1
Vraag
2
Reageer en help mee
MOHdennisNL

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

IPv6 Onbetrouwbaar (dubbele post?)

Ik heb IPv6 (als het goed is) werkend op de Connectbox, in bride met een UDM-PRO.
Maar deze omzetting is een beetje vreemd.

van het 1 op andere moment haal ik 18/20 punten (actief) en anders 4/20 (inactief) als het gaat om het gebruik van de IPv6 functies.

Wat ook opvalt is dat Ziggo de laatste 2 maanden savonds een drama is om verbinding te houden.
Want in de logs van de UDM zie ik dat er Failovers plaats vinden om de 5< minuten.

Hebben jullie een idee waar dit aan ligt?

 

edit: Als deze post nu dubbel is, verwijder ze maar.
jullie forum is vreemd bezig
error: Het volgende is misgegaan. Probeer het opnieuw.

47 Reacties 47
Nookes

Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Echt balen! Enige wat je nog zou kunnen proberen is om het modem uit bridge te halen en te monitoren of de ingebouwde router wel z'n IPv6 config kan behouden. Het enige wat je daar eigenlijk mee kan bevestigen is dat alles van uit de kabel in orde is, of juist dat daar het probleem zit. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het hier qua IPv6 ook niet allemaal in een keer lekker werkte. Maar na alle werkzaamheden van afgelopen maanden, waaronder modernisering van het AOP werkt alles weer als een zonnetje. Hopelijk kan het verzoek wat je uitzet om alles te moderniseren worden gehonoreerd en kan dat een stap in de juiste richting zijn.

 

Ik weet niet hoelang je al bij Ziggo zit, maar als je maandelijks kan wijzigen zou je nog je snelheid kunnen verhogen naar 1Gbps, daarvoor wordt normaal gesproken het Gigabit modem opgestuurd en de monteur om je aansluiting daarvoor geschikt te maken is inclusief, na een maand zou je dan je snelheid weer kunnen verlagen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16293Likes

Bridge mode is niet actief op het modem van TS. Huidige opstelling is dus router achter router, dat is vragen om problemen in mijn optiek.

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

dat maakt het wel een heel stuk moeilijker ben daar zelf absoluut geen voorstander van 

dan de 2de router lekker in AP mode zodat er geen meerdere dhcp servers actief zijn

Nookes

Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Ja dat heb ik ook nooit werkend gekregen, zelfs niet als de eigen router in een DMZ zit. Modem moet wel echt in bridge staan of als enige DHCP router actief zijn.

 

Dat heeft er volgens mij ook mee te maken dat clients van je netwerk het IPv6 adres direct bij Ziggo aanvragen en niet bij je eigen router, die kan hooguit een range sturen waarin gewerkt dient te worden. Maar verbeter mij vooral als dit niet klopt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16293Likes

De gebruikelijke situatie is als volgt: de router vraagt via DHCPv6 een /56 of /57 (delegated) prefix (IA_PD) en /128 GUA voor de WAN-interface (IA_NA) op bij de DHCPv6-server van Ziggo. Op de LAN-interface wordt een /64 prefix aangeboden via RA. Clients maken van gebruik van deze prefix om een adres op te bouwen via SLAAC. Voor de DNS-servers wordt (stateless) DHCPv6 of RDNSS gebruikt. Het is dus niet zo dat clients direct de DHCPv6-server van Ziggo benaderen voor het verkrijgen van een GUA.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2588Posts
  • 273Oplossingen
  • 1246Likes

Hi @MOHdennisNL! Heb je de reacties van de anderen nog gezien om je te helpen? 🙂 Ik ben erg benieuwd of je daarmee nog verder bent gekomen! 

MOHdennisNL
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Goedemiddag @Lotte,

Ja het klopt dat het even stil was.
Ik heb de tips en adviezen geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan.

Maar zoals ook vermeld mist de UDM-PRO ook en IPv6 Prefix optie.
(er schiet mij tijdens typen iets te binnen, tbc)

En ik wil eigenlijk ook wel dat er een monteur langskomt om alvast ons verouderde aansluitpunt te vernieuwen.
Dit is aangeboden in een eerdere comment van je. (ik zie alleen Augustus staan, geen specefieke datum)

Op die manier wil ik graag alle mogenlijke errors uit de keten halen.
en we zijn een stapje dichterbij het Toekomst-Proof maken van de aansluiting en woning.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5889Posts
  • 695Oplossingen
  • 2476Likes

Dat lijkt mij ook fijn @MOHdennisNL

Je wil thuis natuurlijk goed zijn voorbereid op de techniek van de toekomst.

Ik heb een afspraak gepland op ma 19-12-2022 8:00-13:00 uur. Komt het niet uit? Dan kan je de afspraak via Mijn Ziggo verzetten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic