iPeterNL-2021

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IPv6 / IPv4 - Dual Stack - één grote grap!

Beste Ziggo gebruikers,

 

Wie wordt er nog meer beloofd een IPv4 / IPv6 verbinding te kunnen krijgen (Dual Stack), maar Ziggo dit uiteindelijk helemaal niet waar kan maken / blijkt te kunnen leveren?

 

Ik heb namelijk sinds een maand mijn modem op verzoek van een Ziggo verkoper, mijn oude modem voor een Compal model laten vervangen.

 

Waarom?

Voor mijn nieuwe baan, is een IPv6 verbinding een vereiste. Echter, mijn Synology NAS server heeft een IPv4 verbinding nodig omdat er porten moeten worden geopend om zo bestanden / info van buitenaf te kunnen benaderen (portforwarding).

 

Ik heb dit gemeld bij Ziggo en kwamen met de reactie dat mijn huidige modem destijds alleen DS-lite kon leveren (dus òf een IPv4 òf een IPv6 verbinding).

 

Ze vertelde mij dus dat zij wel een Full Dual Stack oplossing (dus beide verbindingen) konden leveren, maar dat ik daarvoor een nieuwe modem nodig had. Blij verrast, vroeg ik dus of zij dit konden regelen. Maar wat een drama vervolgens!...

 

De verbinding springt zonder enige reden heen en terug van/naar IPv4/IPv6 (ook op dagen dat ik IPv6 nodig heb voor mijn werk), met als gevolg dat ik REGELMATIG 24 UUR ZONDER INTERNET ZIT, omdat het omzetten weer 24 uur kan duren.

 

Na al een paar keer met mijn handen in het haar gezeten te hebben, de supportlijn een aantal keer gebeld en het verhaal uitgelegd, dat ik nu dus speciaal een Full Dual Stack modem heb en dat ik wil dat beide verbindingen geactiveerd worden en naast elkaar draaien.

 

Na een aantal mislukte pogingen van Ziggo, kwamen ze uiteindelijk met de volgende reactie:

 

6DC27185-E565-47DF-ACFF-136B346A78BB.jpeg

Vervolgens heb ik WOEST Ziggo gebeld en werd er als klap op de vuurpijl gezegd:

”Ja sorry meneer, HET IS NIET ANDERS” (en nu komt het...) “IK VERBIND U WEL EVEN DOOR MET KLANTBEHOUD ZODAT U MET HUN MAAR KUNT UITZOEKEN WAT DE BESTE COMPENSATIE HIERVOOR IS”.

 

Okey... 😅

Ik ben echt al JARENLANG klant van Ziggo, maar, dit is toch BI-ZAR?!

 

Community:

Ligt het aan mij? En doe ik iets verkeerds of vraag ik iets wat eigenlijk niet haalbaar is?

Of mag ik Ziggo afschrijven voor wat betreft hun “betrouwbaarheid, professionaliteit en klantvriendelijkheid”?...

 

Groet,

Peter, Amsterdam

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Technisch communicatie vanuit Ziggo is niet altijd even helder.

In je regio, ik vermoed oud-UPC kan het modem alleen op Dual Stack Lite, dat heeft met de technische achtergrond te maken.

In oud-Ziggo gebied is alleen Full Dual Stack mogelijk.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

iPeterNL-2021
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Super!

Bedankt. Gedaan en hopelijk op goed geluk dan maar 🙂

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik kwam net nog een ouder bericht tegen van Ziggo, wat het nog iets ingewikkelder maakt, maar of dit nu nog geld? Geen idee.

 

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Full-Dual-Stack-op-Ziggo-ConnectBox/m-p/8308/highlight/true#M...

 

In fUPC gebied: afhankelijk van je modem is er alleen een IPv4 of een IPv6 DS-lite profiel mogelijk.


In fZiggo gebied: afhankelijk van je modem én de startdatum van je internet abonnement kun je een IPv4, IPv6 DS-lite of Full-DS IPv4+IPv6 profiel krijgen.

Hoezo de startdatum?
Vraag me niet waarom, maar abonnee's die ná april 2017 internetklant zijn geworden krijgen standaard een DS-lite profiel terwijl internetklanten van voor april 2017 standaard Full-DS krijgen. Dat verklaart waarschijnlijk waarom het modem bij je vader wél Full-DS krijgt en op jouw abonnement DS-lite.

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

In amsterdam is het inderdaad DS lite. Wat dat in feite betekent is ipv4 dmv cgnat en native ipv6. 

dan voldoe je dus aan de eis vanuit je werk. Blijft over je synology. Die kan als het goed is ook volledig over op ipv6. 

Máár een manier om met cgnat toch toegang te krijgen vanaf buiten is door er een gateway tussen te plaatsen. 
Neem voor 5 euro een linux VPS bijv bij digital ocean of vultr. Daar zet je een VPN server op en laat je de synology mee verbinden. Vervolgens regel je port forwarding via de VPS. 
is even wat werk maar dan heb je ook wat. 

cgnat betekent dat ziggo NAT afhandelt. Je deelt dus een publiek IP met andere klanten vandaar dat port forwarding op DS lite niet mogelijk is zonder een dergelijke oplossing. 

ik dacht in een ander topic begrepen te hebben dat ziggo hiertoe besloten heeft door een veiligheids issue. Maar dat kan een mod vast bevestigen. 
succes

iPeterNL-2021
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Neem voor 5 euro een linux VPS bijv bij digital ocean of vultr. Daar zet je een VPN server op en laat je de synology mee verbinden. Vervolgens regel je port forwarding via de VPS. 
is even wat werk maar dan heb je ook wat. 

cgnat betekent dat ziggo NAT afhandelt. Je deelt dus een publiek IP met andere klanten vandaar dat port forwarding op DS lite niet mogelijk is zonder een dergelijke oplossing. 

 

En waar kan ik deze cursus volgen? 😅😵

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Tweakers.net is een goed begin. Daar ben ik ook begonnen 🙂 

 

nog even terug komend op je OP over de klanten service. Ik denk niet dat je het ze kwalijk kan nemen. Er is een verschil

per regio. Ik ben de laatste die het op gaat nemen voor het bedrijf Ziggo BV. Ik vind dat ze behoorlijk wat steekjes laten vallen op heel veel vlakken. Máár de klantenservice/helpdesk doet zeer z’n best vergeleken bij 5-10 jaar geleden. Ipv6/ipv4 en alles eromheen is ingewikkelde materie. 
cgnat zal helaas steeds normaler worden aangezien ipv4 adressen in feite al

op zijn. In andere landen is het de normaalste zaak van de wereld om geen eigen publiek ipv4 adres te krijgen. 
Dat een gemiddelde helpdesker je niet alle details kan uitleggen vind ik niet zo gek. Dat ze je blijkbaar beloftes hebben gedaan die ze niet waar konden

maken ook niet. Máár ze hadden je beter naar deze community kunnen doorverwijzen ipv klant behoud. 

Overigens moet het mogelijk zijn om

je synology volledig op ipv6 te krijgen inclusief bereikbaar zijn vanaf buiten. Hoe kan ik je niet in detail uitleggen. Maar met een beetje research moet dat vast lukken. 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4351Posts
  • 574Oplossingen
  • 2125Likes

Een warm welkom op de Community @iPeterNL-2021. Zo te lezen ben je al van de nodige informatie voorzien. Helemaal top!

Ik zie dat je vorige week contact hebt gehad en dat het 'IPv4' only profiel is omgezet naar een IPv6 DS Lite profiel. Hierbij deel je inderdaad een publiek IPv4 adres en heb je een uniek IPv6 adres. Hoe je je Synology NAS aan de praat krijgt met dit profiel, heb ik helaas geen kennis van. Heb je de tips van @Kasper of eventueel een gerelateerd topic op Tweakers gevonden hoe je dit opzet? Hoe heb je het op dit moment geconfigureerd? Heb jij wellicht ideeën hoe je de Synology configureert @Ronihd?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Vincent  schreef:

 Heb jij wellicht ideeën hoe je de Synology configureert @Ronihd?


Sorry niet op IPV6 ds lite profiel , eerlijk gezegd heb ik  met in het hele ipv6 gedoe 😉 nog niet veel ervaringen.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4351Posts
  • 574Oplossingen
  • 2125Likes

Geeft helemaal niets @Ronihd! Was het proberen waard :-D! Hopelijk heeft er iemand anders wel ervaring met een Synlogy NAS in combinatie met IPv6 en deelt hij/zij de bevindingen in dit topic. 

Uitgelicht topic