1
Vraag
2
Reacties
matthys70

Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

IPv6 ConnectBox?

Hallo,

 

Ik heb een ConnectBox in bridge mode staan en ben voormalig UPC klant.

Nu las ik het één en ander over activatie IPv6, maar vind daar erg weinig informatie over.

Het zal wel aan mij liggen, maar vind de zoek functie hier niet echt handig ... kon niets vinden.

 

Klopt het dat IPv6 nog niet beschikbaar is in voormalig UPC gebied?

En hoe weet ik of IPv6 word aangeboden?

De software versie van de ConnectBox is: CH7465LG-NCIP-6.15.32p2-NOSH

Is het mogelijk om zowel IPv4 als IPv6 (dus dual stack) te krijgen?

 

Thanks

Matthijs

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op het CMTS waarmee jouw modem is verbonden heeft de migratie inderdaad al plaatsgevonden, waardoor IPv6 beschikbaar moet zijn.

 

De WAN-interface moet inderdaad worden ingesteld op DHCPv6 PD (/57) en de LAN-interface op RA + stateless DHCPv6 (/64).

 

'Maximaal aantal apparaten' (docsDevMaxCpe) betekent het aantal apparaten/CPE's achter het modem, dit zijn de router (eRouter bij router mode of eigen router bij bridge mode) en eMTA (t.b.v. telefonie). Alleen de MAC-adressen van deze twee apparaten beschikken over WAN-toegang.

Bekijk in context

5 Reacties 5
wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik woon in fUPC gebied en heb ook nog geen ipv6.

Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

In dit topic staat meer informatie over de uitrol van dual stack IPv6 in bridge modus (reactie van een Ziggo medewerker).

 

Kort gezegd komt het erop neer dat Ziggo eerst alle fUPC bootfiles om wil zetten naar fZiggo type bootfiles (bac10x000106). Wanneer dit afgerond is zal per gebied IPv6 full dual stack worden geactiveerd.

 

Wat je zelf kan doen is controleren of je reeds een nieuw type bootfile/configuration file hebt ontvangen van de CMTS die begint met bac10x000106 in plaats van bijvoorbeeld internet300_30, internet1000_50 of iets dergelijks.

Verder kan je IPv6 configureren in je router door deze te activeren en prefix delegation (PD) aan te zetten. Wanneer er om een PD size wordt gevraagd dien je momenteel /57 in te voeren voor fUPC gebied, het is de bedoeling dat deze op termijn ook naar /56 gaat net zoals in fZiggo gebied het geval is.

 

Voor de rest is het afwachten, bij mij is zo'n 3 weken geleden de bootfile aangepast en heb nog geen IPv6 subnet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Voor ondersteuning van IPv6 (Full Dual-Stack) op de eigen router moet het modem een nieuw type boot file (bac10x000106yyyyyyyyyyyy, y = CM MAC) gebruiken. Voormalig UPC-gebied wordt momenteel gemigreerd naar het provisioning-systeem van voormalig Ziggo-gebied, waarbij ook de nieuwe boot files worden uitgerold naar de modems, deze migratie neemt nog ongeveer een maand in beslag. Indien het modem nog het oude type file gebruikt (eindigend op .conf) is IPv6 in bridge mode nog niet beschikbaar.

 

EDIT: @Birdman5 was mij net voor.

matthys70
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ter informatie, dit staat in mijn ConnectBox:

 

Netwerk toegang Toegang tot internet
Maximaal aantal apparaten 2
Standaard beveiliging Ingeschakeld
DOCSIS-Modus DOCSIS 3.0
Config bestand bac10100010638437d257cb8

 

Dus dat zou de nieuwe config moeten zijn ... moet me dus alleen nog even verdiepen in het IPV6 Prefix-Delegation (IPV6/DHCP PD) verhaal.

 

BTW .. betekend de apparaten 2, dat het dus inderdaad mogelijk is om zowel IPv4 als IPv6 samen actief te hebben?

 

Al vast bedankt voor de informatie 😉

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op het CMTS waarmee jouw modem is verbonden heeft de migratie inderdaad al plaatsgevonden, waardoor IPv6 beschikbaar moet zijn.

 

De WAN-interface moet inderdaad worden ingesteld op DHCPv6 PD (/57) en de LAN-interface op RA + stateless DHCPv6 (/64).

 

'Maximaal aantal apparaten' (docsDevMaxCpe) betekent het aantal apparaten/CPE's achter het modem, dit zijn de router (eRouter bij router mode of eigen router bij bridge mode) en eMTA (t.b.v. telefonie). Alleen de MAC-adressen van deze twee apparaten beschikken over WAN-toegang.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic