BijnaWakker

Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

IPv6 Amsterdam

Ik woon in Amsterdam, maar in tegenstelling tot veel andere mensen kan ik nog steeds geen IPv6-adres krijgen.

Ik gebruik de Ubee 1318ZG in bridgemodus.

 

Mijn Mikrotik router en ook een Mac- of Windows-computer die rechtstreeks op de modem is aangesloten, kan geen IPv6-adres of prefix ontvangen.

 

De modem heeft volgens mij het nieuwste bootfile (bac102000106...). Ik heb geprobeerd de modem opnieuw op te starten.

 

Is de uitrol nog bezig, of ben ik op de een of andere manier overgeslagen?

19 Reacties 19
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

heb je ooit ipv4 only aangevraagd dat je weet ?

BijnaWakker
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Ja, jaren geleden heb ik gevraagd om over te stappen van DS-lite naar IPv4. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Ik hoop op volledige dual-stack. Ik zou niet meer terug willen naar DS-lite.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

volgens mijn moet een moderator dan dat weghalen

echter is volgens mij niet overal al Full-DS beschikbaar 

 

 

hopelijk kan een moderator je hier meer over vertellen zodra ze langskomen 😉

BijnaWakker
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Bedankt! Ik wacht tot er een verschijnt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Houd er rekening mee dat in voormalig UPC-gebied (nog) een delegated prefix van /57 opgevraagd moet worden via DHCPv6, i.t.t. /56 in voormalig Ziggo-gebied.

BijnaWakker
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Ja, ik vraag een /57 aan. Dat lijkt niets uit te maken.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Hallo @BijnaWakker, helaas kunnen we je vanuit IPV4 only niet meer terug zetten naar Full-DS. We kunnen de optie van IPV4 only verwijderen maar hiermee krijg je geen IPV6 adres terug. We hopen dat dit in de toekomst wel mogelijk is! 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

In dit topic ontving de TS na migratie van het oude fUPC-type boot file (IPv4 Only) naar het nieuwe 'bac'-type direct Full Dual-Stack op de eigen router. Vermoedelijk is Full Dual-Stack nog niet op alle CMTS's in fUPC beschikbaar, ondanks dat project Prime Time is afgerond c.q. alle CMTS's zijn overgezet naar het nieuwe provisioning-systeem?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

 het enigste wat ik weet dat ook met de nieuwe bacxx type bootfile er nog steeds ipv4 only aanwezig kan zijn

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Klopt, op twee modems die ik beheer in fUPC (een CH7465 en TC7200, beide in router mode) is IPv4 Only nog keurig actief na de migratie, alleen een nieuw IP-adres.

 

Het is mij nog altijd niet duidelijk in hoeverre Full Dual-Stack nu beschikbaar is in fUPC. Bij bridge mode zou het nu vrij algemeen beschikbaar moeten zijn, bij router mode is dat duidelijk nog niet het geval.

BijnaWakker
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Ik moet zeggen dat ik dit heel vreemd vind.

 

Omdat ik vijf jaar geleden geen onbruikbare CGNAT verbinding wilde, kan ik nu de rest van mijn leven nooit IPv6 gebruiken?

 

Wat als ik annuleer en opnieuw abonneer? Wat als ik mijn naam verander en een valse snor draag?

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 672Likes

@BijnaWakker ik snap je punt van lichte frustratie, waarom loop ik tegen een muur als ik als klant iets aangepast wil hebben. 
Zo te zien is jouw account een zakelijke. Neem hierover contact op met de zakelijke klantenservice

CitizenE

Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Ik ben benieuwd of de zakelijke gebruikers automatisch meegaan in dit hele verhaal. Mijn Ubee 1318ZG staat in bridge mode en heeft een bac102000106 conf file maar er komt nog geen response op de dhcp6 solicit packets.

Locatie: Amsterdam

Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Ik heb sinds eind mei het nieuwe configuratiefile/bootfile maar nog steeds geen IPv6 full DS in bridge mode (fUPC regio in het midden/oosten van Nederland).

 

Zoals @tobiastheebe al aangaf is het best mogelijk dat IPv6 nog niet overal is geactiveerd (in principe zal de uitrol van full DS IPv6 klaar moeten zijn voor begin augustus tenzij deze deadline is opgeschoven).

 

Het zou inderdaad wel vreemd zijn dat je nooit meer (native) IPv6 kan gebruiken indien er ooit is afgezien van een CGNAT verbinding.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@Birdman5 waar staat dat het in augustus klaar moet zijn dat ging over de vrije modem keuze

Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

@MR_CHIP  Zie deze reactie. Reactie is van begin mei en een moderator geeft aan dat de uitrol van IPv6 full DS 2 a 3 maanden gaat duren.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ze hebben in ieder geval nog weken de tijd dus 

BijnaWakker
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

@Jos Ik probeerde contact te maken, en ze vertelden me dat het zou worden veranderd, maar er gebeurde niets. Ik weet niet zeker waar ik nu heen moet.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Hmm lastig @BijnaWakker 

Als je contact hebt gehad kan het soms 24 uur duren voordat het verwerkt is. Heb je dan nog niks gemerkt? Bel dan even opnieuw via 0800-0620 

Uitgelicht topic