Vraag
Reacties
Oplossing
FamBrandsen
Level 2

IPv4 Adres wijzigt

Goedemiddag,

Op mijn nieuwe werk maken ze gebruik van een whitelist op basis van IPv4 adressen zodat werknemers (veilig) thuis kunnen inloggen op de zaak. Nu kom ik erachter dat mijn IPv4 adres vaak (lees: ongeveer wekelijks) wijzigt. Daarom moet ik telkens een aanvraag doen bij systeembeheer om de whitelist aan te passen, zodat ik thuis verder kan werken. 

Nu heb ik gezocht in de community, en het lijkt erop dat dit komt omdat mijn modem ipv6 & ipv4 is ingesteld. Ook kom ik de optie tegen dat de klantenservice de modem kan omzetten naar ipv4 Only. Mijn vraag is: zou deze stap mijn probleem verhelpen? Zo nee, zijn er nog andere opties om dit probleem te voorkomen?

Bij voorbaat dank.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat betekent dat het modem nu Full Dual-Stack gebruikt met een persoonlijk IPv4-adres. Dit adres verandert slechts zelden. Omzetten naar IPv4 Only is daardoor niet nodig.

Bekijk in context

5 Reacties 5
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Bij IPv6 DS-Lite wijzigt het publieke IPv4-adres regelmatig. Dit adres deelt jouw modem met een groot aantal andere klanten via CGNAT. Het laten omzetten van het profiel naar IPv4 Only is hiervoor inderdaad de oplossing.

0 Kudos
Steefb
Level 20

Ziggo levert altijd een dynamisch ipv4 adres (net als andere providers). In de praktijk veranderd dat echter zelden.

Alleen bij DS-lite (ipv6) krijg je een (gedeeld) ip adres wat echter veel vaker dan wekelijks wijzigt.

Misschien dat een moderator hier wat over kan zeggen?

Staan je gegevens in je profiel? Dan kan er verder gekeken worden.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als snelle controle om te weten of jouw modem DS-Lite gebruikt: controleer het publieke IPv4-adres. Begint dit met 213.127, dan is er sprake van DS-Lite.

0 Kudos
FamBrandsen
Level 2
Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Mijn extern IP begint nu met 89.220, maar een paar weken terug begon deze inderdaad met 213.127. Hoe kan ik aanvragen dat mijn modem wordt omgezet naar het andere profiel?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat betekent dat het modem nu Full Dual-Stack gebruikt met een persoonlijk IPv4-adres. Dit adres verandert slechts zelden. Omzetten naar IPv4 Only is daardoor niet nodig.