Dag allemaal,
Een tijdje geleden heb ik mijn modem in bridge mode laten zetten. Voordat ik dat deed was zowel IPv4 als IPv6 geconfigureerd. Ik heb de helpdesk vervolgens gebeld en nadrukkelijk gevraagd of zowel het IPv4 als IPv6 adres behouden blijft wanneer ik naar bridge mode wissel. Dit was zeker het geval volgens de helpdesk medewerker.
Na het omzetten blijkt dit toch niet het geval te zijn. Ik heb nog steeds wel een direct (niet geNAT) IPv4 adres, maar ik ontvang geen IPv6 meer. Dit werd achteraf ook bevestigd door een andere helpdesk medewerker.
Ik ben al lang blij dat m’n directe IPv4 adres wel behouden is, maar zou toch ook graag IPv6 in m’n netwerk willen hebben. Het is immers wel een keer tijd om in ieder geval dual stack aan te bieden.
Ik ben erg benieuwd of mensen hier een andere manier weten om IPv6 adressen te krijgen met modems die in bridge mode staan.
@iedereen: ik zou ook graag een oproep willen plaatsen aan iedereen hier. Er is nu een verzoek geplaatst om IPv6 uit te rollen, maar alleen mijn verzoek is natuurlijk niet voldoende. Wil jij ook IPv6, bel de helpdesk en vraag ze ook een verzoek in te dienen namens jou!
Ik snap dat dit voor Ziggo lastiger is ivm prefix delegatie e.d., maar als het beschikbaar is en er een duidelijke handleiding komt lijkt me dit meer dan prima.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
In bridge mode is het (nog) niet mogelijk om IPv4/IPv6 Dual-Stack te gebruiken, alleen IPv4 Only is hier beschikbaar. Met een IPv6-tunnel van bijvoorbeeld Hurricane Electric is het wel mogelijk om een IPv6-prefix (/64) te ontvangen en in het thuisnetwerk te gebruiken. Een dergelijke tunnel moet op de eigen router geconfigureerd worden.
Hi Tobias, ik heb een VPN naar een VPS die ik kan gebruiken om IPv6 adressen te bereiken. Ik vind het alleen erg raar dat IPv6 geen probleem is als ik de modem gebruik, maar dat het niet meer mogelijk is als ik mijn eigen router gebruik. Dit zou toch geen verschil moeten maken?
Het is niet zo dat bridge mode het gebruik van IPv6 onmogelijk maakt, het wordt alleen niet 'native' door Ziggo aangeboden.
Pas op, vele gebruikers melden dat hun IPv6-tunnel bij Hurricane Electric niet meer werkt.
Zie https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-tunnel-stuk-na-modem-firmware-upgrade/td-p/758188
Het is op het moment dat ik dit schrijf nog niet bekend of dit door firmware updates komt,
of door een Ziggo core router die dit verkeer bewust of onbewust blokkeert.
Bijzonder, er wordt een antwoord als oplossing gemarkeerd voor deze issue. Het antwoord is: bouw een tunnel naar een externe partij (Hurricane Electric), Terwijl precies op dit moment de issue speelt dat Ziggo de toegang tot die oplossing blokkeert.
Zie nogmaals https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-tunnel-stuk-na-modem-firmware-upgrade/td-p/758188
Het gekste is nog dat ik die oplossingen niet als oplossing heb geselecteerd. Enerzijds omdat die tunnel niet schijnt te werken (ik vertrouw sowieso dit soort gratis aanbieder niet) en anderzijds omdat dit probleem blijft bestaan zolang Ziggo simpelweg geen IPv6 aanbied.
P.S. Ik heb een suggestie geplaatst in het Ziggo Lab forum. Voel je vrij om deze suggestie te steunen: https://community.ziggo.nl/t5/Suggesties/IPv4-IPv6-dual-stack-in-bridge-mode/td-p/768440
Natuurlijk was Hurricane Electric maar een voorbeeld, er zijn vast legio andere oplossingen om IPv6 in het LAN te gebruiken met het modem in bridge mode. Zelf heb ik mij daar nog niet voldoende in verdiept. Ik ben al heel blij met mijn semi-statische IPv4-adres dat al 1,5 jaar hetzelfde is. Echter vind ook ik dat Ziggo perspectief moet bieden op een out-of-the-box oplossing voor IPv6 in bridge mode. Tot die tijd moeten we helaas nog om de infrastructurele beperkingen heen werken. Ik liep er eind 2019 al tegenaan.
Voor zover ik weet is dual stack in "oud UPC gebied" zelfs niet mogelijk in router mode.
Zo'n kleine 300 meter van mij vandaan kan men nu voor glas kiezen.
Je zou toch haast zelf gaan meehelpen om te graven....
@Hans59 In fUPC is inderdaad alleen IPv6 DS-Lite (IPv4 via CGNAT) of IPv4 Only mogelijk in router mode.
Wel, zoveel tunnelbrokers zijn er niet, zeker niet met endpoints in Nederland.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IPv6_tunnel_brokers
En bijna allemaal gebruiken ze protocol 41, wat nu dus wordt geblokkeerd.
Je kunt wel allemaal alternatieve tunneling technieken bedenken, maar iemand aan de andere kant moet ze ook aanbieden, en jou IPv6 adresruimte aanbieden over die tunnel. De enige tunnelbroker die iets anders gebruikt dan protocol 41 is ipv6onlyhosting.com (aka ungleich.ch) maar wel voor een fikse prijs. Je krijgt dan een Wireguard tunnel/vpn. Maar omdat er alleen endpoints in Zwitserland zijn resulteert dat in flinke latency op je IPv6 verkeer.
even mijn reactie verplaatst want zag dat twee topics over de zelfde vraag zijn
het zou idd makkelijk zijn als die mogelijkheid er komt zoals @efok al aangaf zijn daar meerdere topics over
als er ook een test komt voor full duel stack in bridge mode dan zal dat via het klantpanel gaan
https://community.ziggo.nl/t5/Producttesten/Ziggo-producttesten-Hoe-werkt-het/td-p/673396
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.