1
Vraag
2
Reacties
DefisDreHil

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IPv4 of IPv6

Beste Ziggo,

 

Ivm corona maatregelen moet ik van mijn bedrijf morgen thuiswerken. Nu heb ik dat nog nooit gedaan en het verzoek vanuit hun kant is te vragen of op mijn adres ik werk met IP4 of IPV6. Ik moet namelijk werken via IPV4. Ik weet niet of een Ziggo Medewerker dat voor mij wil controleren en zonodig de instelling op IPV4 te zetten?

Alvast bedankt

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Even voor de helderheid ivm IPv4 of IPv6. Het is niet of. Het is en.

Als je thuis IPv6 hebt, heb je ook IPv4. Anders kan je thans een heel groot deel van het Internet niet bereiken, maar alleen Servers die IPv6 ondersteunen. Veel Servers kunnen nu nog slechts alleen IPv4 aan.

Via IPv6 bereikbare Servers zijn altijd Dual Stack waardoor ze naast via IPv6 ook via IPv4 te bereiken zijn voor gebruikers die thuis nog alleen IPv4 beschikbaar hebben. Heb je thuis IPv6 dan krijgt een IPv6 verbinding de voorkeur, als dat al kan bij de Server in kwestie.
Het is onder de motorkap dus kiezen van welke van de twee verbindingsmethoden gebruik zal worden gemaakt.

Twee voorbeelden.
www.ziggo.nl: alleen via IPv4; idem de Ziggo Community.
www.google.com : Dual Stack, zoals de meeste ‘grote’ jongens op Internet. Netflix etc.

Waar gaan we heen? Alle Servers zijn ook via IPv6 bereikbaar en alle gebruikers hebben ook IPv6 in huis. Pas dan kan IPv6 de plaats innemen van IPv4. Dat is een lang traject dat gelopen moet worden, alvorens de nog beschikbare IPv4 adressen echt op zijn bij partijen die er nog genoeg in portefeuille denken te hebben. Te lang wachten hiermee door aanbieders en ISP’s is een risico met heel vervelende gevolgen.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Neem contact op met Ziggo via de chat als je sneller wilt weten hoe het zit.
De oranje chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm van het contactformulier, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten.

https://www.ziggo.nl/formulieren/contactformulier  

of https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Klik een op deze link,

https://ipv6-test.com/

Geef even aan wat je te zien krijgt.

DefisDreHil
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi SteefB,

 

Ik ben op dit moment niet thuis. Rond 18:30 kan ik het controleren en kom ik hier op terug. 

DefisDreHil
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het volgende staat er; 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@DefisDreHil Haal even je IP adressen weg op dit openbare forum, als je niet te veel bezoekers wilt, die willen proberen bij je binnen te komen.

Klik op de drie oranje puntjes rechts onderin je bericht en dan op bewerk.

Als ik het goed zie, heb je Full Dual Stack en dus een eigen uniek IP adres waar je mee kunt thuiswerken.

DefisDreHil
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie. Heb IP-adressen even weggehaald. Dus zo zou mijn VPN gewoon goed moeten kunnen werken met IPV4 en hoef ik niks meer te doen? 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
DefisDreHil wrote:

Bedankt voor je reactie. Heb IP-adressen even weggehaald. Dus zo zou mijn VPN gewoon goed moeten kunnen werken met IPV4 en hoef ik niks meer te doen? 

In principe moet dat nu goed kunnen werken, maar waarschijnlijk heb je wat hulp nodig van je bedrijf om alles goed in te stellen .

 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hey goedemiddag @DefisDreHil

Allereerst welkom hier! 😄 Is het gelukt om de boel in te stellen samen met je werkgever? 

DefisDreHil
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Mariska,

Ik heb het gisteravond uitgeprobeerd en toen lukte het gewoon met verbinding maken. Ik begin om 16 uur pas vandaag (avonddienstje). Ik laat het eindresultaat nog weten. Bedankt voor je bericht iig. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Even voor de helderheid ivm IPv4 of IPv6. Het is niet of. Het is en.

Als je thuis IPv6 hebt, heb je ook IPv4. Anders kan je thans een heel groot deel van het Internet niet bereiken, maar alleen Servers die IPv6 ondersteunen. Veel Servers kunnen nu nog slechts alleen IPv4 aan.

Via IPv6 bereikbare Servers zijn altijd Dual Stack waardoor ze naast via IPv6 ook via IPv4 te bereiken zijn voor gebruikers die thuis nog alleen IPv4 beschikbaar hebben. Heb je thuis IPv6 dan krijgt een IPv6 verbinding de voorkeur, als dat al kan bij de Server in kwestie.
Het is onder de motorkap dus kiezen van welke van de twee verbindingsmethoden gebruik zal worden gemaakt.

Twee voorbeelden.
www.ziggo.nl: alleen via IPv4; idem de Ziggo Community.
www.google.com : Dual Stack, zoals de meeste ‘grote’ jongens op Internet. Netflix etc.

Waar gaan we heen? Alle Servers zijn ook via IPv6 bereikbaar en alle gebruikers hebben ook IPv6 in huis. Pas dan kan IPv6 de plaats innemen van IPv4. Dat is een lang traject dat gelopen moet worden, alvorens de nog beschikbare IPv4 adressen echt op zijn bij partijen die er nog genoeg in portefeuille denken te hebben. Te lang wachten hiermee door aanbieders en ISP’s is een risico met heel vervelende gevolgen.

DefisDreHil
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je uitleg hanh, ik ben een stuk wijzer geworden.

 

Het werkt trouwens perfect. Bedankt voor alle uitleg en hulp. Heel fijn!

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Fijn dat het gelukt is @DefisDreHil en bedankt voor je terugkoppeling. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic