv6 de nieuwere standaard is het ook iets sneller met pagina's laden

Nookes

Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Het lijkt wel alsof er een optie mist om de instellingen compleet te maken in je UDM, zie een screenshot van mijn LAN settings in de USG Pro (met dezelfde unifi controller als jij gebruikt). Ik kan daar een IPv6 prefix ID invoeren, en voor zover ik heb kunnen vinden moet dat in het geval van Ziggo een waarde van 0 t/m F zijn.

Nookes_0-1659781289507.png

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23931Posts
  • 1060Oplossingen
  • 7645Likes

@Paul68  schreef:

Goede morgen,

Ik snap niet veel van de discussie IPv4 versus IPv6..... Ik begrijp dat het over het Internet Protocol gaat en dat v6 nieuwer is dan v4.

v6 heeft veel meer "adres-mogelijkheden" dan v4.

Mijn onduidelijkheid is: moet ik daar iets mee als volslagen leek? of moet ik vooral alles laten zoals het is en verzorgt Ziggo die overgang van v4 naar v6 automatisch?

@Paul68  als je hier deze link bekijkt zie je veel topic's over IPv4 en IPv6 misschien handige tip.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 399Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @MOHdennisNL, het is al een tijdje stil. In de tussentijd zijn er heel veel tips en adviezen gedeeld 🙂 Hebben deze je vooruitgeholpen? 

Speleding

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb precies hetzelfde probleem! Ook sinds kort IPv6 dual stack in bridge modus in voormalig UPC gebied, ook met een UDM Pro er achter. Als het werkt, werkt het mooi: 1 Gigbit/s, 0% packet loss. Waar ik ook tegenaan loop is dat de verbinding regelmatig terugvalt naar IPv4-only. Na enige tijd hersteld het zich weer, soms na uren, soms na een dag.

Wat ik al heb lopen puzzelen:

• De verbinding zelf lijkt prima, ook tijdens de storing haalt IPv4 nog steeds 1 Gpb/s en 0% packetloss, ruis e.d. ruim binnen de normen.
    Herstarten van de modem, of van mijn router (UDM Pro) heeft geen duidelijk effect
  • Ik heb geen specifieke aanleiding kunnen vinden welk surf / game / werk gedrag het veroorzaakt, het is soms ook 's ochtends als ik wakker wordt opeens IPv4
  • Tijdens de storing geeft een ping naar ipv6.google.com "no route to host", dus echt 100% packet loss

Suggesties om dit verder te debuggen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32432Posts
  • 2293Oplossingen
  • 16390Likes

@Speleding Misschien kun je de logs van de UDM uitpluizen op het moment dat IPv6 'wegvalt'.

Speleding

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ja, ik heb een beetje zitten kijken maar er zijn een berg logs en ik weet niet zeker waar ik naar moet kijken. Ik zie een heleboel DHCPRENEW calls, zou de lifetime niet kloppen er een rate limiter bij Ziggo zitten?

Bij mij ziet die Informatie pagina in het modem er anders uit, hoe krijg ik daar IPv6 adres e.d. te zien? Of heb je tijdelijk bridge modus gezet?

(wellicht dubbel, forum doet raar, geeft steeds foutmeldingen)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32432Posts
  • 2293Oplossingen
  • 16390Likes

@Speleding Ik neem aan dat je deze pagina bedoelt? Overigens, feit dat daar IP-adressen worden vermeld, betekent dat de eRouter bij TS actief is c.q. geen bridge mode.

Speleding

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe Ja inderdaad. Er staat in het originele bericht dat de modem in bridge mode staat, maar hij zal het wel even uitgezet hebben dan.

Nookes

Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Ik heb onderstaande topic gevonden over een vergelijkbare issue met IPv6. Het lijkt erop dat er op moment minder settings beschikbaar zijn in de UDM. Een persoon uit dit topic heeft hierover een ticket aangemaakt en daarop de volgende reactie gekregen:

I'm afraid, as of now that is a limitation and we are working towards adding more options in the GUI. You can signup for beta blogs to get a sneak peek on beta firmware releases.

I'm afraid there are no manual configuration possible. UDM and USG runs on different Operating Systems and hence are different in the backend. If it was USG, it may have been possible.

UDMP controller missing IPv6 prefix ID option (works on USG) | Ubiquiti Community

Dat topic is overigens 2 jaar oud, in een ander topic hier op de Ziggo Community zijn er gebruikers die aangeven dat het werkt:

Bridge modus, IPv6 en Unifi UDM (tip) - Ziggo Community

Blijft lastig om te zeggen waar het precies mis gaat.

MOHdennisNL
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Goedemiddag @Lotte,

Ja het klopt dat het even stil was.
Ik heb de tips en adviezen geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan.

Maar zoals ook vermeld mist de UDM-PRO ook en IPv6 Prefix optie.
(er schiet mij tijdens typen iets te binnen, tbc)

En ik wik eigenlijk ook wel dat er een monteur langskomt om alvast ons verouderde aansluitpunt te vernieuwen.

Op die manier wil ik graag alle mogenlijke errors uit de keten halen.
en we zijn een stapje dichterbij het Toekomst-Proof maken van de aansluiting en woning.

Speleding

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

In UDM Pro router log valt op dat er als de IPv6 verbinding weg is wel 250 berichten per seconde (!) staan met de text:

Aug 12 19:30:12 WK15-UDM-Pro daemon.info dnsmasq-dhcp[2037]: DHCPRENEW(br0) 00:01:00:01:2a:88:9c:0a:68:4e:05:3e:42:ee 

@MOHdennisNL zie jij dit ook in je router? (in /var/log/messsages). Als de IPv6 verbinding weer terug is zie ik zo'n drie keer per minuut:

Aug 13 09:53:10 WK15-UDM-Pro daemon.info dnsmasq-dhcp[2037]: DHCPSOLICIT(br0) 00:03:00:06:68:a4:0e:80:06:17 
Aug 13 09:53:10 WK15-UDM-Pro daemon.info dnsmasq-dhcp[2037]: DHCPADVERTISE(br0) 2a02:a210:f98:8b00::b2 00:03:00:06:68:a4:0e:80:06:17 

Wellicht lopen we tegen een rate limiter aan van Ziggo die overbelast raakt.

MOHdennisNL
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

was het maar zon feest...
dit is bij mij momenteel de enige veel voorkomende melding.

14-08-2022
20:25
Warning
DreamMachinePro,xxx,udm-1.12.22.4309
daemon
dnsmasq-dhcp
no address range available for DHCPv6 request via br0
MOHdennisNL
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

de Missende Prefix optie heb ik inderdaad ook.
Maar ik heb deze wel via de App kunnen toevoegen.
en de app houd het vast🤞

App: 4.1.2
Network: 7.2.92

UDM: 1.12.22

Nookes

Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

En is het dan ook stabiel?

MOHdennisNL
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Net weer iets geprobeerd, Namelijk de Firewall op de connectbox UIT zetten. - Geen resultaat
Beter nog, de status van de IPv6 is nu helemaal 0.

Om even te verduidelijken waarom @Marinus het vreemd vond dat mensen IPv6 liever uit zetten/niet gebruiken.

Lees dit topic maar door.
Ondersteuning om IPv6 werken te krijgen is nog te fragiel, te veel what-if methodiek.

@Speleding De modem heeft altijd in bridge-modus gestaan, sterker nog, de reden waarom ik juist een ConnectBox wilde was juist om de bridge-modus

@Lotte Ik zou overgens wel gebruik willen maken van een mogelijke vernieuwing van de aansluiting. (als dit mogenlijk is)

2022-08-14 (1).png

Mochten mensen nog ideen hebben graag,
Maar ik denk wel dat ik deze optie (ipv6) even op een laag pitje zet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32432Posts
  • 2293Oplossingen
  • 16390Likes

Je gaf eerder aan dat je bridge mode gebruikt, maar het feit dat je firewall-instellingen hebt aangepast op het modem geeft aan dat router mode actief is. Dit wordt verder verduidelijkt door deze screenshot, waarop de IP-adressen op de WAN-interface van de eRouter zichtbaar zijn.

MR_CHIP

Level 19
  • 12182Posts
  • 136Oplossingen
  • 4155Likes

je kiest zelf voor bridge modus dat vereist idd enige kennis en soms ligt het ook aan de externe router zeker als je geen prefix id in kan vullen wat een vereiste is

Lees dit topic maar door.
Ondersteuning om IPv6 werken te krijgen is nog te fragiel, te veel what-if methodiek.

kies dan voor de meeste simpele optie ipv6 in router modus dan kan ziggo je ook meer helpen mocht het niet werken het is immers hun modem/router

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic