Peerke62

Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

IPv4 opnieuw instellen?

Goede middag forumleden,

sinds enige tijd heb ik verbindingsproblemen naar mijn NAS thuis, nu ik terug kijk is dit begonnen met het niet meer kunnen vernieuwen van een certificaat op mijn NAS. In het verleden heeft dit altijd zonder problemen gewerkt en ik heb het vermoeden dat dit ligt aan de IPv6 aanpassing in mijn modem aangezien dit modem ook niet meer op IPv4 te benaderen is. Internet werkt verder probleemloos van huis uit naar het grote boze internet maar andersom wil dit niet meer. Gevolg is dat mijn mobiel ook niet meer naar huis kan verbinden om e.e.a. te monitoren.

 

Het IPv4 adres is van buitenuit ook niet meer te benaderen, een ping naar 84.30.x.x geeft simpelweg "request timed out" alsof er niets achterhangt. Portforwarding gebruik ik ook op IPv4, daar is niets in veranderd. Een ping op IPv6 werkt zonder problemen, het lijkt dus specifiek in IPv4 te zitten.

 

Wie heeft er nog suggesties?

 

mvg,

Peter

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Peerke62
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Random @tobiastheebe 

Het lijkt er op dat óf de de reset van het modem óf het resetten van de netwerkinstellingen van de Nas (+verwijderen virtuele adapter) wonderen hebben gedaan.

 

In het modem staat nu portforwarding aan en ik kan weer een Vpn verbinding maken die van buitenuit ook werkt, blijft alleen nog het raadsel over van de melding over meerdere routers die mijn Nas geeft. Ik zal hem binnenkort eens op een ander adres plaatsen en van daaruit kijken wat de melding dan is, het kan ook een foutje van Synology zijn.

 

Voorlopig ben ik weer een blije gebruiker, bedankt voor de tips en support.

Mvg,

Peter

Bekijk in context

30 Reacties 30
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Heb je thuis nog steeds hetzelfde publieke IPv4 adres. Ziggo gebruikt dynamische IPv4 adressen die veranderen niet vaak ze veranderen wel zo nu en dan. Als je een nieuw publiek IPv4 adres hebt gekregen test e.e.a. dan nog eens met dat nieuwe publieke IPv4 adres.

 

https://www.whatismyip.com/

 

Ik heb IPv4 en IPv6 naast elkaar in gebruik en ik heb diverse services die zowel over IPv4 als over IPv6 op Internet bereikbaar zijn.

Peerke62
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hier had ik al rekening mee gehouden, ik had idd na een herstart van het modem een ander IP-adres gekregen en dit waar nodig aangepast. Helaas biedt dit geen oplossing.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

- Welke NAS gebruik je precies?

- Is het vernieuwen van het certificaat verder goed gegaan?

- Is je nas ook lokaal niet bereikbaar?

- Hoe benader je die NAS: over een webbased omgeving, SMB (netwerk share) of (S)FTP?

- Kan je de NAS wel zonder TLS benaderen?

 

Peerke62
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

even makkelijk doen:

- Welke NAS gebruik je precies?

  -> Synology DS218+

- Is het vernieuwen van het certificaat verder goed gegaan?

  -> helaas nog niet,

- Is je nas ook lokaal niet bereikbaar?

  -> lokaal werkt alles naar behoren, zowel via de webinterface als via de Android apps

- Hoe benader je die NAS: over een webbased omgeving, SMB (netwerk share) of (S)FTP?

--> zowel SMB als webbased worden gebruikt en deze werken op het lokale zoals het hoort.

- Kan je de NAS wel zonder TLS benaderen?

--> Dit heb ik nog niet getest.

Nog een andere aanvulling, het downloaden van NZB's via de NAS verloopt ook erg traag. Waar ik voorheen de volle snelheid kon gebruiken heb ik nu erg veel verbindingsfouten in de logging staan (error 110, connection timed out).  De NAS probeert standaard via IPv4 te verbinden maar ontvangt gewoon niets terug, een ping naar mij thuis geeft ook "connection timed out".

Het software Center van Synology geeft ook een timeout, update controles lukken ook niet.

 

Zoals al aangegeven, ik denk dat terug naar IPv4 wonderen zal doen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Wat is de eerste helft van je nieuwe IPv4-adres?

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@Peerke62 

 

Als je de vraag van @tobiastheebe  beantwoord hebt en het blijkt dat je een dual stack (ipv4 & ipv6) verbinding hebt kan/zal Ziggo IPv6 niet uitschakelen.

 

Wat je in dat geval eventueel kan doen is in de Synology zelf IPv6 uitschakelen.

 

Dat Ziggo IPv6 aanbied op je modem wil niet zeggen dat je het moet gebruiken. Je kan op je computer of in jouw geval je Synology IPv6 uitschakelen.

 

  • Click Network > Network Interface.
  •  Highlight the LAN interface and click Edit at the top.

Guido64_0-1686151745451.png

 

  • Switch to the IPv6 tab and for IPv6 setup, select Off.
  • Confirm the new settings with OK.

Guido64_1-1686151764411.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik kwam laatst een topic tegen waar spontaan Dual-Stack Lite was ingeschakeld op een modemrouter, vandaar mijn vraag.

Peerke62
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb pas vrijdag tijd hiernaar te kijken en zal dan reageren. Bedankt voor de tips alvast

Peerke62
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Tobias, dit is 84.30.x.x Dit is een maand of 2 à 3 geleden veranderd maar ook toen zat het in de 84 reeks.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De IP-configuratie is nog steeds Full Dual-Stack, hiermee mag je geen verbindingsproblemen ervaren. Ik betwijfel dat IPv6 de oorzaak is. Op de pagina Beheer, Informatie in de webinterface van het modem kun je de IP-configuratie controleren. Het IPv4-adres dat op deze pagina staat vermeld, moet vanuit het WAN via ICMP bereikbaar zijn.

Peerke62
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Randomen @tobiastheebe 

De netwerkconfiguratie van mijn NAS staat nu volledig op IPv4, daarna heb ik deze ook een herstart gegeven aangezien er in het netwerk overzicht hardnekkig een IPv6 adres bleef staan. Na de herstart is dit verdwenen en staat hij volledig op IPv4. De DNS servers staan op de Ziggo servers.


Het vernieuwen van een certificaat geeft de volgende melding:

Peerke62_0-1686300461247.png

 

De poortinstellingen van de router bekijken/aanpassen verloopt vergelijkbaar:

Peerke62_1-1686300557071.png

 

Ik zit er aan te denken om mijn NAS een volledige netwerk reset te geven, ondanks dat er bij alle instellingen slechts één router adres is ingevuld en de standaard DNS servers zijn gebruikt wil mijn NAS niet naar buiten kijken.

 

Extra suggesties zijn welkom, ik denk dat ik het modem of IPv4/IPv6 als oorzaak inderdaad kan uitsluiten.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De oranje foutmelding impliceert dat sprake is van router achter router c.q. dubbele NAT.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@Peerke62 

Hoe heb je je Synology aangesloten op het internet wat zit er allemaal tussen.

Heb je buiten de Ziggo modem/router ook nog zelf een router in gebruik?

 

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @Peerke62!

Heb je de reacties van de experts nog gezien? 🙂 

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

@Carlien 

Er zijn sinds gisteren geen experts meer.

Volgens mij alleen nog gewone leden, T.E.A.M. leden en Ziggo medewerkers zoals jij.

 

Peerke62
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Carlien: Ik heb helaas nog geen tijd gehad om te kijken naar de vragen van @Random en @tobiastheebe . Morgen heb ik hier weer tijd voor. Wel heb ik inmiddels een aantal zaken gereset en opnieuw ingesteld maar dat brengt nog geen oplossing. Morgen verzamel ik de acties even in een overzicht.

Peerke62
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe, ik heb het IPv4 adres vanaf een andere locatie eens gepinged, dit gaf geen problemen.

Peerke62
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe@Carlien en @Random , 

ik heb nu als test het volgende uitgevoerd:

- modem heeft een volledige reset gehad, portformarding DHCP configuratie etc. is volledig gereset en opnieuw ingesteld.

- Netwerk configuratie van mijn NAS volledig gereset. Deze heeft nu een handmatige IP-configuratie gekregen en als DNS servers 8.8.8.8/4.4.4.4. Kontrole via Putty geeft dezelfde gegevens en geen vervuiling in een configuratiebestand.

Test opstelling gemaakt: Kabel - Modem ->

NAS op LAN 1

Laptop op LAN 2

Er blijft een waarschuwing komen bij het instellen van de router, de DNS server en Routerinfo is nu echter correct.

Peerke62_0-1686914130182.png

 

Dezelfde test maar dan 2 minuten later:

Peerke62_1-1686914325003.png

Ditzelfde verschijnsel treedt op bij het configureren van QuickConnect voor externe toegang, deze "klappert"ook tussen succesvol verbinden en geen verbinding krijgen en een DNS foutmelding.

Peerke62_2-1686914696557.png

Na korte tijd volgt dit:

Peerke62_3-1686914837873.png

 

Het lijkt er op dat of het modem of mijn NAS regelmatig staan te "klapperen" en daarmee deze fouten genereren. Ik moet nog uitproberen of nu een OpenVPN verbinding weer mogelijk is naar mijn NAS aangezien ik deze ook opnieuw moet gaan instellen. Mocht dit niet gaan werken dan eindigt mijn verdenking bij het modem.....

 

Bedankt voor de suggesties tot nu toe, wordt vervolgd.

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Welke andere apparatuur is op de modemrouter aangesloten? De melding over dubbele NAT is merkwaardig gezien de NAS direct op de switch van de modemrouter is aangesloten. Ook het subnet 192.168.0.0/24 is niet standaard voor de Connectbox, maar dit kun je uiteraard zelf zo ingesteld hebben.

Uitgelicht topic