Ik krijg het verzoek van mijn aanstaande werkgever om IPv6 uit te laten zetten door mijn Provider.
Dit vanwege de werkzaamheden die ik thuis ga uitvoeren. Mijn vraag neergelegd bij de mensen van Ziggo en van haar medewerker krijg ik vervolgens te horen dat ik een gedeeld IPv4 adres heb en daarom IPv6 niet uitgezet kan worden.
Wat impliceert een ‘gedeeld’ IPv4 adres? En waarom kan IPv6 NIET uitgeschakeld worden?
Mijn echtgenote werkt eveneens van huis uit, heeft dat voor haar thuiswerken consequenties als IPv6 uitgezet wordt?
Het werken van huis uit gaat over klantcontact voor instanties. Ze gaat prima op het internet en applicaties, Maar voor mijn werkzaamheden wordt expliciet verzocht om IPv6 uit te laten zetten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
U kunt de helpdesk vragen om uw adres IPv4 only te maken. Ik verwacht niet dat dat consequenties heeft voor het werk van uw echtgenote.
je hebt nu dslite een moderator kan je modem op ipv4 only zetten
zet even je postcode en huisnummer in je profielinstallingen
Corleone wrote:Wat impliceert een ‘gedeeld’ IPv4 adres? En waarom kan IPv6 NIET uitgeschakeld worden?
Mijn echtgenote werkt eveneens van huis uit, heeft dat voor haar thuiswerken consequenties als IPv6 uitgezet wordt?
Het werken van huis uit gaat over klantcontact voor instanties. Ze gaat prima op het internet en applicaties, Maar voor mijn werkzaamheden wordt expliciet verzocht om IPv6 uit te laten zetten.
Ter aanvulling op de 2 goede andere antwoorden boven mij:
Je zit nu samen met veel andere Ziggo klanten achter 1 IPv4 adres. Dit is “nodig” vanwege een tekort aan IPv4 adressen, wat ze relatief duur maakt. Door meerdere klanten een IPv4 adres te laten delen spaart Ziggo geld uit.
Ziggo zet klanten op verzoek wel op een IPv4-only profiel, dan krijgt je modem een normaal IPv4 adres en geen IPv6 adres(sen) meer.
Persoonlijk vind ik een gedeeld IPv4 adres (CGNAT) zeer onwenselijk. Het IP adres wisselt hierdoor veel vaker dan op een normale verbinding en je hebt geen volledige controle over je internetverbinding (bijv. port forwarding). Dit maakt bepaalde netwerktoepassingen slechter bruikbaar of zelfs onmogelijk.
Sommige bedrijven of toepassingen doen ook aan “IP whitelisting”. Dat betekent dat je alleen een dienst kan gebruiken wanneer je vanaf het juiste IP verbindt. Vaak als een soort extra security (ik vermoed dat dit de reden is van het verzoek van je werkgever).
Als je werkgever zo’n gedeeld IPv4 adres zou whitelisten zouden onbedoeld ook andere Ziggo klanten verbinding kunnen leggen met een dienst van je werkgever die eigenlijk afgeschermd moest zijn. Ook wisselen die gedeelde IPv4 adressen vaak (meerdere keren per avond is geen uitzondering), wat IP whitelisting onbruikbaar maakt.
Het uitzetten van IPv6 zal hoogstwaarschijnlijk geen consequenties hebben voor het thuiswerken van je echtgenote.
Goedemorgen @Corleone en welkom op de Community,
Goed dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag. Ik begrijp dat je op dit moment problemen ervaart met de verbinding naar je werkgever toe omdat
je een IPV6 adres hebt. Ik heb je gegevens er even bij gepakt en zo te zien heeft jouw modem een IPV6 Full dualstack profiel. Dit betekent dat het modem zowel een IPV4 als IPV6 adres heeft.
Een verbinding via bijvoorbeeld VPN naar een werkgever toe zou dus geen probleem moeten zijn.
Heb je al contact gehad met de IT afdeling van je werkgever om te kijken naar de instellingen van de verbinding? Het kan zijn dat er e.e.a. in de instellingen van het Connectbox modem i.c.m.
de (VPN) verbinding van je werkgever.
Hallo Paul,
dank voor je reactie, evenals van anderen nav mijn vraag.
Ik kreeg zonder verdere uitleg op mijn vraag of IPv6 uitgezet kon worden, het antwoord dat dit niet mogelijk was omdat ik een ‘gedeeld’ IPv4 adres heb.
Mijn echtgenote vond de uitleg over ‘gedeeld IPv4’ op het internet en de eenvoudige uitleg was dat we beide van huis-uit werken en wij dus onze IPv4 met elkaar deelden
Had de medewerker dat tegen mij gezegd was heel deze discussie niet nodig geweest. Ik was ongerust, teleurgesteld en boos omdat de uitleg gewoon onbevredigend was van de medewerker.
Voor de goede orde, het uitzetten hoeft niet (is zelfs niet wenselijk) de opdrachtgever waar ik voor zou kunnen thuiswerken had zo haar eisen en die zal dus op zoek moeten naar een andere competente vervanger voor mij (haha hun verlies).
Voorts ben ik nog steeds zeer tevreden over Ziggo dus maak jullie geen zorgen 🙂
groet Corleone
Corleone wrote:
Mijn echtgenote vond de uitleg over ‘gedeeld IPv4’ op het internet en de eenvoudige uitleg was dat we beide van huis-uit werken en wij dus onze IPv4 met elkaar deelden
je modem/router krijgt een public ipv4 adres de apparaten zoals laptop smartphones krijgen van de router een private ipv4 adres in 192.168 range
het public ip is dus voor alle op het modem aangesloten apparaten het zelfde
In het antwoord van Paul staat dat uw modem een full dual stackprofiel heeft. Dat betekent dat u én een eigen IPv4 én een eigen IPv6 adres heeft. Bij dual stack light deelt u een IPv4 adres met andere gebruikers en heeft u een eigen IPv6 adres. De uitleg van uw echtgenote is zeer spitsvondig, maar helaas onjuist.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.